RESEARCH ON OPEN DIGITAL INFORMATION SYSTEMS FOR ANALYSIS OF RESEARCH ACTIVITY RESULTS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS ACADEMIC STAFF

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.11

Keywords:

research activity; Scopus; Web of Science; Mendeley; Google Scholar; Research Gate; Zenodo; Altmetric; citation; h-index

Abstract

In modern society there is a growing interest in assessing the quality of research activities of higher education institutions academic staff, in studying the possibilities of open digital information systems, the question regarding the indicators determination of scientific research effectiveness and their optimal representation in the global digital scientific space arises. The importance of analyzing the effectiveness of research results is due to the weight of publication activity in the most authoritative Ukrainian and international rankings. The article presents the results of the analysis of the Ukrainian and international experience in evaluating the research activities of higher education institution academic staff using indicators of international scientometric and bibliometric databases, analyzes the features of the most authoritative international scientometric and bibliometric databases - Scopus, Web of Science, Mendeley, Google Scholar, Research Gate, platforms for public access to research results – Zenodo, platforms for analyzing the prevalence of scientific publications on the Internet – Altmetric, their ability to search for publications and available tools for scientometric analysis of publishing activity of academic staff; the advantages and disadvantages of their use for the evaluation of research activity of higher education institution academic staff are identified. The peculiarities of the formation of research activity indicators of higher education institutions academic staff are determined, in particular from international scientometric and bibliometric databases, for optimal and complete analysis of their effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valeriia Smirnova, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv, Ukraine

Junior Researcher of IT in Education Laboratory

References

Nobes A., Harris S. Open Access in low- and middle-income countries: attitudes and experiences of researchers. Emerald Open Res. 2019. P. 1—17. URL: https://doi.org/10.35241/emeraldopenres.13325.1 (дата звернення: 15.10.2020)

Биков В. Ю., Спірін О. М., Білощицький А. О. та ін. Відкриті цифрові системи в оцінюванні результатів науково-педагогічних досліджень. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 75, №1. С. 294–315. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.3589.

Жабін А. Україна у наукометричних системах "Scopus" та "Web of Science". Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2019. № 51. С. 336-356. DOI: https://doi.org/10.15407/np.51.336

Биков В., Спірін О. Інформаційно-аналітична підтримка науково-педагогічних досліджень на основі електронних бібліометричних систем. Звітна науково-практична конференція Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна. 2016. С. 1-3. URL: http://lib.iitta.gov.ua/106914/.

Scopus. URL: https://www.scopus.com/ (дата звернення: 15.10.2020).

Web of Science. URL: https://webofknowledge.com (дата звернення: 15.10.2020).

Назаровець С. А. Проблема хибного розуміння та інтерпретації базових наукометричних понять. University Library at a New Stage of Social Communications Development, м. Дніпро, 3—4 жовт. 2019 р. / Дніпровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна. Дніпро, 2019. URL: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11563

Mendeley. URL: https://www.mendeley.com/ (дата звернення: 15.10.2020).

Google Академія. URL: https://scholar.google.com/ (дата звернення: 15.10.2020).

Zientek L.R., Werner J.M., Campuzano M.V. and Nimon, K. The Use of Google Scholar for Research and Research Dissemination. New Horizons in Adult Education and Human Resource Development. 2018. №1(30). 39-46. URL: https://doi.org/10.1002/nha3.20209.

Старостіна А., Осецький В., Кравченко В. Оцінка результатів наукової діяльності в класичних університетах підприємницького типу в умовах євроінтеграції. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv Economics. 2018. № 199. С. 34 — 45. URL: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2018/199-4/5

Морзе Н.В., Буйницька О.П. Система рейтингових показників оцінювання діяльності викладачів сучасних університетів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2017. №19(26). с. 34-44. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/19082

Білоус В. С. Наукометричні дослідження та бібліометричні технології у діяльності університетської бібліотеки. Сучасна бібліотека: проблеми, досвід та вектори розвитку, науково-практична Інтернет-конференція, 28-29 травня 2019 року, Харків, Наукова бібліотека Національного фармацевтичного університету. URL: http://lib.nuph.edu.ua/conferences/article_info/a/43

Blankstein M., Wolff-Eisenberg C., Ithaka S+R US Faculty Survey. 2018. URL: https://sr.ithaka.org/publications/2018-us-faculty-survey (дата звернення: 17.10.2020).

ResearchGate. URL. https://www.researchgate.net/ (дата звернення: 17.10.2020).

Zenodo. URL: https://zenodo.org/ (дата звернення: 17.10.2020).

Гогунський В. Д., Яковенко В. О., Лященко Т. О., Отрадська Т. В. Загальні механізми формування системи цитування наукових статей. Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами Вісник НТУ «ХПІ». 2016. № 1 (1173). С. 14 – 18. URL: https://goo-gl.su/CHbSJwr

Buinytska O., Hrytselia, B. Smirnova V. Rating as assessment tool of quality and competitiveness of university. Open educational e-environment of modern University. 2018. №4. P. 16-32. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.1632 URL: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/127

Altmetric. Free tools. URL: https://www.altmetric.com/products/free-tools (дата звернення: 17.10.2020)

Биков В. Ю., Спірін О. М., Сороко Н. В Електронні бібліометричні системи як засіб інформаційно-аналітичної підтримки науково-педагогічних досліджень. Інформаційно-комунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи. 2015. С. 91-100. URL: https://goo-gl.su/lGpkmJU

Downloads


Abstract views: 541

Published

2020-11-26

How to Cite

Smirnova, V. (2020). RESEARCH ON OPEN DIGITAL INFORMATION SYSTEMS FOR ANALYSIS OF RESEARCH ACTIVITY RESULTS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS ACADEMIC STAFF. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (9), 134–144. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.11

Issue

Section

Статті