МОЖЛИВОСТІ ТА ВИКЛИКИ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У НАВЧАННІ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ “КОМП’ЮТЕРНІ НАУКИ” ТА “ІНЖЕНЕРІЯ ПРОГРАМНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ”
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.191Ключові слова:
штучний інтелект, навчання, програмування, комп’ютерні науки, ефективність, інструменти штучного інтелектуАнотація
У статті досліджуються можливості та виклики використання штучного інтелекту (ШІ) у навчанні фахових дисциплін для студентів спеціальностей «Комп’ютерні науки» та «Інженерія програмного забезпечення». Проаналізовано сучасні підходи до визначення ШІ, міжнародні й національні нормативні ініціативи, а також результати досліджень щодо інтеграції ШІ в освітній процес. Розглянуто практичні приклади застосування ШІ для автоматизації перевірки знань, індивідуалізації навчання, візуалізації алгоритмів та підтримки програмування.
У статті проаналізовано, як ШІ може сприяти покращенню навчального процесу, підвищенню якості освіти, а також розглядає етичні та практичні аспекти його застосування. Основна увага приділяється визначенню ролі ШІ у викладанні та навчанні, аналізу інструментів та технологій ШІ, проблемам та обмеженням ШІ, та рекомендаціям щодо ефективного використання ШІ. Стаття спрямована на те, щоб надати викладачам та студентам розуміння можливостей та обмежень ШІ у навчанні, а також запропонувати шляхи ефективного використання цих технологій для покращення освітнього процесу.
Виявлено проблеми, пов’язані з академічною доброчесністю, якістю запитів, залежністю студентів від автоматизованих рішень і ризиком зниження рівня критичного мислення. Запропоновано педагогічні підходи до ефективного використання ШІ, зокрема за технологією «перевернутого класу» та з врахуванням таксономії Блума, а також рекомендації щодо адаптації навчальних завдань і посилення ролі індивідуального захисту робіт. Визначено, що поєднання традиційних методів викладання з можливостями ШІ створює умови для підвищення якості навчання, однак потребує ретельного планування, урахування етичних аспектів та відповідальної позиції викладачів і освітніх інституцій.
Завантаження
Посилання
Concept of artificial intelligence development in Ukraine (2020). October 09, 2025. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (in Ukrainian)
Rassel S., Norwig P. Artificial Intelligence (2015). A Modern Approach. Kyiv: Willams, 1408 p. (in Ukrainian)
Bostrom, N. (2016). Superintelligence: Paths, dangers, strategies. Oxford: Oxford University Press, 431 p.
Computers and artificial intelligence. (2025). October 09, 2025. http://ni.biz.ua/10/10_11/10_113565_kompyuteri-i-iskusstvenniy-intellekt.html (in Ukrainian)
Kotsovskyi, V. (2016). Methods and systems of artificial intelligence: lecture notes. Uzhhorod: UzhNU. 75 p. (in Ukrainian)
European Commission (2022). Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators. Publications Office of the EU. October 09, 2025.
https://data.europa.eu/doi/10.2766/153756
European School Education Platform (2025). EU policies to support and govern AI in education. October 09, 2025.
https://school-education.ec.europa.eu/en/insights/news/eu-policies-support-and-govern-ai
European Parliament (2021). Report on artificial intelligence in education, culture and the audiovisual sector. October 09, 2025.
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2021-0127_EN.html
UNESCO (2025). Governments must quickly regulate generative AI in schools. October 09, 2025.
https://www.unesco.org/en/articles/unesco-governments-must-quickly-regulate-generative-ai-school
ISTE (2025). Artificial Intelligence in Education. October 09, 2025. https://iste.org/ai
The best countries using AI in education (2025). October 09, 2025. https://www.loopant.com/countries-using-ai-in-education/
The74Million (2025). Shockwaves & innovations: How nations worldwide are dealing with AI in education. October 09, 2025.
Drach, I., Petroe, O., Borodienko, O., Regeilo, I., Bazelyuk, O., Bazelyuk, N., & Slobodenyuk, O. (2023). The use of artificial intelligence in higher education. International scientific journal «Universities and Leadership», No. 15, pp. 66-76. (in Ukrainian)
Beresneva, D. (2016). Computer-Generated Text Detection Using Machine Learning: A Systematic Review. Natural Language Processing and Information Systems, Vol. 9612, P. 417-430. ISBN 978-3-319-41753-0.
