ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ВИКЛАДАЧІВ УНІВЕРСИТЕТІВ ДО РОЗВИТКУ ЇХ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Nataliia Morze, Svitlana Vasylenko, Mariia Gladun

Анотація


Стаття присвячена проблемі підвищення мотивації викладачів закладів вищої освіти (ЗВО) до розвитку рівня їх цифрової компетентності (ЦК) в умовах цифровізації освіти в Україні. Автори визначають складові «цифрової компетентності» викладача університету та окреслюють напрями її розвитку. Описуються результати дослідження щодо визначення рівня ЦК викладачів університетів, в якому брали участь викладачі Київського університету імені Бориса Грінченка та п’ять інших українських університетів – партнерів проекту MoPED (Модернізація педагогічної вищої освіти з використання інноваційних інструментів викладання MoPED – №586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP). Одним із завдань дослідження було виявлення потреб викладачів університетів у ознайомленні їх із освітніми трендами та інноваційними педагогічними технологіями при організації системи підвищення кваліфікації. Авторами розроблено опитувальник та проведено відповідне опитування викладачів. У статті подано аналіз результатів опитування, систематизовано інформацію щодо актуальності трендів, подано базові рекомендацій для ЗВО щодо організації підвищення кваліфікації викладачів задля підвищення їх внутрішньої мотивації для розвитку їх цифрової компетентності. 


Ключові слова


мотивація; цифровізація освіти; цифрова компетентність; викладачі ЗВО; освітні тренди; інноваційні педагогічні технології; цифрові інструменти

Повний текст:

PDF

Посилання


Adeyemon, E. (2009). Integrating digital literacies into outreach services for underserved youth populations. The reference librarian. 50. №. 1, 85-98.

DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: the Conceptual Reference Model. November 15, 2018 https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/digcomp-20-digital-competence-framework-citizens-update-phase-1-conceptual-reference-model

European Commission (2018). The Digital Skills and Jobs Coalition. November 15, 2018

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-skills-jobs-coalition

European Commission (2010). Communication from the commission to the european parliament, the council, the european economic and social committee and the committee of the regions. An Agenda for new skills and jobs: A European contribution towards full employment. November 15, 2018

http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:776df18f-542f-48b8-9627-88aac6d3ede0.0003.03/DOC_1&format=PDF

European Commission (2015). Сommunication from the commission to the european parliament, the council, the european economic and social committee and the committee of the regions a digital single market strategy for Europe. November 15, 2018

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52015DC0192&from=EN

European Commission (2017). Assessing Educators' Digital Competence. https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/digcompedu_leaflet_en-2017-10-09.pdf.

Fullan, M., Langworthy, M. & Barber, M. (2014). A rich seam. Pearson. November, 15, 2018

http://michaelfullan.ca/wp-content/uploads/2014/01/3897.Rich_Seam_web.pdf

Ilomäki, L. & Kankaanranta, M. (2009). The information and communication technology (ICT) competence of the young //Handbook of research on new media literacy at the K-12 level: Issues and challenges. – IGI Global, 101-118.

I-scoop (2018). Digitization, digitalization and digital transformation: the differences November 15, 2018

https://www.i-scoop.eu/digitization-digitalization-digital-transformation-disruption/

Kampylis, P., Punie, Y. & Devine, J. (2015). Promoting Effective Digital-Age Learning - A European Framework for Digitally-Competent Educational Organisations; EUR 27599 EN; doi:10.2791/54070

Krumsvik, R. (2008). Situated learning and teachers’ digital competence. Education & Information Technologies, 13(4), 279-290

Marshik T. (2015). Learning styles & the importance of critical self-reflection. TEDxUWLaCrosse.

https://www.youtube.com/watch?v=855Now8h5Rs

Official EU Site (2010). Europe 2020. November 15, 2018. https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/eu-economic-governance-monitoring-prevention-correction/european-semester_en

The Digital Competence Framework (2018). The European Commission's science and knowledge service.

https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competenceframework.

Torres-Coronas, T., Vidal-Blasco, M. (2011). Promoting Digital Competences through Social Software: A Case Study at the Rovira i Virgili University. Encyclopedia of Information Communication Technologies and Adult Education Integration. – IGI Global, 204-225. DOI: 10.4018/978-1-61692-906-0.ch013

Union, I. (2014). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. A new skills agenda for europe. Brussels.

Vieru, D. (2015). Towards a multi-dimensional model of digital competence in small-and medium-sized enterprises. Encyclopedia of Information Science and Technology, Third Edition. – IGI Global, 6715-6725. DOI: 10.4018/978-1-4666-5888-2.ch660

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero Gomez S., Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union. EUR 27948 EN. doi:10.2791/11517

Wikipedia (2018). Personalized learning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Personalized_learning.

Honobolin, F. (1965). The book is about the teacher. M .: Enlightenment. 260 p. (in Russian)

Ghrynevych L., Eljkin O., Kalashnikova S., Kobernyk I., Kovtunecj V. and others (2016). New Concept of the Ukrainian School. Edited by M. Gryshchenko. https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian).

Zanjuk, S. (2002). Psychology of motivation: teach. manual. K.: Lybid. 304 p. (in Ukrainian).

Kuzjmyna, N. (1967). Essays on the psychology of labor teacher. L.: Type Leningr.un-ty. 182 p. (in Ukrainian).

Ministry of Education and Science of Ukraine (2018). National Qualifications Framework.

https://mon.gov.ua/ua/tag/natsionalna-ramka-kvalifikatsiy (in Ukrainian).

Noskova, M. (2009). The problem of motivating teachers to use information and communication technologies in the educational process. Computer at school and family. No. 1, 6-10. (in Ukrainian).

Papernova, T. (2017). Formation of ICT competence of a teacher in the system of continuous education. Materials of Internet conferences on the Scientific World site. http://www.sworld.com.ua/index.php/ru/pedagogy-psychology-and-sociology-311/interactive-learning-technologies-and-innovations-in-education-311/7417-formuvannya-ktkompetentnost-teacher (in Ukrainian).

Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine (2018). On approval of the Concept for the development of the digital economy and society of Ukraine for 2018-2020 and approval of the plan of measures for its implementation «dated January 17, 2018, No. 67 p.

http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р (in Ukrainian).

Digital digitalization of Ukraine - 2020 (2017). («Digital Agenda» - 2020). Conceptual basis (version 1.0). Priority areas, initiatives, projects of «digitalization» of Ukraine by 2020. 90 p. December 2018

https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.