УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1915Ключові слова:
штучний інтелект, дошкільна освіта, адаптивність керівника, цифрова трансформація, управлінська діяльністьАнотація
У статті досліджено роль технології штучного інтелекту для модернізації управлінських процесів у дошкільній освіті. Проаналізовано нормативно-правові документи України, наукові дослідження та практичний досвід інтеграції штучного інтелекту в управлінську діяльність закладів дошкільної освіти Житомирської області. Наголошено, що інтенсивність впровадження цифрових технологій і генеративних моделей штучного інтелекту зумовлює перегляд ролі сучасного керівника закладу дошкільної освіти, тому що його адаптивність визначає ефективність організаційних змін в закладі, який він очолює. Окреслено ключові виклики: автоматизація рутинних процесів, потреба захисту даних, підвищення цифрової грамотності, формування етичних стандартів використання цифрових технологій у роботі з дітьми. Представлено результати опитування та інтерв’ювання керівників закладів дошкільної освіти Житомирської області, що засвідчило різний рівень їх обізнаності з моделями штучного інтелекту, а також виявлено типові труднощі та потреби професійного розвитку в умовах цифровізації освітнього середовища. Виокремлено критерії адаптивного керівника: стратегічне мислення, цифрова компетентність, психологічна готовність до інновацій, вміння інтегрувати штучний інтелект у практику управління сучасним закладом. Підкреслено, що адаптивність стає значущою управлінською якістю, яка поєднує технологічну обізнаність, гнучкість мислення та етичну відповідальність. Акцентується увага, що лише керівник, який здатний швидко вчитися та вести за собою колектив, сприятиме забезпеченню ефективної цифрової трансформації управлінської діяльності, розвитку кадрового потенціалу в умовах цифрової трансформації освіти, оптимізації адміністративних процесів.
Завантаження
Посилання
Anishchuk, A. (2023). Current issues in preschool and inclusive education: textbook for second-level (master’s) students majoring in 012 Preschool Education. Nizhyn: M. Gogol National University, 268 p.
http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/2920/1/макет%20%281%29.pdf. (in Ukrainian)
Giddens, A. (1999). Sociology. Kyiv: Osnovy. 726 p. (in Ukrainian)
Ministry of Education and Science of Ukraine (2024, May 22). Project. Instructional and methodological recommendations for implementation and use of of artificial intelligence technologies in institutions of general secondary education.
https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/05/21/Instruktyvno.metodychni.rekomendatsiyi.shchodo.SHI.v.ZZSO-22.05.2024.pdf. (in Ukrainian)
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (2023). Roadmap for the regulation of artificial intelligence in Ukraine. October 7.
https://cms.thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/community/docs/Дорожня_карта_з_регулювання_ШІ_в_Україні_compressed.pdf. (in Ukrainian)
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (2025). Framework Convention on Artificial Intelligence and Human Rights. May 15. https://ai.thedigital.gov.ua/news/Safe%20AI%20for%20millions%20of%20Ukrainians:%20Ukraine%20signs%20the%20Framework%20Convention%20on%20Artificial%20Intelligence%20and%20Human%20Rights. (in Ukrainian)
Morze, N., Boiko, M., Strutynska, O., & Smyrnova-Trybulska, Ye. (2024). What should be the digital competence of teachers in the field of artificial intelligence use? Open educational e-environment of the modern university, (16), 76-91. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.166. (in Ukrainian)
On the approval of «Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine» №620-21, September 28, 2021.
https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-kerivnik-direktor-zakladu-doshkilnoyi-osviti. (in Ukrainian)
On the approval of the Concept of digital hygiene for preschool children. (2025). Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 432-r, May 2, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/432-2025-%D1%80#Text. (in Ukrainian)
Framework of digital competence for pedagogical and scientific-pedagogical workers. (2021). Portal «Diia».