Morze, N. & Barna, O. (2025). The Concept of Teaching Secondary Students Programming Using Artificial Intelligence. E Learning and Enhancing Soft Skills Contemporary Models of Education in the Era of Artificial Intelligence, p. 37-59. https://10.1007/978-3-031-82243-8_3
Mahmud S. (ed.) (2024). Academic Integrity in the Age of Artificial Intelligence. Hershey, PA: IGI Global.
Pandit A., & Toksha, G. (2019). Review of plagiarism detection technique in source code. International Conference on Intelligent Computing and Smart Communication. ISBN 978-981-15-0632-1.
Ebrahim, F., Joy, M. (2023). Source code plagiarism detection using pre-trained model embeddings and automatic machine learning. Proceedings of the 14th International Conference on Natural Language Processing. Varna, Bulgaria: INCOMA Ltd, pp. 301-309. (in Ukrainian)
Luckin, R. (2018). Machine Learning and Human Intelligence. The future of education for the 21st century. UCL institute of education press.
Grytsenchuk, О. (2024). The use of artificial intelligence in education: trends and prospects in Ukraine and abroad. Journal of the UNESCO Department «Lifelong Vocational Education in the 21st Century». 2 (10), 152-161. https://doi.org/10.35387/ucj.2(10).2024.0012 (in Ukrainian)
Menyailo, V. & Vasutynsky, E. (2025) Foreign and domestic experience in using modern digital tools for training social work specialists. Pedagogy of forming a creative personality in higher and general education schools. № 100.
https://doi.org/10.32782/1992-5786.2025.100.18 (in Ukrainian)
Sharples, M. (2022). Automated Essay Writing: An AIED Opinion. Int J Artif Intell Educ. 2022. 32, 1119-1126 pp. https://doi.org/10.1007/s40593-022-00300-7
Kolomiets, A. & Kushnir, O. (2024).Using artificial intelligence in educational and scientific activities: opportunities and challenges.Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 70, 45-57 pp. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-70-45-57 (in Ukrainian)
Holmes, W., & Porayska-Pomsta, K. (2023). The ethics of artificial intelligence in education. Lontoo: Routledge, 621-653.
Heintz, F. & Roos, T. (2021). Elements of AI – teaching. The basics of AI to everyone in Sweden. Edulearn21 Proceedings, pp. 2568-2572.
Shyshkina, M. & Kovalenko, V. (2024). On the progress and results of research conducted at the Institute for Digitalization of Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine on the use of artificial intelligence in secondary education: Based on the materials of the scientific report at the meeting of the Presidium of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, October 17, 2024. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. 6(2), 1-6.
https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6217. (in Ukrainian)
Yatsyshyn, A., Pinchuk, O., Ovcharuk, O., Lytvynova, S., Shyshkina, M., Sokolyuk, O., ... & Kornilova, T. (2019). Digital Transformation of Open Educational Environments. (in Ukrainian)
Standard of higher education of Ukraine of the first (bachelor's) level in the field of knowledge 12 «Information Technologies» specialty «Computer Science» (2019). October 09, 2025.
https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/07/12/122-kompyut.nauk.bakalavr-1.pdf (in Ukrainian)
Somenko, D., Tryfonova, O., & Sadovy, M. (2023). The use of artificial intelligence and neural networks in the educational process of professional disciplines by students of the specialty «Professional education (digital technologies)». Scientific notes. Series: Pedagogy, No. 1. (in Ukrainian)
Morze, N., Vember, V., & Varchenko-Trotsenko, L. (2019). How to create an effective flipped learning sequence in higher education. In: Smyrnova-Trybulska E. (ed.) E-Learning and STEM Education. Katowice-Cieszyn: University of Silesia, Studio-Noa, P. 139-160. DOI: https://doi.org/10.34916/el.2019.11.10 (in Ukrainian)
Bloom, B. (1994). Reflections on the development and use of the taxonomy. In: Rehage K. J., Anderson L. W., Sosniak L. A. (eds.) Bloom’s taxonomy: A forty-year retrospective. Chicago: Yearbook of the National Society for the Study of Education, 1-8.
Anderson, L., & Krathwohl, D. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s educational objectives. New York: Longman.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вембер Вікторія Павлівна, Машкіна Ірина Вікторівна, Носенко Тетяна Іванівна, Яскевич Владислав Олександрович

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















