ЗАСТОСУВАННЯ ГЕНЕРАТИВНОГО ШІ ДЛЯ АВТОМАТИЗАЦІЇ ЗАВДАНЬ ВИКЛАДАЧІВ У ЗП(ПТ)О
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.1711Ключові слова:
генеративний штучний інтелект, ШІ, автоматизація освітніх завдань, заклади професійної (професійно-технічної) освіти, ЗП(ПТ)О, індивідуалізація навчання, дистанційне навчання, навчальні матеріалиАнотація
Стаття присвячена дослідженню актуальної проблеми застосування генеративного штучного інтелекту (ШІ) для автоматизації завдань викладачів у закладах професійної (професійно-технічної) освіти (ЗП(ПТ)О). Автори розкривають сутність поняття "генеративний ШІ" та пояснюють, що він здатний автоматично генерувати нові дані, такі як текст, зображення або звуки, на основі попередньо навчених моделей. Це дозволяє використовувати його для автоматизації широкого спектру завдань, зокрема у сфері освіти. У статті детально аналізуються можливості застосування генеративного ШІ для підвищення ефективності та продуктивності праці викладачів ЗП(ПТ)О.
Автори підкреслюють, що впровадження таких рішень на основі генеративного ШІ дозволить викладачам зосередитись на творчій, комунікативній та наставницькій складових освітнього процесу, передавши рутинні операції інтелектуальним системам. Також в статті приділяється увага питанням етичного використання генеративного ШІ в освітньому середовищі. Автори наголошують на необхідності дотримання викладачами відповідних етичних принципів, таких як прозорість, справедливість, конфіденційність та безпека даних. Вони також розглядають потенційні ризики, пов'язані із застосуванням цієї технології. Зокрема, обговорюються питання забезпечення достовірності, автентичності та актуальності згенерованих даних, захисту авторських прав, запобігання дискримінації.
Дослідження має важливе теоретичне та практичне значення. Теоретичний внесок полягає в ознайомленні з можливостями застосування генеративного ШІ в освіті, зокрема у ЗП(ПТ)О. У практичному аспекті, результати дослідження можуть бути використані для розробки конкретних рішень на основі генеративного ШІ, спрямованих на автоматизацію рутинних завдань викладачів та підвищення ефективності освітнього процесу. Стаття буде корисною для широкого кола фахівців, зокрема викладачів, керівників закладів освіти, розробників освітніх технологій, а також усіх, хто цікавиться впливом ШІ на сферу професійної (професійно-технічної) освіти.
Завантаження
Посилання
Concept for the development of vocational (vocational and technical) education in Ukraine until 2027: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine 12.06.2019 № 419-r.
Klymenko, M., Shyshkina, M. & Bisirkin, P. (2019). The use of cognitive technologies in vocational education. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohika, 1(11), 9-14.
On the state and prospects for the development of vocational (vocational and technical) education in Ukraine: Recommendations of parliamentary hearings in the Verkhovna Rada of Ukraine 12.12.2018.
Sikora, Ya., Marchuk, N. & Nesterov, V. (2024). Future technologies: The role of artificial intelligence in personalized learning. Nauka i tekhnika sohodni: seriia: pravo, ekonomika, pedahohika, tekhnika, fizyko-matematychni nauky, 1(29), 526-537.
Artificial Intelligence (AI) – what it is, how it works, and why it is needed. October 7, 2024. https://termin.in.ua/shtuchnyy-intelekt/
Yarema, O. (2024). Main types of artificial intelligence. In Informatsiino-analitychne zabezpechennia diialnosti orhaniv sektoru bezpeky i oborony Ukrainy: Materialy naukovo-praktychnoi konferentsii (Lviv, December 22, 2023), (pp. 183-186). Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav (Lviv State University of Internal Affairs).
Umanets, V., Kizim, S. & Rozputnia, B. (2023). Using DALL-E in the professional training of future artists and cultural professionals. Mystetstvo v kulture suchasnosti: teoriia ta praktyka navchannia, 2, 77–83.
Shevchenko, L., Umanets, V. & Rozputnia, B. (2024). Use of artificial intelligence technologies in the educational process of professional designer training. Open Educational E-environment of Modern University, 16, 229-239.
Maderer, J. (2016). Artificial Intelligence Course Creates AI Teaching Assistant. Georgia Tech News Center. https://news.gatech.edu/news/2016/05/09/artificial-intelligence-course-creates-ai-teaching-assistant
Directorate-General for Education (2022). Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2766/153756
Shevchenko, A. (2023). Strategy for the Development of Artificial Intelligence in Ukraine «Science and Education». IPSHI, 1, 307.
Morze, N., Mashkina, I. & Boiko, M. (2022). Experience in training specialists with mathematical computer modeling skills, taking into account the needs of the modern labor market. CTE Workshop Proceedings, 9, 95-196. https://doi.org/10.55056/cte.106
Rohushyna, Yu. & Hryshanova, I. (2023). The use of artificial intelligence technologies in the educational process. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 83(1), 267–284.
Shevchenko, V., Kuzmenko, O. & Matvienko, O. (2024). The practice of applying artificial intelligence technologies in the management of vocational education institutions. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy, 1(32), 39–48.
What is generative artificial intelligence? (2022). MIT Technology Review. May 11, 2022. https://www.technologyreview.com/2022/05/11/1052138/what-is-generative-ai/
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Шевченко Л. С., Уманець В. О., Розпутня Б. М.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.