https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2900-2629_frame_pedagogical.pdf. (in Ukrainian)
Reipolska, O. (2023). Monitoring of managerial activity of the head of preschool education institution. Theoretical and methodological problems of upbringing children and student youth, (27), book 2.
https://doi.org/10.32405/2308-3778-2023-27-2-163-173. (in Ukrainian)
Rogers, E. (2009). Diffusion of innovations / transl. from English by V. Stark. Kyiv: Publishing House «Kyiv-Mohyla Academy». 591 p. (in Ukrainian)
Spencer, H. (1998). Scientific, political, and philosophical studies: Monograph. Minsk. 1407 p. (in Ukrainian)
Umryk, M. A., Morze, N. V., & Smyrnova-Trybulska, Ye. M. (2025). Development of educators’ competencies in the field of artificial intelligence use in the digital society. Open educational e-environment of the modern university, (18), 159-173. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1813. (in Ukrainian)
Afnan, M. A., Dishari, S., & Siti Fatimah MohdZuki. (2024). Developing soft skills in the artificial intelligence era: Communication, business writing, and composition skills. Journal of Artificial Intelligence and Technology, 4(4), 305-317. https://doi.org/10.37965/jait.2024.0496
AI and the future of education: Disruptions, dilemmas and directions. UNESCO. (2025). Paris. P. 165.
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000395236/PDF/395236eng.pdf.multi
AI competency framework for teachers. UNESCO. (2024). Paris. P. 52. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000391104
George, A. S., Baskar, T., & Srikaanth, B. P. (2024). The erosion of cognitive skills in the technological age: How reliance on technology impacts critical thinking, problem-solving, and creativity. Partners Universal Innovative Research Publication, 2(3), 147-163. https://doi.org/10.5281/zenodo.11671150
Karaevli, A., & Hall, D. (2000). How career variety promotes the adaptability of managers: A theoretical model. Journal of Vocational Behavior, 69(3), 359-373. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2006.05.009
Kostenko, O. V. (2022). Analysis of national strategies for the development of artificial intelligence. Information and Law, 2(41), 58-69.
http://il.ippi.org.ua/article/view/270365
Kurkan, G., & Çetin, M. (2024). The perceptions of educational administrators towards digital leadership in the age of artificial intelligence: A qualitative study. International Journal of Contemporary Educational Research, 11(3), 425-439. https://doi.org/10.52380/ijcer.2024.11.3.602
Milton, J., & Al-Busaidi, A. (2023). New role of leadership in the AI era: Educational sector. SHS Web of Conferences. https://doi.org/10.1051/shsconf/202315609005
Molenaar, I. (2022). The concept of hybrid human-AI regulation: Exemplifying how to support young learners’ self-regulated learning. Computers and Education: Artificial Intelligence. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100070
Orsi Koch Delgado, H., de Azevedo Fay, A., Sebastiany, M. J., & Cortina Silva, A. D. (2020). Artificial intelligence adaptive learning tools: The teaching of English in focus. BELT – Brazilian English Language Teaching Journal, 11(2), e38749. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2020.2.38749
Osadcha, K. P., & Osadcha, M. V. (2023). Generative artificial intelligence vs humans in the process of creating corporate identity elements. ITLT, 98(6), 212-230. https://doi.org/10.33407/itlt.v98i6.5494
Singh, S. (2023). Leadership challenges and strategies in the era of AI transformation. 2023 International Conference on Computational Science and Computational Intelligence (CSCI), 119-124. https://doi.org/10.1109/CSCI62032.2023.00025
Vorotnykova, I. P. (2023). Professional development of science and mathematics teachers using artificial intelligence. Open educational e-environment of the modern university, (15), 18-34. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2023.152
World Economic Forum Annual Meeting «Collaboration for the Intelligent Age». (2025). World Economic Forum Annual Meeting.
https://www.weforum.org/meetings/world-economic-forum-annual-meeting-2025/
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Фамілярська Лариса Леонідівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















