PECULIARITIES OF THE MODERN LEARNERS GENERATION UNDER THE CONDITIONS OF THE DIGITAL SOCIETY DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.12Keywords:
digital technologies; generation Y; generation Z; clip thinking; media literacyAbstract
The paper considers the peculiarities of the modern learners generation, the impact of digital technologies on their development. The modern generation of children is born and grows under the conditions of rapid development of digital technologies, digital transformation of many areas of social life, etc. Young people perceive these changes as daily phenomena, this is their ordinary world, in which they can orient easily and accept new formats of interaction naturally. In order to effectively teach young people, it is necessary to understand their motivational factors, ways of thinking, peculiarities of perception of learning material under the conditions of constant use of digital technologies and digital devices. The paper presents brief characteristics of generations according to the theory of generations by N. Howe and W. Strauss. The peculiarities of generations Y and Z, which are represented by modern students and pupils, respectively, are characterized. It is determined that the learning of generation Y representatives differs significantly from the learning of students of previous years. Modern students have a number of characteristics that radically change the traditional learning process. The peculiarities of generation Z, which includes modern students, is that they use technology more effectively. Thus, understanding these peculiarities of the learners' development, teachers can increase the efficiency and effectiveness of the learning process. The findings describe the impact of digital technologies on the development of modern youth, namely, how children are involved in the use of digital technologies; how working in the online environment and communication using digital devices affects the development of the modern generation; how this differs from traditional ways of perceiving data, etc. Also, some negative consequences of the impact of digital technologies on modern youth, the most common threats to children's work on the Internet and possible ways to ensure their information security are considered. The studies results showed the importance of taking into account the characteristics of the current learners' generation to determine ways of effective pedagogical interaction with them.
Downloads
References
Коростіль Л.А. Покоління Z: пошук способів педагогічної взаємодії. Народна освіта. Випуск №1(34). 2018. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229 (дата звернення: 18.10.2020).
Солдатова Г. Покоління Z: психолог розповіла, як Інтернет змінив сучасних дітей. Ukr.Media. 2016. URL: https://ukr.media/science/272956 (дата звернення: 18.10.2020).
Мірошникова А. Як вчителям порозумітися з "цифровим" поколінням дітей. Освіторія. 2017. URL: https://osvitoria.media/opinions/yak-vchytelyam-porozumitysya-z-tsyfrovym-pokolinnyam-ditej-porady-psyhologa (дата звернення: 18.10.2020).
Федорак С. Українська шкільна освіта vs учні покоління Z. Studway. 2019. URL: https://studway.com.ua/ukrainska-shkilna-osvita (дата звернення: 18.10.2020).
Подік І.І. Студенти Z: особливості та перспективи. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. Випуск 159. 2017. С. 130-135. URL: http://www.ndi-fp.nusta.edu.ua/report/publication/20171124094943.PDF (дата звернення: 18.10.2020).
Антошків М.С. Врахування психологічних особливостей студентів цифрового покоління шляхом організації змішаного навчання. Фізико-математична освіта. 2018. Випуск 1 (15). С. 128-131. URL: https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua//journals/2018-v1-15/2018_1-15-Antoshkiv_Scientific_journal_FMO.pdf (дата звернення: 18.10.2020).
Зеленов Є.А. Цифрове покоління: ризики, переваги, засоби взаємодії. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 5 (86). 2018. С. 46-57. URL: http://oaji.net/articles/2019/690-1553878668.pdf (дата звернення: 18.10.2020).
Umryk, M. Using active e-learning to accommodate the Net Generation of learners In: 'E-learning & Lifelong Learning', Monograph Sc. Editor: Eugenia Smyrnova-Trybulska, University of Silesia, Studio-Noa, Katowice-Cieszyn, Vol. 5, 2013, pp. 101-113. Retrieved from: https://us.edu.pl/wydzial/wsne/wp-content/uploads/sites/20/Nieprzypisane/E-learning-and-Lifelong-Learning.pdf.pdf (accessed on 20.05.2020).
Семеновских Т.В. Феномен "Клипового мышления" в образовательной вузовской среде. Интернет-журнал Науковедение. 2014. № 5 (24). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/fenomen-klipovogo-myshleniya-v-obrazovatelnoy-vuzovskoy-srede (дата звернення: 22.05.2020).
Howe, N., Strauss, W. Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company. ISBN 978-0-688-11912-6.
