БУКТРЕЙЛЕР ЯК СУЧАСНИЙ МЕДІАПРОДУКТ У ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО ЦИФРОВОЇ ТВОРЧОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.198Ключові слова:
буктрейлер, відеоредактори, медіаосвіта, підготовка вчителів початкових класів, інформаційно-цифрова компетентність педагога, онлайн-сервіси, цифрові технологіїАнотація
У статті висвітлено можливості використання буктрейлерів у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи для формування здатності інтегрувати мовно-літературну та інформатичну складові змісту освіти відповідно до вимог Нової української школи. Буктрейлер подано як сучасний медіаінструмент, що сприяє розвитку професійної компетентності майбутніх педагогів, посиленню їх мотивації до застосування інноваційних технологій у навчанні, а також формуванню креативності, медіаграмотності та вміння створювати інклюзивний освітній простір. Здійснено порівняльний аналіз сучасних відеоредакторів (Animoto, Canva, FlexClip, Powtoon, InShot), охарактеризовано їхні технічні та педагогічні можливості, зокрема з точки зору доступності, зручності використання, варіативності шаблонів, інструментів для візуалізації та озвучення відео. Визначено освітній потенціал застосування цих програм у підготовці майбутніх учителів початкової школи, окреслено ризики, пов’язані з технічними труднощами, авторським правом і педагогічною доцільністю контенту. Авторами представлено результати заняття зі студентами Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, спрямованого на формування предметно-методичної, інформаційно-цифрової, інноваційної, проєктувальної компетентностей. Робота студентів у малих групах передбачала ознайомлення з функціоналом відеоредакторів, аналіз їх переваг і недоліків, створення буктрейлерів до художніх творів для дітей, а також рефлексію отриманого досвіду. З’ясовано, що участь студентів у створенні медіапродуктів сприяє розвитку професійної готовності до використання інтерактивних технологій навчання, підвищенню рівня цифрової грамотності, творчої самореалізації та здатності організовувати читацьку діяльність учнів на основі сучасних підходів. Практичне значення дослідження полягає у розробленні алгоритму створення буктрейлера, який може бути використаний у процесі навчання студентів педагогічних спеціальностей та у професійній діяльності вчителів початкової школи.
Завантаження
Посилання
Ministry of Economy of Ukraine (2023). Professional standard for the professions Primary school teacher of general secondary education institution, Teacher of general secondary education institution, Teacher with a junior specialist diploma. https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv
Vollans, E. (2014). Cross media promotion: Entertainment industries and the trailer (Doctoral dissertation, University of East Anglia).
Sizova, K., Alekseenko, N., & Khmil-Chupryna, V. (2020). Features of the book trailer: Ukrainian and global experience. Derzhava ta rehiony. Seriia: Sotsialni komunikatsii, 1(41), 85-89. https://www.researchgate.net/publication/339871923_VLASTIVOSTI_BUKTREJLERA_UKRAINSKIJ_TA_SVITOVIJ_DOSVID (in Ukrainian)
Rivera Orbe, C., Tusa Jumbo, F., Tejedor, S., & Cervi, L. (2019). The use of audiovisual booktrailer to promote reading among university students. In A. Basantes-Andrade, M. Naranjo-Toro, M. Zambrano Vizuete, & M. Botto-Tobar (Eds.), Technology, sustainability and educational innovation (TSIE) (Vol. 1110). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-37221-7_26
Lilik, O. (2018). Features of using creolized texts in the professional training of future teachers of Ukrainian literature. Mystetska osvita: zmist, tekhnolohii, menedzhment. Seriia: Pedahohichni nauky, 13, 71-84.
Zapata Ancajima, J. C. (2025). Booktrailer, a teaching strategy for reading motivation. European Public & Social Innovation Review, 10. https://doi.org/10.31637/epsir-2025-2056
Davydova, K. S. (2025). Educational book trailer as a technology for promoting reading in Ukrainian literature lessons. https://naurok.com.ua/stattya-osvitniy-buktreyler-yak-novitnya-tehnologiya-populyarizaci-chitannya-na-urokah-ukra-nsko-literaturi-64535.html (in Ukrainian)
Mamchych, O. B., Naidon, K. V., & Barnych, O. V. (2021). Book trailer as a means of motivating younger students to read. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: Realii ta perspektyvy, 79(1), 192-196. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.1.41 (in Ukrainian)
Heredia Ponce, H., Romero-Oliva, M.-F., & Parrado Collantes, M. (2020). Booktrailer y lectura en la formación inicial del maestro: Un estudio de caso. Revista Lasallista de Investigación, 17(1), 276-290. https://doi.org/10.22507/rli.v17n1a24
Pellisser Rossell, N., & Mestre, R. (2024). Alfabetización audiovisual mediante el booktrailer, el videopema y el ensayo audiovisual. In Géneros (meta)literarios digitales y creación audiovisual: Aplicaciones educativas y profesionales. https://www.researchgate.net/publication/392311784_3_Alfabetizacion_audiovisual_mediante_el_booktrailer_el_videopema_y_el_ensayo_audiovisual#fullTextFileContent
Hu, Y. (2024). User behavior and satisfaction in AI-generated video tools: Insights from surveys and online comments. In Proceedings of CONF-MLA 2024 Workshop: Securing the Future – Empowering Cyber Defense with Machine Learning and Deep Learning. https://doi.org/10.54254/2755-2721/94/2024MELB0065
Nezhyva, L., Palamar, S., Semenii, N., & Semerikov, S. (2024). AI tools for sustainable primary teacher education: Literary-artistic content generation. In The 7th International Workshop on Augmented Reality in Education (Vol. 3918, pp. 134-148). CEUR Workshop Proceedings
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Нежива Людмила Львівна, Шкуренко Олександра Вікторівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















