СТУДЕНТОЦЕНТРОВАНЕ ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ В УСКЛАДНЕНИХ УМОВАХ (ПАНДЕМІЯ COVID-19, ВОЄННИЙ СТАН В УКРАЇНІ)

Автор(и)

  • Володимир Іванович Староста ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ужгород, Україна https://orcid.org/0000-0002-5880-2482

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2023.146

Ключові слова:

студентоцентроване навчання; дистанційне навчання; е-навчання Moodle; пандемія Covid-19; воєнний стан в Україні; онлайн опитування студентів; навчальні дисципліни

Анотація

У статті актуалізуються проблеми студентоцентрованого навчання, яке є стрижнем сучасної вищої школи. Водночас, виникає специфіка його реалізації під час дистанційного навчання в ускладнених умовах світової пандемії Covid-19 (2020-2021) та воєнного стану в Україні (2022). Автор долучив до анонімного онлайн опитування у  2020, 2021 і 2022 р. відповідно 1071, 443 і 834 студентів університету. Для опрацювання результатів опитування використано комп’ютерну програму IBM SPSS Statistics 23. Отримані результати свідчать, що найбільше поширення в університеті на початку пандемії (2020) мали наступні засоби дистанційного навчання (наведено в порядку зменшення кількості використовуваних навчальних дисциплін): Moodle; e-поштa; месенджери. Надалі, під час дистанційного навчання (2021, 2022), крім наведених засобів, перевагу набуває Google Meet, Google Classroom, Zoom. Більшість студентів (біля 70%) легко реєструються в системі Moodle, але біля 20% відчувають незначні і біля 10% значні утруднення. Частина студентів висловлює незадоволеність якістю Інтернет зв’язку  (біля 25-29%), власним технічним забезпеченням (біля 17-20%), психологічною комфортністю (біля 22-27%) під час дистанційного навчання. Розрахунок t-критерію свідчить про відсутність статистично значущої різниці (p≤0,05) для незалежних вибірок сусідніх років за такими ознаками: легкість/складність реєстрації студентів в Moodle (2020-2021, 2021-2022), психологічна комфортність (2020-2021), задоволеність якістю Інтернет зв’язку  (2020-2021, 2021-2022) та якістю власного технічного забезпечення (2021-2022). В інших випадках порівняння спостерігається статистично значуща відмінність. З урахуванням ускладнених умов дистанційного навчання в Україні (2020-2022) використано повторне комп’ютерно орієнтоване тестування в Moodle. Показано, що такий підхід сприяє покращенню результатів навчання студентів бакалаврату та магістратури майже на 16% та 13-17% для тренувального, а також на 4% і 3-20% для модульного тестування відповідно. З нашого погляду, отримані позитивні результати повторного тестування в Moodle доречно врахувати і поширювати зазначену методику у практиці закладів вищої освіти.

 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Володимир Іванович Староста, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ужгород, Україна

професор, доктор педагогічних наук,

професор кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи

 

 

Посилання

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Kyiv: CS Ltd., 2015. 32 p. URL: http://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf (accessed on 23.02.2023).

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти». Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2020. N 24. С. 170. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/392-20#Text (дата звернення: 23.02.2023).

Бойко М.М. Студентоцентроване навчання в процесі управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education», 2019. (31). №4. С. 41-45. DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.176797. URL: http://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/176797 (дата звернення: 23.02.2023).

Flynn S., Collins J., & Malone L. Pandemic pedagogies: the impact of ERT on part-time learners in Ireland. International Journal of Lifelong Education, 2022. Vol. 41. Issue 2. P. 168-182. DOI: https://doi.org/10.1080/02601370.2021.2022792. Published online: 06 Jan 2022. Retrieve URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000740091100001 (accessed on 23.02.2023).