Гурова И.М., Евдокимова С.Ш. Теория поколений как инструмент анализа, формирования и развития трудового потенциала. МИР (Модернизация. Инновации. Развитие). 2016. Т. 7. No 3. С. 150-159. doi: 10.18184/2079-4665.2016.7.3.150.159. URL: https://www.researchgate.net/publication/311849328_THEORY_OF_GENERATIONS_AS_A_TOOL_FOR_ANALYSIS_FORMATION_AND_DEVELOPMENT_OF_LABOUR_POTENTIAL (дата обращения 21.05.2020).
Codrington, G. Detailed Introduction to Generational Theory. TomorrowToday. 2008. URL: https://ngkok.co.za/sinode2016/intro-generations.pdf (accessed on 21.05.2020).
Prensky, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. MCB University Press. 2001. October. Vol. 9. Issue 5. DOI: dx.doi.org/10.1108/10748120110424843 Retrieved from: http://www.marcprensky.com (accessed on 19.05.2020).
Howe, N., Strauss, W. Millennials Rising: The Next Great Generation. Knopf Doubleday Publishing Group. ISBN 978-0-375-70719-3.
Howe, N., Strauss, W. Millennials & K-12 Schools: Educational Strategies for a New Generation. Great Falls: LifeCourse Associates. ISBN 978-0-9712606-5-8.
Common Sense Census. Media Use by Tweens and Teens: Infographic. Common Sense Media. 2015. URL: https://www.commonsensemedia.org/the-common-sense-census-media-use-by-tweens-and-teens-infographic (accessed on 19.05.2020).
Дорош М. Діти і технології: "піраміда цифрової поведінки". Media Sapiens. 2015. URL: https://ms.detector.media/media-i-diti/post/13763/2015-07-21-diti-i-tekhnologii-piramida-tsifrovoi-povedinki/ (дата звернення: 20.05.2020).
Childhood in the digital age. [Online Course]. The Open University. Retrieved from: https://www.open.edu/openlearn/education-development/childhood-the-digital-age/content-section-overview?active-tab=description-tab (accessed on 20.05.2020).
Kornuta, O., Pryhorovska, T., & Potiomkina, N. (2017). Clip Thinking and Clip Perception: Teaching Methods Aspect. Electronic scientific professional publication "Open educational e-environment of modern University". (3). pp. 75-79. ISSN: 2414-0325. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.7579. Retrieved from: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/71/97 (accessed on 22.05.2020).
Wheeler, S. Episode 3.1: A pyramid of digital engagement? [Online Course lecture]. Childhood in the digital age. The Open University. Retrieved from: https://www.open.edu/openlearn/ocw/mod/oucontent/view.php?id=21151§ion=2 (accessed on 20.05.2020).
Wheeler, S. Just how far can they go? Learning with 'e's. Blog. 2013. URL: http://www.steve-wheeler.co.uk/2013/05/just-how-far-can-they-go.html (accessed on 20.05.2020).
Волошко В.Г. Сучасні виклики інформаційного суспільства в аспекті формування медіаграмотності майбутніх педагогів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. №9 (53). С. 3-12. URL: http://repository.sspu.sumy.ua/bitstream/123456789/1889/1/Suchasni%20vyklyky%20informatsiinoho%20suspilstva.pdf (дата звернення: 20.05.2020).
Creating a Better Internet for Kids. Shaping Europe’s digital future (2019, October 18). European Commission. 2019. URL: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/content/creating-better-internet-kids-0 (accessed on 23.05.2020).
European Commission Digital Strategy. 28 November 2018. European Commission. Retrieved from: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/strategy/decision-making_process/documents/ec_digitalstrategy_en.pdf (accessed on 06.05.2020).
Підгорна Т.В. Педагогічна інформатика: монографія. Київ. Нац. пед. ун-т імені М.П. Драгоманова. 2017. 357 с.
Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник. Ред.-упор. В.Ф. Іванов, О.В. Волошенюк; За науковою редакцією В.В. Різуна. Київ. Центр вільної преси, 2012. 352 с. URL: https://www.aup.com.ua/uploads/momg.pdf (дата звернення: 23.05.2020).
Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція). 2016. MediaSapiens. URL: https://ms.detector.media/mediaosvita/post/16501/2016-04-27-kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosviti-v-ukraini-nova-redaktsiya/ (дата звернення: 23.05.2020).