ВИКОРИСТАННЯ ЧАТ-БОТІВ НА ОСНОВІ ВЕЛИКИХ МОВНИХ МОДЕЛЕЙ У НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.1613

Ключові слова:

великі мовні моделі (ВММ), генеративний штучний інтелект (ШІ), науково-педагогічна діяльність, чат-бот, заклади вищої освіти (ЗВО), трудові функції викладачів

Анотація

Однією з навичок, необхідних викладачу закладу вищої освіти у 21-му столітті, є застосування штучного інтелекту (ШІ), зокрема інструментів на основі великих мовних моделей, у науково-педагогічній практиці, розуміння принципів роботи ШІ та взаємодії з ним, реагування на ризики, пов’язані з використанням ШІ в освіті. Чат-боти на основі штучного інтелекту стали однією з найбільш використовуваних технологій у різних сферах людської діяльності. Завдяки поєднанню великих мовних моделей та генеративного штучного інтелекту чат-боти можуть розуміти введені користувачем дані та генерувати текст, схожий на створений людиною. Це значно розширило сфери використання чат-ботів, зокрема в освіті, і вивело ChatGPT на 4-те місце у рейтингу Top-100 Tools for Learning 2023. Однак, результати опитування викладачів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка щодо їх досвіду використання мовних моделей у професійній діяльності показали, що 46,6% респондентів не використовують інструменти на основі великих мовних моделей, а кількість опитаних для кожного конкретного способу використання чат-ботів не перевищує 25%. Аналіз останніх публікацій також засвідчив, що світова наукова спільнота найбільше уваги приділила вивченню можливостей ChatGPT, а інші великі мовні моделі та чат-боти на їх основі потребують детального дослідження. У даній статті проаналізовано безкоштовні версії чат-ботів на основі великих мовних моделей, які працюють з українською мовою, їх переваги, недоліки та можливі способи застосування. Авторами було розглянуто Професійний стандарт на групу професій “Викладачі закладів вищої освіти” 2021 року та проєкт Професійного стандарту “Викладач закладу вищої освіти” 2024 року і було виокремлено трудові функції викладачів закладів вищої освіти, для допомоги у виконанні яких можуть використовуватись чат-боти на основі великих мовних моделей. Виокремлено та описано функції чат-ботів у науково-педагогічній діяльності викладачів та надано рекомендації щодо застосування конкретних інструментів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Robert, J. & Muscanell, N. (2023). 2023 EDUCAUSE Horizon Action Plan: Generative AI.

https://library.educause.edu/resources/2023/9/2023-educause-horizon-action-plan-generative-ai

EDUCAUSE Horizon Report (2023). https://library.educause.edu/-/media/files/library/2023/4/2023hrteachinglearning.pdf

Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., ... & Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, Volume 103, 2023, 102274, ISSN 1041-6080. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102274

Cooper, G. (2023). Examining Science Education in ChatGPT: An Exploratory Study of Generative Artificial Intelligence. J Sci Educ Technol 32, 444–452. https://doi.org/10.1007/s10956-023-10039-y

Perkins, M. (2023). Academic Integrity considerations of AI Large Language Models in the post-pandemic era: ChatGPT and beyond. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(2).

https://doi.org/10.53761/1.20.02.07

Jeon, J. & Lee, S. (2023). Large language models in education: A focus on the complementary relationship between human teachers and ChatGPT. Educ Inf Technol 28, 15873–15892. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11834-1

Rudolph, J., Tan, S. & Tan, S. (2023). War of the chatbots: Bard, Bing Chat, ChatGPT, Ernie and beyond. The new AI gold rush and its impact on higher education. Journal of Applied Learning and Teaching, 6(1), pp. 364-389. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.23

Crawford, J., Cowling, M., Ashton-Hay, S., Kelder, J., Middleton, R. & Wilson, G. (2023). Artificial Intelligence and Authorship Editor Policy: ChatGPT, Bard Bing AI, and beyond. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(5). https://doi.org/10.53761/1.20.5.01

Sullivan, M., Kelly, A. & McLaughlan, P. (2023). ChatGPT in higher education: Considerations for academic integrity and student learning. Journal of Applied Learning and Teaching, 6 (1), pp. 31-40. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.17

Chan, C.K.Y. (2023). A comprehensive AI policy education framework for university teaching and learning. Int J Educ Technol High Educ 20, 38. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00408-3

Tolochko S., Khomych, V. & Kolesnyk, T. (2023). Large language models in pedagogical and scientific activity. Scientific Collection «InterConf», (166), 92–100. https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/4205 (in Ukrainian)

Hadi, M., Al-Tashi, Q., Qureshi, R., et al. (2023). A Survey on Large Language Models: Applications, Challenges, Limitations, and Practical Usage. TechRxiv. July 10, 2023. https://doi.org/10.36227/techrxiv.23589741.v1

Top 100 Tools for Learning 2023 (2023) https://toptools4learning.com/

Morze, N., Varchenko-Trotsenko, L., Terletska, T., & Smyrnova-Trybulska, E. (2023). Artificial intelligence as primary school teacher assistant. Electronic Scientific Professional Journal «Open educational e-environment of modern university», (15), 97-115.

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2023.158 (in Ukrainian)

Professional standard for the group of professions «Teachers of higher education institutions» (2021). https://osvita.ua/doc/files/news/819/81949/610_Vikladachi_zakladiv_vishoyi_osviti.pdf (in Ukrainian)

The project of the professional standard «Teacher of a higher education institution» (2024).

https://mon.gov.ua/storage/app/media/gromadske-obgovorennya/2024/03/07/HO-Proyekt.prof.standartu-Vykladach.zakladu.VO-NR.07.03.2024.doc (in Ukrainian)

Corporate standard of digital competence of a teacher of Grinchenko University (2021). https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vdd/nakaz__421_11.06.21.pdf (in Ukrainian)

Buinytska, O., & Vasylenko, S. (2022). Corporate standard for university lecturer’s digital competence. Electronic Scientific Professional Journal «Open educational e-environment of modern university», 12, 1–20. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.121 (in Ukrainian)

Downloads


Переглядів анотації: 108

Опубліковано

2024-04-29

Як цитувати

Терлецька, Т. С., & Коваленко, І. І. (2024). ВИКОРИСТАННЯ ЧАТ-БОТІВ НА ОСНОВІ ВЕЛИКИХ МОВНИХ МОДЕЛЕЙ У НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (16), 194–215. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.1613

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають