СТУДЕНТОЦЕНТРОВАНЕ ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ В УСКЛАДНЕНИХ УМОВАХ (ПАНДЕМІЯ COVID-19, ВОЄННИЙ СТАН В УКРАЇНІ)
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2023.146Ключові слова:
студентоцентроване навчання; дистанційне навчання; е-навчання Moodle; пандемія Covid-19; воєнний стан в Україні; онлайн опитування студентів; навчальні дисципліниАнотація
У статті актуалізуються проблеми студентоцентрованого навчання, яке є стрижнем сучасної вищої школи. Водночас, виникає специфіка його реалізації під час дистанційного навчання в ускладнених умовах світової пандемії Covid-19 (2020-2021) та воєнного стану в Україні (2022). Автор долучив до анонімного онлайн опитування у 2020, 2021 і 2022 р. відповідно 1071, 443 і 834 студентів університету. Для опрацювання результатів опитування використано комп’ютерну програму IBM SPSS Statistics 23. Отримані результати свідчать, що найбільше поширення в університеті на початку пандемії (2020) мали наступні засоби дистанційного навчання (наведено в порядку зменшення кількості використовуваних навчальних дисциплін): Moodle; e-поштa; месенджери. Надалі, під час дистанційного навчання (2021, 2022), крім наведених засобів, перевагу набуває Google Meet, Google Classroom, Zoom. Більшість студентів (біля 70%) легко реєструються в системі Moodle, але біля 20% відчувають незначні і біля 10% значні утруднення. Частина студентів висловлює незадоволеність якістю Інтернет зв’язку (біля 25-29%), власним технічним забезпеченням (біля 17-20%), психологічною комфортністю (біля 22-27%) під час дистанційного навчання. Розрахунок t-критерію свідчить про відсутність статистично значущої різниці (p≤0,05) для незалежних вибірок сусідніх років за такими ознаками: легкість/складність реєстрації студентів в Moodle (2020-2021, 2021-2022), психологічна комфортність (2020-2021), задоволеність якістю Інтернет зв’язку (2020-2021, 2021-2022) та якістю власного технічного забезпечення (2021-2022). В інших випадках порівняння спостерігається статистично значуща відмінність. З урахуванням ускладнених умов дистанційного навчання в Україні (2020-2022) використано повторне комп’ютерно орієнтоване тестування в Moodle. Показано, що такий підхід сприяє покращенню результатів навчання студентів бакалаврату та магістратури майже на 16% та 13-17% для тренувального, а також на 4% і 3-20% для модульного тестування відповідно. З нашого погляду, отримані позитивні результати повторного тестування в Moodle доречно врахувати і поширювати зазначену методику у практиці закладів вищої освіти.
Завантаження
Посилання
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Kyiv: CS Ltd., 2015. 32 p. URL: http://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf (accessed on 23.02.2023).
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти». Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2020. N 24. С. 170. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392-20#Text (дата звернення: 23.02.2023).
Бойко М.М. Студентоцентроване навчання в процесі управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», 2019. (31). №4. С. 41-45. DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.176797. URL: http://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/176797 (дата звернення: 23.02.2023).
Flynn S., Collins J., & Malone L. Pandemic pedagogies: the impact of ERT on part-time learners in Ireland. International Journal of Lifelong Education, 2022. Vol. 41. Issue 2. P. 168-182. DOI: https://doi.org/10.1080/02601370.2021.2022792. Published online: 06 Jan 2022. Retrieve URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000740091100001 (accessed on 23.02.2023).
Rosinska O., Horbenko H., & Zhuravska O. Reseaching the aspects of interaction between educators and students in the distance learning system. Journal of Information Technologies in Education (ITE), 2021. no. 45. Mar. 2021. P. 45-59. DOI: https://doi.org/10.14308/ite000731 URL: http://www.ite.kspu.edu/index.php/ite/article/view/817 (accessed on 23.02.2023).
Angriani P., & Nurcahyo H. The influence of moodle-based e-learningon self-directed learning of senior high school students. AIP Conference Proceedings 2120, 060007 (2019). Published Online: 03 July 2019. DOI: https://doi.org/10.1063/1.5115707. URL: https://aip.scitation.org/doi/citedby/10.1063/1.5115707) (accessed on 23.02.2023).
Acar A., & Kayaoglu M.N. MOODLE as a Potential Tool for Language Education under the Shadow of COVID-19. Eurasian Journal of Educational Research, 2020. Issue 90. P. 67-82. DOI: https://doi.org/10.14689/ejer.2020.90.4. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/summary/de269169-3e7b-4aab-a934-37e02e29c06b-781cb887/relevance/1 (accessed on 23.02.2023).
Староста В.І. Moodle до, під час і після пандемії Covid-19: використання студентами бакалаврату та магістратури. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету», 2021. Вип. 10. С. 216-230. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1018 URL: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/368 (дата звернення: 23.02.2023).
Ghouname N. Moodle or Social Networks: What Alternative Refuge is Appropriate to Algerian EFL Students to Learn during Covid-19 Pandemic. Arab World English Journal, 2020. Vol. 11. Issue 3. P. 21-41. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol11no3.2. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/summary/a60d9bc7-43d6-438f-b139-9f6831e0393e-781b9b3e/relevance/1 (accessed on 23.02.2023).
Lea S.J., Stephenson D., & Troy J. Higher education students' attitudes to student-centered learning: beyond 'educational bulimia? Studies in higher education, 2003. Vol. 28. Issue: 3. P. 321-334. DOI: https://doi.org/10.1080/03075070309293. URL: (https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000183891000006) (accessed on 23.02.2023).
Baeten M., Kyndt E., Struyven K., & Dochy F. Using student-centered learning environments to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness. Educational research review, 2010. Vol. 5. Issue 3. P. 243-260. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.06.001. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000286121000003 (accessed on 23.02.2023).
Lee E., & Hannafin M.J. A design framework for enhancing engagement in student-centered learning: Own it, learn it, and share it. Educational technology research and development, 2016. Vol. 64. Issue 4. P. 707-734. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-015-9422-5. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000380268800009 (accessed on 23.02.2023).
Morel G.M. Student-centered learning: context needed. Educational technology research and development, 2021. Vol. 69. Issue 1. P. 91-92. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-021-09951-0. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000616868100001 (accessed on 23.02.2023).
van Rensburg E.S.J. Effective online teaching and learning practices for undergraduate health sciences students: An integrative review. International Journal of Africa Nursing Sciences, 2018. Vol. 9. P. 73-80. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijans.2018.08.004. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214139118300398 (accessed on 23.02.2023).
Мороз В. М., Садковий В. П., Бабаєв В. М., Мороз С.А. Онлайн опитування студентів у системі забезпечення якості вищої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання, 2018. Том 68. № 6. С. 235-250. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2415. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000454452100018 (дата звернення: 23.02.2023).
Староста В.І. Ставлення аспірантів до комп’ютерно орієнтованого тестування результатів навчання. Інформаційні технології і засоби навчання, 2021. Том. 82. №2. Квітень 2021. С. 215-30. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.3304. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000646477700015 (дата звернення: 23.02.2023).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Староста В.І.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.