ОЦІНЮВАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК СКЛАДОВА СИСТЕМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1113Ключові слова:
дослідницька діяльність, аналіз дослідницької діяльності, рейтингова система, забезпечення якості освіти, наукометричні бази даних, цитування, h-індекс, i10-індексАнотація
У сучасному суспільстві особливо важливого значення має питання забезпечення якості закладами вищої освіти, одним із аспектів внутрішньої системи забезпечення якості є проведення моніторингу рівня професійної компетентності викладачів, забезпечення відкритості, прозорості показників оцінювання. В свою чергу показники дослідницької діяльності викладачів, такі як цитування у наукометричних базах даних Scopus, Web of Science, Google Scholar безпосередньо впливають на рейтингові показники закладу вищої освіти у міжнародних та українських рейтингах. Тому особливо актуальним є питання формування та впровадження систем для аналізу професійної діяльності викладачів, зокрема дослідницької, які дозволяють здійснювати моніторинг та оцінку основних показників результативності дослідницької діяльності науково-педагогічних працівників. У роботі проаналізовано досвід українських та зарубіжних університетів щодо впровадження систем представлення професійної діяльності викладачів, аналізу дослідницької діяльності науково-педагогічних працівників та побудови рейтингів професійної та наукової діяльності. Сучасними закладами вищої освіти використовуються різні технології для представлення професійної діяльності викладачів у відкритому доступі – Вікі-технології, опубліковані сторінки на офіційних вебсайтах, розроблені інформаційні системи. Основними показниками, які використовуються при рейтингуванні результативності дослідницької діяльності є показники цитування у наукометричних базах даних Scopus, Web of Science та Google Scholar – значення цитування, кількість документів, h-індекс, i10-індекс, тому для якісного представлення результатів досліджень у рейтингах важливим є забезпечення видимості наукових публікацій – використання відкритих журнальних систем, розміщення публікацій у відкритих інституційних репозиторіях, електронних бібліотеках, перевірка та оновлення профілів науковців у наукометричних та бібліометричних базах даних для актуалізації індексів цитування тощо.
Завантаження
Посилання
Ткачук В. В., Єчкало Ю.В., Семеріков С.О. Рейтинг сучасного науковця як складник рейтингу університету. Розвиток промисловості та суспільства: матеріали Міжнародної науково-технічної конференції ДВНЗ «Криворізький національний університет», м. Кривий Ріг, Україна. 2017. С. 405. URL: http://ds.knu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/792/1/Рейтинг%20сучасного%20науковця%20як%20складник%20рейтингу%20університету.pdf
Buinytska O., Hrytseliak B., Smirnova V. Rating as assessment tool of quality and competitiveness of university. Open educational e-environment of modern University. 2018. №4. P. 16-32. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.1632
European Association for Quality Assurance in Higher Education. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Helsinki: ENQA. 2005. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf
Морзе Н. В., Буйницька О. П., Кочарян А. Б. ІК-компетентність викладачів і студентів як шлях до формування інформаційного освітнього середовища університету. Компетентністно зорієнтована освіта: якісні виміри /редкол. Огнев'юк В.О., Хоружа Л.Л. та ін. Київський університет імені Бориса Грінченка., Київ. 2015. С.151-196. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/10019/6/m1_NM_OB_AK.pdf
Морзе Н. В., Варченко-Троценко Л.О. Е-портфоліо як інструмент відкритості та прозорості освітньої діяльності сучасного університету. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. № 52. С. 62-80. ISSN 2076-8184. DOI: https://doi.org/10.33407/ITLT.V52I2.1395
Aksnes D. W., Langfeldt L., Wouters P. Citations, citation indicators, and research quality: An overview of basic concepts and theories. SAGE Open. 2019. №9(1) DOI: https://doi.org/10.1177/2158244019829575
Биков В. Ю., Спірін О. М., Білощицький А. О. та ін. Відкриті цифрові системи в оцінюванні результатів науково-педагогічних досліджень. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 75, №1. С. 294–315. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.3589.
Смірнова В.А. Дослідження відкритих цифрових інформаційних систем для аналізу дослідницької діяльності науково-педагогічних працівників закладу вищої освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2020. №9. С. 134–144. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.11
Intellect, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського". URL: https://intellect.kpi.ua (дата звернення: 17.09.2021).
Науково-дослідна частина Київського національного університету імені Тараса Шевченка. URL: https://science.knu.ua/ (дата звернення: 25.09.2021).
Рейтингова система, Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова. URL: https://npu.edu.ua/resursy/reitynhy/vykladachi/reitynhova-systema-2 (дата звернення: 15.09.2021).
Сумський державний університет. URL: https://www.sumdu.edu.ua/ (дата звернення: 20.09.2021).
Національний Університет «Львівська Політехніка». URL: http://wiki.lp.edu.ua/ (дата звернення: 20.09.2021).
Spivakovsky A., Vinnyk M., Poltoratskiy M., Tarasich Y., Spivakovska Y., Gardner G., Panova K. Information system of scientific activity indicators of scientific organizations: Development status and prospects. Proceedings of the 15th International Conference ICTERI, Kherson, Ukraine, 2019. Vol. 2393. pp. 220–228. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2393/paper_260.pdf
Рейтинг кафедр. Херсонський державний університет, 2021. URL: http://publication.kspu.edu/rating/departments/ (дата звернення: 25.09.2021).
Рейтинги. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. URL: https://udpu.edu.ua/yakist-osvity/reitynhy#reitynh-naukovo-pedahohichnykh-pratsivnykiv (дата звернення: 15.09.2021).
Морзе Н.В., Буйницька О.П. Система рейтингових показників оцінювання діяльності викладачів сучасних університетів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2017. №19(26). С. 34-44. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19082
Рейтинг прозорості. Київський університет імені Бориса Грінченка. URL: http://eportfolio.kubg.edu.ua/scholar-citation-rating (дата звернення: 27.09.2021).
Науково-технічна бібліотека Національного авіаційного університету URL: http://www.lib.nau.edu.ua/profesors/default.aspx (дата звернення: 17.09.2021).
Harvard University. URL: https://harvard.edu/ (дата звернення: 17.09.2021).
Stanford University. URL: https://stanford.edu/ (дата звернення: 17.09.2021).
University of Washington. URL: https://uw.edu/ (дата звернення: 25.09.2021).
Massachusetts Institute of Technology. URL: https://mit.edu/ (дата звернення: 23.09.2021).
Luparenko L. The use of electronic Open Journal Systems in scientific and pedagogic research: Results of experiment. Proceedings of the 16th International Conference ICTERI, Kherson, Ukraine, 2020, 2732, 1113–1128. http://ceur-ws.org/Vol-2732/20201113.pdf