РОБОТА З МЕДІАТЕКСТАМИ ЯК КЛЮЧОВИЙ ЕТАП У ФОРМУВАННІ МЕДІАГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Віра Михайлівна Андрієвська Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0003-1632-4045
  • Надія Василівна Олефіренко Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-9086-0359
  • Людмила Петрівна Остапенко Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0003-4382-0255

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.138

Ключові слова:

медіатекст; формування; медіаграмотність; учні; початкова школи

Анотація

Для самореалізації у сучасному інформатизованому світі сформованість медіаграмотності надає змоги підростаючому поколінню успішно задовольняти як власні, так і соціальні потреби; безпечно, свідомо й ефективно використовувати медіа у навчанні й повсякденній діяльності. Особливо вразливим контингентом до впливу медіа є учні молодшого шкільного віку. У статті висвітлено фактори, що зумовлюють доцільність формування медіаграмотності учнів початкової школи на сучасному етапі цифровізації освіти й переходу на вимушене віддалене навчання: зростання об’єму інформації та проблема вибору достовірних джерел інформації; цифровізація освітнього процесу та необхідність суттєвого зменшення віку школярів для використання технологій електронного навчання; зростання агресивності медіаджерел  щодо впливу на аудиторію, зокрема, дитячу; гостра затребуваність умінь критичного сприйняття інформації учнями для прийняття виважених рішень. Розкрито особливості медійної підготовки у початковій школі: навчання випереджального характеру в межах якого школярам пропонуються завдання, які мають перспективний характер; орієнтація на життєвий досвід при виборі завдань; інтеграція завдань, спрямованих на формування медіаграмотності учнів з матеріалом навчальних предметів; систематичність здійснення медіапідготовки. Показано, що ключовим етапом у формуванні медіаграмотності учнів початкової школи є робота з медіатекстами. Наведено приклади завдань, які були запропоновані учням початкової школи: завдання на формування аналітичних умінь, як основа роботи з різноспрямованою медіаінфомрацією; умінь інтерпретувати, критично оцінювати медіатексти різних видів; умінь досліджувати різні джерела цифрових даних; завдання на усвідомлення користі, яку принесли ІТ-пристрої людству.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Віра Михайлівна Андрієвська , Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри інформатики

 

 

Надія Василівна Олефіренко , Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри інформатики

 

 

Людмила Петрівна Остапенко , Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

старший викладач кафедри інформатики

 

Посилання

Василюк С., Алєксєйчик О., Проценко О. Модель упровадження медіаосвіти в систему роботи дошкільного навчального закладу. Матеріали обласної науково-практичної конференції «Практична медіаосвіта: навчання основ медіаграмотності» (29 листопада 2017 року, м. Харків). Харків: Харківська академія неперервної освіти. 2017. С.7-8.

Кузьма І. І. Формування медіаграмотності дітей старшого дошкільного віку: теорія і технологія: монографія. Тернопіль: Осадца Ю.В., 2019. 188 с.

Волошенюк О. В., Ганик О. В., Голощапова В. В, Дегтярьова Г.А, Іванова І. Б. та ін. Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя. Київ : ЦВП, АУП, 2018. 234 с.

Друшляк М. Г., Семеног О. М., Грона Н. В., Пономаренко Н. П. & Семеніхіна О. В. Типологія інтернет-ресурсів для розвитку інфомедіа-грамотності молоді. Інформаційні технології та засоби навчання. 2022. 88 (2). 1–22. https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4786.

Valdmane1 L., Zariņa1 S., Badjanova J., Iliško D., Petrova M. Empowering digital and media literacy of primary school teachers in Latvia. Conference: 12th International Conference on Education and New Learning Technologies. 2020. DOI:10.21125/edulearn.2020.1087

Нова редакція типових освітніх програм для 1-2 класів НУШ. URL: https://nus.org.ua/news/mon-zminylo-typovi-programy-dlya-1-4-klasiv-nush/ (дата звернення: 17.10.2022).

Олефіренко Н., Остапенко Л. Специфіка інфомедійної підготовки

молодших школярів. Тези доповідей ІV-ої Міжнародної науково-практичної конференції “Актуальні проблеми педагогічної освіти: реалії, нові ідеї та перспективи”. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2022. 228 с.

Бондаренко Н. Медіатекст як ресурс осучаснення й збагачення змісту підручника української мови. Проблеми сучасного підручника. Вип. 27. 2021. С. 15-25.

Olefirenko, N., Kostikova, I., Ponomarova, N., Lebedieva, K., Andriievska, V., Pikilnyak, A. Training elementary school teachers-to-be at Computer Science lessons to evaluate e-tools. 2020. Vol.7. DOI: https://doi.org/10.55056/cte.414

Al Zou’bi, R. M. The impact of media and information literacy on students’ acquisition of the skills needed to detect fake news. Journal of Media Literacy Education. 2022. Vol. 14. URL: https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol14/iss2/5/ (дата звернення: 20.10.2022).

Downloads


Переглядів анотації: 341

Опубліковано

2022-11-27

Як цитувати

Андрієвська , В. М., Олефіренко , Н. В., & Остапенко , Л. П. (2022). РОБОТА З МЕДІАТЕКСТАМИ ЯК КЛЮЧОВИЙ ЕТАП У ФОРМУВАННІ МЕДІАГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (13), 104–113. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.138

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають