MOODLE ДО, ПІД ЧАС І ПІСЛЯ ПАНДЕМІЇ COVID-19: ВИКОРИСТАННЯ СТУДЕНТАМИ БАКАЛАВРАТУ ТА МАГІСТРАТУРИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1018Ключові слова:
електронне навчання; пандемія Covid-19; студенти бакалаврату; студенти магістратури; опитування студентів; Moodle; навчальні дисципліниАнотація
У статті актуалізуються проблеми використання е-навчання, зокрема системи Moodle, під час пандемії Covid-19. Система Moodle має широке поширення у вищій школі і є ефективним засобом інтеграції традиційного та дистанційного навчання. Метою дослідження є виявлення та порівняння поглядів студентів бакалаврату та магістратури щодо використання системи Moodle в умовах класичного університету до, під час та після пандемії Covid-19. Автор розробив анкету, долучив до онлайн опитування 1071 студентів університету різних років навчання, серед них: 800 студентів бакалаврату та 271 студент магістратури. Для обробки результатів опитування використано комп’ютерну програму IBM SPSS Statistics 23. Перед початком навчання в системі Moodle студенти проходили реєстрацію переважно легко (разом відповіді «дуже легко» і «скоріше легко») – 63-78% студентів різних років навчання. Певні утруднення під час реєстрації (разом відповіді «дуже важко» і «скоріше важко») фіксують біля 9-16% студентів різних курсів. Не виявлено статистично значущої різниці, згідно χ2-критерію (p ≤0,05), в показниках реєстрації студентів за різними ознаками: освітньо-професійний рівень (бакалаврат/магістратура), форма навчання (очна/заочна), стать (чоловіки/жінки), спеціальність (педагогічна/інша). Встановлено, що серед усіх студентів, які проходили реєстрацію в системі Moodle «дуже важко» і «важко», відповідно 81,4% і 58,9% не мали навчальних дисциплін у системі Moodle або мали їх дуже мало до пандемії Covid-19. Відсутність відповідного досвіду е-навчання, ймовірно, призвела до подальших труднощів під час реєстрації в системі Moodle. Встановлено обмежене використання системи Moodle для навчання студентів до пандемії Covid-19, оскільки лише 25% студентів бакалаврату та біля 30% студентів магістратури вивчали більшість навчальних дисциплін на цій платформі. Під час пандемії Covid-19 в умовах дистанційного навчання ці показники використання системи Moodle зросли майже до 84% та 88% відповідно. У випадку завершення теперішньої пандемії Covid-19 72% студентів бакалаврату та 78% магістратури виявили бажання вивчати більшість навчальних дисциплін у системі Moodle. Якщо до карантину існувала статистично значуща відмінність (p≤0,05) між порівнюваними групами студентів (бакалаврат/магістратура) щодо використання Moodle, то під час пандемії Covid-19 і у випадку її завершення цієї відмінності немає
Завантаження
Посилання
Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19): Закон України від 30.03.2020 № 540-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/540-20 (дата звернення: 15.03.2021).
Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу СОVID-19: Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.03.2020 № 406. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid-19 (дата звернення: 15.03.2021).
Триус Ю.В., Герасименко І.В., Франчук В. М. Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник. За ред. Ю. В. Триуса. Черкаси: ЧДТУ. 220 с.
Ткачук Г.В. Теоретичні аспекти та стан впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіти України. European vector of contemporary psychology, pedagogy and social sciences: the experience of Ukraine and the Republic of Poland : Collective monograph. Volume 1. Sandomierz : Izdevnieciba «Baltija Publishing». 2018. P. 465-484. URL: http://dspace.udpu.edu.ua/handle/6789/8666 (дата звернення: 01.03.2021).
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. К.: Либідь. 1997. 376 с.
Кадемія М. Ю., Шахіна І. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: Навчальний посібник. Вінниця, ТОВ «Планер». 2011. 220 с .
Al-Fraihat Dimah, Joy M., Masa'deh R., Sinclair J. Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in human behavior. 2020. Vol. 102. P. 67-86. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.004 URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563219302912?via%3Dihub (accessed on 05.01.2021).
Морзе Н.В., Буйницька О.П., Варченко-Троценко Л.О. Створення сучасного електронного курсу в системі MOODLE : навч. посіб. Кам’янець Подільський: ПП Буйницький О.А., 2016. 232 с.
Cole, J., & Foster, H. (2007). Using MOODLE: Teaching with the Popular Open Source Course Management System (2nd ed.). Sebastopol, California: O’Reilly. 266 p. URL: https://issuu.com/tparks/docs/moodle (accessed on 05.01.2021).
Болюбаш Н. М. Педагогічне тестування в системі LMS Moodle. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т. 60, № 4, С. 116-127. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1726 (дата звернення: 12.06.2020).
Acar Aylin. Kayaoglu Mustafa Naci. MOODLE as a Potential Tool for Language Education under the Shadow of COVID-19. Eurasian Journal of Educational Research. 2020. Issue: 90. P. 67-82. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1284359 (accessed on 05.02.2021).
Ghouname N. Moodle or Social Networks: What Alternative Refuge is Appropriate to Algerian EFL Students to Learn during Covid-19 Pandemic. Arab World English Journal. 2020. 11 (3). Р. 21-41. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol11no3.2 URL: https://awej.org/moodle-or-social-networks-what-alternative-refuge-is-appropriate-to-algerian-efl-students-to-learn-during-covid-19-pandemic/ (accessed on 05.02.2021).
Староста В.І. Використання комп’ютерно орієнтованих засобів дистанційного навчання у вищій школі (в умовах карантину 2020 р. в Україні). Неперервна освіта нового сторіччя: досягнення та перспективи: Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції, 12-18 травня 2020 р. Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Запоріжжя, 2020. №3(40)/2020. ISSN 2223-4551. URL: https://drive.google.com/file/d/1DtVaVZ0aZIEBa8f9l8MV2-w0igAkGs_2/view (дата звернення: 17.12.2020).
Кухаренко В.М. Перешкоди впровадженню дистанційного навчання. Дистанційна освіта: реалії та перспективи : матеріали 1-ї всеукраїнської наук.-практ. конф., 12 грудня 2018 р. Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2018. С. 35-38. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/39602 (дата звернення: 17.02.2020).
Токарєва І.А. Досвід використання системи MOODLE в освітньому процесі підготовки студентів авіаційної галузі. Реформа освіти в Україні. Інформаційно-аналітичне забезпечення: збірник тез доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (наукове електронне видання), 15 жовтня 2020 р. Київ: ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2020. С. 252-255. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/11/Zbirnik-tez-dopovidej-konferentsiyi_Reforma-osviti-v-Ukrayini-2020.pdf#page=253 (дата звернення: 17.02.2020).
Новиков А. Д. Статистические методы в педагогических исследованиях (типовые случаи). М.: МЗ-Пресс. 2004. 67 с.
Звіт ректора Ужгородського національного університету Cмоланки Володимира Івановича за 2020 рік. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/31322. Сайт Ужгородського національного університету https://www.uzhnu.edu.ua/ (дата звернення: 04.04.2021).