Rosinska O., Horbenko H., & Zhuravska O. Reseaching the aspects of interaction between educators and students in the distance learning system. Journal of Information Technologies in Education (ITE), 2021. no. 45. Mar. 2021. P. 45-59. DOI: https://doi.org/10.14308/ite000731 URL: http://www.ite.kspu.edu/index.php/ite/article/view/817 (accessed on 23.02.2023).

Angriani P., & Nurcahyo H. The influence of moodle-based e-learningon self-directed learning of senior high school students. AIP Conference Proceedings 2120, 060007 (2019). Published Online: 03 July 2019. DOI: https://doi.org/10.1063/1.5115707. URL: https://aip.scitation.org/doi/citedby/10.1063/1.5115707) (accessed on 23.02.2023).

Acar A., & Kayaoglu M.N. MOODLE as a Potential Tool for Language Education under the Shadow of COVID-19. Eurasian Journal of Educational Research, 2020. Issue 90. P. 67-82. DOI: https://doi.org/10.14689/ejer.2020.90.4. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/summary/de269169-3e7b-4aab-a934-37e02e29c06b-781cb887/relevance/1 (accessed on 23.02.2023).

Староста В.І. Moodle до, під час і після пандемії Covid-19: використання студентами бакалаврату та магістратури. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету», 2021. Вип. 10. С. 216-230. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1018 URL: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/368 (дата звернення: 23.02.2023).

Ghouname N. Moodle or Social Networks: What Alternative Refuge is Appropriate to Algerian EFL Students to Learn during Covid-19 Pandemic. Arab World English Journal, 2020. Vol. 11. Issue 3. P. 21-41. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol11no3.2. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/summary/a60d9bc7-43d6-438f-b139-9f6831e0393e-781b9b3e/relevance/1 (accessed on 23.02.2023).

Lea S.J., Stephenson D., & Troy J. Higher education students' attitudes to student-centered learning: beyond 'educational bulimia? Studies in higher education, 2003. Vol. 28. Issue: 3. P. 321-334. DOI: https://doi.org/10.1080/03075070309293. URL: (https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000183891000006) (accessed on 23.02.2023).

Baeten M., Kyndt E., Struyven K., & Dochy F. Using student-centered learning environments to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness. Educational research review, 2010. Vol. 5. Issue 3. P. 243-260. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.06.001. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000286121000003 (accessed on 23.02.2023).

Lee E., & Hannafin M.J. A design framework for enhancing engagement in student-centered learning: Own it, learn it, and share it. Educational technology research and development, 2016. Vol. 64. Issue 4. P. 707-734. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-015-9422-5. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000380268800009 (accessed on 23.02.2023).

Morel G.M. Student-centered learning: context needed. Educational technology research and development, 2021. Vol. 69. Issue 1. P. 91-92. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-021-09951-0. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000616868100001 (accessed on 23.02.2023).

van Rensburg E.S.J. Effective online teaching and learning practices for undergraduate health sciences students: An integrative review. International Journal of Africa Nursing Sciences, 2018. Vol. 9. P. 73-80. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijans.2018.08.004. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214139118300398 (accessed on 23.02.2023).

Мороз В. М., Садковий В. П., Бабаєв В. М., Мороз С.А. Онлайн опитування студентів у системі забезпечення якості вищої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання, 2018. Том 68. № 6. С. 235-250. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2415. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000454452100018 (дата звернення: 23.02.2023).

Староста В.І. Ставлення аспірантів до комп’ютерно орієнтованого тестування результатів навчання. Інформаційні технології і засоби навчання, 2021. Том. 82. №2. Квітень 2021. С. 215-30. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.3304. URL: https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000646477700015 (дата звернення: 23.02.2023).

Downloads


Переглядів анотації: 325

Опубліковано

2023-04-27

Як цитувати

Староста, В. І. (2023). СТУДЕНТОЦЕНТРОВАНЕ ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ В УСКЛАДНЕНИХ УМОВАХ (ПАНДЕМІЯ COVID-19, ВОЄННИЙ СТАН В УКРАЇНІ). Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (14), 63–77. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2023.146

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають