WHY SHOULD FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS STUDY COMPUTER DESIGN?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.136

Keywords:

computer design, computer graphics, training of pre-service Computer Science teachers, competence-based approach.

Abstract

Teaching the discipline "Fundamentals of Computer Design" to students of Computer Science specialties of pedagogical universities is connected with modern educational trends arising from the requirements of the labor market. The paper substantiates the need to introduce this course in the educational process of training of pre-service Computer Science teachers, taking into account the professional teacher standard and the state standard in Computer Science. It is noted that the teaching of this course contributes to the formation of important interdisciplinary and subject professional competencies, including information and digital competence, which are necessary for both a modern specialist in the field of ICT and pre-service Computer Science teachers. The connection of this course with other disciplines that should be taught to pre-service Computer Science teachers according to the curriculum is presented. A survey of 1st year students majoring in "Informatics" was conducted to determine their knowledge and skills that they received before entering the university, their attitude to the use of various software used in the modern market of information and communication technologies for processing graphic data. The analysis of the respondents' answers showed what kind of graphic editors they use, which in turn allowed us to conclude that the conditions for pre-service teachers to achieve relevant competencies in computer design have changed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nataliia Morze, Borys Grinchenko Kyiv University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Professor of the Department of Computer Science

 

Tetiana Efymenko, National Pedagogical Dragomanov University

Senior Lecturer, Department of Information Technologies and Programming

 

References

Закон України «Про повну загальну середню освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Професійний стандарт за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text

Гордон Драйден, Джаннетт Вос. Революція в навчанні. Пер. з англ. М. Олійник. Львів: Літопис, 2011. 542 с.

Пономаренко В., Воронцова Т. Навчальний курс «Освіта на основі життєвих навичок». Розроблено й апробовано за підтримки МОН України і Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ). URL: http://dlse.multycourse.com.ua/ua/basic/14#11

Морзе Н. В., Барна О. В. Модельна навчальна програма. «Інформатика. 5-6 клас» для закладів загальної середньої освіти. «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021. №795)

Результати всеукраїнського опитування в рамках проєкту «Інформатика нового покоління» (Іnformatics NewG) з модернізації змісту предмета «Інформатика» в закладах загальної середньої освіти. URL: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfkJwwD6qelxEjtO6fooAa5RvldvEsedN5d6IfLKbYmdWxu5g/closedform (дата звернення: 05.10.2022).

Кузьмінська О., Морзе Н., Носкова М., Овчарук О., Смірнова-Трибульська Є., Спірін О., ... & Цідило І. Критерії професійної цифрової грамотності працівників вищої школи. Редакційна колегія. 2022. 376 c.

Кузьмінська О. Г., Барна О. В. Синхронний та асинхронний режими при плануванні електронного курсу: проблеми та рішення.: проблеми та рішення." редакційний комітет. 2021. 220 c.

Мінтій І. С., Шокалюк С. В., Литвинова С. Г., & Пінчук О. П. Проєктування електронних навчальних курсів на основі типового Moodle‐курсу університету. 2020.

Струтинська О. В. Особливості сучасного покоління учнів і студентів в умовах розвитку цифрового суспільства. Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету”. 2020. (9). C. 145-160. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.12

Рамський Ю. С., Струтинська, О. В., Умрик, М. А. Модернізація змісту навчання майбутніх вчителів інформатики в умовах становлення інформаційного суспільства. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2020. 22 (29). C. 17-25.

Downloads


Abstract views: 240

Published

2022-11-27

How to Cite

Morze, N., & Efymenko, T. (2022). WHY SHOULD FUTURE COMPUTER SCIENCE TEACHERS STUDY COMPUTER DESIGN?. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (13), 75–88. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.136

Issue

Section

Статті

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>