ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ РОЗРОБКИ АДАПТИВНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s3Ключові слова:
adaptive learning system, traditional learning system, education, pedagogy, psychology, methods of adaptive learning systemАнотація
Робота присвячена основним принципам розробки адаптивної системи навчання. Сучасна концепція відкритої освіти передбачає багаторівневий характер навчання, а також можливість вибору учнем засобів, місця і часу навчання, відповідних його запитам. Це має на увазі наявність альтернативних навчальних посібників (курсів) і прикладного програмного забезпечення для їх створення, супроводу навчання та адаптації до конкретного, якого навчають. Важливою проблемою є зниження вартості розробки електронних навчальних курсів і розширення можливостей їх використання в рамках мережевого навчання. Крім того, незважаючи на наявність автоматизованих засобів, що дозволяють спростити розробку педагогічних правил, неможливо згенерувати правила, які підходять для будь-якої ситуації. Перераховані фактори призвели до пошуку вирішення проблеми розробки електронних навчальних курсів, що реалізують адаптивне навчання. Сформульовано принципи, закладені в концепцію проектування такої системи. Представлена структура системи, що включає модель предметної області (освітнього контенту), модель користувача, модель адаптації та модель оцінки результатів навчання. В рамках запропонованої системи розроблений і знаходиться на стадії тестування. Обґрунтовано, що успішне використання такої системи навчаються сприяє формуванню у них загально специфічних компетентностей. В адаптивній системі змінюються ролі вчителя і учня: учитель виступає організатором навчальної діяльності, а що стосується відповідальності за результати, то він розділяє їх з учнями. У цій системі перевага віддається демократичному стилю керівництва, а не авторитарного. Учень є суб'єктом навчання, а не пасивним одержувачем інформації (тобто об'єктом). Завдяки вчителю він видобуває знання, активно входить в розумовий процес і займається плануванням власної навчально-пізнавальної діяльності. Центральне місце в адаптивній системі навчання займає учень з його індивідуальними особливостями: біологічними задатками і здібностями, специфікою організації розумового процесу, рівнем активності і самостійності в практичній і пізнавальній діяльності, також працездатністю і т.д. Результатом даної системи стає якісна зміна його індивідуальних особливостей. Активна самостійність учня в процесі пізнавальної діяльності сприяє розвитку особистісних якостей, формування умінь інтелектуального і духовного саморозвитку, а також самопізнання особистості учня. Таким чином, адаптивна система навчання спрямована на формування компетенції особистісного самовдосконалення.
Завантаження
Посилання
Brusilovsky, P. (1998). Methods and Techniques of Adaptive Hypermedia. Adaptive Hypertext and Hypermedia, 1–43. doi: 10.1007/978-94-017-0617-9_1
Brusilovsky, P., & Peylo, C. (2003). Adaptive and Intelligent Technologies for Web-based Education. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 13(2-4), 159–172.
Devedžić, V. (2004). Intelligence and Artificial Intelligence in Education. Educational Technology & Society, 7(4), 29–39.
Bykov, V. (2008). Modeli orhanizatsiynykh system vidkrytoyi osvity: monohrafiya. Atika. - 684 p. (in Ukrainian)
Morze, N., & Hlazunova, O. (2008). Models of effective using information and communication and distance learning technologies in higher education. Informatsiyni Tekhnolohiyi i Zasoby Navchannya, 6(2). (in Ukrainian)
Shyshkina, M., Spirin, O., & Zaporozhchenko, Y. (2012). Problems of information education of Ukraine in the context of development of ICT quality assessment studies. Informatsiyni Tekhnolohiyi i Zasoby Navchannya, 1(27). (in Ukrainian)