SOME RESULTS OF RESEARCH IN THE FIELD OF DIGITAL COMPETENCE FORMATION OF GENERAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1013Keywords:
digital competence; DigCompEdu; secondary school teachers; guidelines for school management; learners’ digital competence; survey; digital competence levelAbstract
The article considers and summarizes some research results in the field of digital competence formation of secondary school teachers. Theoretical sources on the research problem are presented and analyzed, the concept of digital competence in the works of domestic and foreign researchers is analyzed. Modern trends and problems of development of teachers’ digital competence in Ukraine are considered. The possibility of the digital competence framework DigCompEdu utilization as the background for Ukrainian education is demonstrated. The following levels of teachers’ digital competence are determined: Newcomer (A1), Explorer (A2), Integrator (B1), Expert (B2), Leader (C1), Pioneer (C2). The main peculiarities of each level are described from the perspective of teachers’ knowledge and skills in the sphere of digital technologies utilization in the educational process. Based on DigCompEdu analysis the survey for determination of secondary school teachers’ digital competence level is developed and conducted with the involvement of teachers of two schools in Kryvyi Rih. The levels of digital competence of the respondents are determined, the results of the complex survey are presented and the guidelines on the teachers’ digital competence development system for the school level are given. The assumption was made that most teachers and secondary schools in Ukraine have approximately the same situation with the levels of teachers’ digital competence according to DigCompEdu gradation. Thus, the provided recommendations will be useful for school management representatives to provide teachers’ digital competence development at school level. The processed methodological guidelines on teachers’ digital competence development management for school management representatives are described.
Downloads
References
Redecker C. European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu In Y. Punie (Ed.), EUR 28775 EN Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2017. URL: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/european-framework-digital-competence-educators-digcompedu
Шишкіна М. П. Теоретико-методичні засади формування і розвитку хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища вищого навчального закладу, дис. канд. наук, Ін-т інформац. технолог. і засобів навч. НАПН України, К., 2016.
Закон України Про освіту (Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. №38-39. ст.380). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Бойтіллаев Б. А. Інформаційна компетентність як показник професіоналізму викладача цифрового суспільства. Наука і освіта сьогодні. 2020. № 2. С. 5-7.
Визнюк В. Цифрова компетентність майбутніх педагогів як невід'ємна складова в професійній підготовці. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2019. №1. С. 130-136.
Акімов А.М. Про підходи до структури та змісту інформаційної компетентності педагога. Інновації в науці. 2014. № 39. С. 66-72.
Монахова Л. Ю., Рябоконь Є. А. Структура інформаційної компетентності педагога. Людина і освіту. 2019. №3. С. 61-69.
Каменєв К.В., Мовчан І.М. Структура інформаційної компетентності. Гуманітарні наукові дослідження. 2015. №7. Ч.1. С. 38-43.
Клімов О.М. Структура інформаційної компетентності вчителя технологій. Наука і сучасність. 2013. № 26-1. С.111-118.
Рижикова А.М. Структура формування інформаційної компетентності вчителя // Вектор науки ТГУ. 2012. № 3-10. С. 189-191.
Kroksmark T. Teaching competence in digital time. 2015. Vol. 6. No.1. pp. 24013 URL: https://www.tand fonline.com/doi/full/ 10.3402/edui.v6.24013
UNESCO ICT competency framework for teachers. 2011. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000213475
Simens J. Compatibility: theory of learning in the digital age, International Journal of Training Technology and Distance Learning (ITDL). 2005. No. 1. pp. 1-8.
Хорошилов А. В. Професійний розвиток педагогічного працівника. ІКТ компетентність. Вища освіта в Росії. 2014. № 1. С. 20 - 32.
Потьомкіна Т. В. Зарубіжний досвід розробки профілю цифрових компетенцій вчителя. Наукове забезпечення системи підвищення кваліфікації кадрів. 2018. № 2. С. 25-30.
Yanke I. Norberg A. Digital didactics: scaffolding is a new normality of learning, Open Education, 2030, Higher Education. 2013. pp. 129-137.
Докучаєва В. В. Проектування інноваційних педагогічних систем у сучасному освітньому просторі. Луганський національний педагогічний ун-т ім. Тараса Шевченка. Луганськ: Альма-матер. 2005. 300 с.
Панченко Л.Ф. Інформаційно-освітнє середовище сучасного університету: монографія. Луганськ: ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2010. 279 с.
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. URL: http://www.enqa.eu/indirme/esg/ESG%20in%20Ukrainian.pdf
Морзе Н. В., Буйницька О. П. Імплементація корпоративних стандартів ік-компетентності – запорука якісного відкритого Е-середовища університету. Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету”. 2015. (1). С. 48-66. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2015.1.48s6
Кадемія М. Ю., Кобиcя A. П, Кобиcя В. М. Психолого-педагогічні принципи навчання впродовж життя в сучасному суспільстві. 2018. С. 116-122.
Smyrnova–Trybulska E. (Ed.). E-learning and Lifelong Learning. Katowice–Cieszyn: Studio Noa for University of Silesia. 2013. 587 p. ISBN 978-83- 60071-66-3.
Gikas J, Grant M. Mobile computing devices in higher education: Student perspectives on learning with cellphones, smartphones & social media. The Internet and Higher Education. 2013. 19. pp.18–26.
Дьякова Е.А., Січкарьова Г. Г. Цифровизация освіти як основа підготовки вчителя ХХІ століття: проблеми і рішення. Вісник Армавірського державного педагогічного університету. 2019. № 3. С. 1-8.
E-learning and Intercultural Competences Development in Different Countries: monograph. Sc. Editor E. Smyrnova-Trybulska. Katowice, Poland. 2014. 484 p.
Смирнова-Трибульска Є.М. Теоретико-методичні основи формування інформатичних компетентностей вчителів природничих дисциплін у галузі дистанційного навчання Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук. Національний Педагогічний Університет ім. М.П.Драгоманова. УДК 373.851.9, 2008
Карташова Л.А., Бахмат Н. В., Пліш І.В. Розвиток цифрової компетентності педагога в інформаційно-освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. 68(6). C. 193-205. https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2543
Зливков В. Л. Самоідентифікація в педагогічній комунікації. К.: Український центр політичного менеджменту. 2005. 144 с
Постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» від 21 серпня 2019 року. № 800. Київ
Чернова О.В. Проектування освітнього середовища: навч. Посібник. РГППУ. 2008. 92 с.