INFORMATION SUPPORT TOOLS FOR THE LIFE CYCLE OF SCIENTIFIC RESEARCH: DIGITALIZATION OF SCHOLARLY COMMUNICATION AND RECOMMENDATIONS TO MASTERS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1010Keywords:
scholarly communication; digital tools for scholarly communication; scientific research; master; Higher Education InstitutionAbstract
Education and science digitalization belongs to the priority areas of information society development. However, we can observe that while Ukraine enters the European educational and scientific space, Ukrainian scientists cannot yet efficiently compete in the international labor market. One of the reasons behind this is that Ukrainian scientists and researchers are not fully integrated into the world system of digital scholarly communication. To help researchers use digital tools supporting scholarly communication, many companies carry out various educational events to support open science and initiate international research and projects. Under modern conditions the digitalization of scientific communication went to the front-burner due to the COVID-19 pandemic. At the same time, the forced transition to digital scholarly communications through the COVID-19 pandemic can help integrate young scientists, including masters of higher education, into the international scientific space. This article provides an analysis of tools to support scholarly communication developed within the «101 innovation of scholarly communication» project. The international survey demonstrates the tools that scientists prefer to use at each stage of the research. This paper characterizes the advantages of particular tools on different stages of the masters’ research process induced by the current tendency for scholarly communication digitalization and the limitations for masters’ research. During the work, we outlined the scope for future research and found it necessary to conduct an additional survey for the scholarly community.
Downloads
References
Kramer, B., & Bosman, J. 101 Innovations in Scholarly Communication - the Changing Research Workflow. Figshare. doi: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.1286826.v1.
Brünger–Weilandt, S. Advancing new ways of scientific communication. Information Services & Use, 2007, Vol. 27 Issue 4, p.161–166.
Kazuhiro, H. How Could COVID-19 Change Scholarly Communication to a New Normal in the Open Science Paradigm? Patterns (New York, N.Y.).,2021, Vol. , 2 Issue , р. 100191. URL: https://www.cell.com/patterns/pdf/S2666-3899(20)30261-0.pdf (date of access: 15.03.2021).
Кузьмінська, О. Г. Теоретико-методичні засади проєктування і застосування цифрового освітнього середовища наукової комунікації магістрів-дослідників: дис. на здобуття наук. ступ. доктора пед. наук за спеціальністю 13.00.10 «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті». Національний університет біоресурсів і природокористування України, Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Київ, 2020. 684 с.
Кузьминская, Е. Г. Информационные технологии и научная коммуникация: инструменты и модели внедрения в условиях университета. Образовательные технологии и общество, Т. 17, №1, c. 447–456, 2014.
Кузьмінська, О. Г. Використання засобів електронних комунікацій у процесі підготовки магістерського дослідження. Педагогіка та психологія, №51, с. 58–65, 2015.
Kruesi, L., Tanner, K., Burstein, & F. Knowledge Management Theory and the Evidence–Based Healthcare. IFLA WLIC, 2018. URL:http://library.ifla.org/2184/1/219–kruesi–en.pdf (date of access: 15.03.2021).
FOSTER Open Science, Training Handbook. URL:https://book.fosteropenscience.eu/en/book.pdf (date of access: 15.03.2021).
Tammaro, A.M. Digital Scholarship Innovation and Digital Libraries: A Survey in Italy. In: Agosti M., Bertini M., Ferilli S., Marinai S., Orio N. (eds) Digital Libraries and Multimedia Archives. IRCDL 2016. Communications in Computer and Information Science, 2017, vol 701. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-56300-8_4.
Digital tools for researchers, Connected Researchers. URL: http://researchtoolsbox.blogspot.com/2014/12/digital-tools-for-researchers-connected.html (date of access: 15.03.2021).
Національний Університет Біоресурсів і Природокористування України, Положення про підготовку і захист магістерської роботи в НУБіП України, 2018. URL: https://cutt.ly/wf4125Q (доступно 15.03.2021).
Доступ за кошти бюджету до Scopus та WOS для вишів та наукових установ України. Наказ МОН від 29.04.2020. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/dostup-za-koshti-byudzhetu-do-scopus-ta-wos-dlya-vishiv-ta-naukovih-ustanov-ukrayini-bude-prodovzheno-nakaz-mon (доступно 15.03.2021).
Castelvecchi, D. Google unveils search engine for open data. Nature. 2018. 561 (7722), p. 161–162. doi:10.1038/d41586-018-06201-x.
Levesque, R. SPSS Programming and Data Management, 2nd Edition, A Guide for SPSS and SAS Users. Chicago, IL, USA: SPSS Inc., 2005.
innovations, Academic social networks – the Swiss Army Knives of scholarly communication, 2016. https://cutt.ly/zgoJ3QA (date of access: 15.03.2021).