ДОСЛІДЖЕННЯ ВІДКРИТИХ ЦИФРОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ ДЛЯ АНАЛІЗУ РЕЗУЛЬТАТІВ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.11Ключові слова:
дослідницька діяльність; Scopus; Web of Science; Mendeley; Google Scholar; Research Gate; Zenodo; Altmetric; цитування; h-індекс; індекс ГіршаАнотація
У сучасному суспільстві зростає інтерес до оцінювання якості дослідницької діяльності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, вивчення можливостей відкритих цифрових інформаційних систем, постає питання до визначення показників ефективності наукових досліджень для їх оптимального представлення в світовому цифровому науковому просторі. Важливість аналізу ефективності результатів дослідницької діяльності обумовлено вагою публікаційної активності в найавторитетніших українських та міжнародних рейтингах. У статті представлені результати аналізу українського та міжнародного досвіду здійснення оцінювання дослідницької діяльності науково-педагогічних працівників закладу вищої освіти за допомогою показників міжнародних наукометричних та бібліометричних баз даних, проаналізовано особливості найавторитетніших міжнародних наукометричних та бібліометричних баз даних – Scopus, Web of Science, Mendeley, Google Scholar, Research Gate, платформи для розміщення у відкритому доступі результатів наукових досліджень – Zenodo, платформи для аналізу поширеності наукових публікацій в Інтернет-просторі – Altmetric, їх можливості для пошуку наукових публікацій та наявні інструменти для наукометричного аналізу публікаційної активності науково-педагогічних працівників, визначено переваги та недоліки їх використання для оцінювання результатів дослідницької діяльності науково-педагогічних працівників закладу вищої освіти. Визначено особливості формування показників дослідницької діяльності науково-педагогічних працівників закладу вищої освіти, зокрема з міжнародних наукометричних та бібліометричних баз даних, для оптимального та повноцінного аналізу її ефективності
Завантаження
Посилання
Nobes A., Harris S. Open Access in low- and middle-income countries: attitudes and experiences of researchers. Emerald Open Res. 2019. P. 1—17. URL: https://doi.org/10.35241/emeraldopenres.13325.1 (дата звернення: 15.10.2020)
Биков В. Ю., Спірін О. М., Білощицький А. О. та ін. Відкриті цифрові системи в оцінюванні результатів науково-педагогічних досліджень. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 75, №1. С. 294–315. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.3589.
Жабін А. Україна у наукометричних системах "Scopus" та "Web of Science". Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2019. № 51. С. 336-356. DOI: https://doi.org/10.15407/np.51.336
Биков В., Спірін О. Інформаційно-аналітична підтримка науково-педагогічних досліджень на основі електронних бібліометричних систем. Звітна науково-практична конференція Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна. 2016. С. 1-3. URL: http://lib.iitta.gov.ua/106914/.
Scopus. URL: https://www.scopus.com/ (дата звернення: 15.10.2020).
Web of Science. URL: https://webofknowledge.com (дата звернення: 15.10.2020).
Назаровець С. А. Проблема хибного розуміння та інтерпретації базових наукометричних понять. University Library at a New Stage of Social Communications Development, м. Дніпро, 3—4 жовт. 2019 р. / Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна. Дніпро, 2019. URL: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11563
Mendeley. URL: https://www.mendeley.com/ (дата звернення: 15.10.2020).
Google Академія. URL: https://scholar.google.com/ (дата звернення: 15.10.2020).
Zientek L.R., Werner J.M., Campuzano M.V. and Nimon, K. The Use of Google Scholar for Research and Research Dissemination. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development. 2018. №1(30). 39-46. URL: https://doi.org/10.1002/nha3.20209.
Старостіна А., Осецький В., Кравченко В. Оцінка результатів наукової діяльності в класичних університетах підприємницького типу в умовах євроінтеграції. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv Economics. 2018. № 199. С. 34 — 45. URL: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2018/199-4/5
Морзе Н.В., Буйницька О.П. Система рейтингових показників оцінювання діяльності викладачів сучасних університетів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2017. №19(26). с. 34-44. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19082
Білоус В. С. Наукометричні дослідження та бібліометричні технології у діяльності університетської бібліотеки. Сучасна бібліотека: проблеми, досвід та вектори розвитку, науково-практична Інтернет-конференція, 28-29 травня 2019 року, Харків, Наукова бібліотека Національного фармацевтичного університету. URL: http://lib.nuph.edu.ua/conferences/article_info/a/43
Blankstein M., Wolff-Eisenberg C., Ithaka S+R US Faculty Survey. 2018. URL: https://sr.ithaka.org/publications/2018-us-faculty-survey (дата звернення: 17.10.2020).
ResearchGate. URL. https://www.researchgate.net/ (дата звернення: 17.10.2020).
Zenodo. URL: https://zenodo.org/ (дата звернення: 17.10.2020).
Гогунський В. Д., Яковенко В. О., Лященко Т. О., Отрадська Т. В. Загальні механізми формування системи цитування наукових статей. Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами Вісник НТУ «ХПІ». 2016. № 1 (1173). С. 14 – 18. URL: https://goo-gl.su/CHbSJwr
Buinytska O., Hrytselia, B. Smirnova V. Rating as assessment tool of quality and competitiveness of university. Open educational e-environment of modern University. 2018. №4. P. 16-32. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.1632 URL: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/127
Altmetric. Free tools. URL: https://www.altmetric.com/products/free-tools (дата звернення: 17.10.2020)
Биков В. Ю., Спірін О. М., Сороко Н. В Електронні бібліометричні системи як засіб інформаційно-аналітичної підтримки науково-педагогічних досліджень. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи. 2015. С. 91-100. URL: https://goo-gl.su/lGpkmJU