ОСОБЛИВОСТІ ЕЛЕКТРОННОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Автор(и)

  • Volodymyr Kukharenko Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» http://orcid.org/0000-0003-0227-5836

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.23846

Ключові слова:

електронний університет, дистанційне навчання, персональна екосистема, змішане навчання, мікро навчання, відкрита освіта

Анотація

В роботі розглянуто сучасний стан розвитку мережевого суспільства, визначено цілі та принципи. Показано, що у такому суспільстві велику роль буде відігравати відкрита освіта, яка передбачає відкритий вхід, безкоштовну відкритість, відкриті освітні ресурси та відкриту освітню практику, та мережеве суспільство, яке будує університет. На базі аналізу надано особливості електронного університету та визначені умови його створення. Надані типи дистанційних курсів для різних етапів підготовки фахівця та роль хМООС і сМООС. Розглянута гнучка система організації навчального процесу для різних рівнів тих, хто навчається з використанням змішаного навчання, мікро навчання, показано важливість персональної навчальної мережі та портфоліо студента. На базі роботи Проблемної лабораторії дистанційного навчання НТУ «ХПІ» показано, що досвіду у використанні базових технологій достатньо для розбудови електронного університету, але велику увагу необхідно приділяти кадровому забезпеченню.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Volodymyr Kukharenko, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доцент, к.т.н., професор

Посилання

Berthelemy Mark. Buzzword: Micro-Learning [Online]. URL: http://blog.xyleme.com/buzzword-micro-learning

Blended Learning Model Definitions [Online]. URL: http://www.christenseninstitute.org/blended-learning-definiti ons-and-models/

Bonk Curtis J., Graham Charles R., Cross Jay, Moore Michael G. The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs [Online]. San Francisco, 2006, Pfeiffer. 624 p. URL: http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0787977586.html

Chaney Paul. Content Curation Fundamentals [Online]. Part 1 of a Series «Blogger Network URL: http://blog.utalkmarketing.com/content-strategy/content-curation-fundamentals-part-1-of-a-series/

Chattopadhyay Sahana. Micro-Learning: Its Role in Formal, Informal and Incidental Learning [Online]. URL: http://idreflections.blogspot.ca/2014/08/micro-learning-its-role-in-formal.html

Cronin Catherine. Openness and Praxis: Exploring the Use of Open Educational Practices in Higher Education [Online]. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 2017 Volume 18, №5. URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/3096/4301

Downs S. Education as Platform: The MOOC Experience and what we can do to make it better [Online]. URL: http://halfanhour.blogspot.com/2012/03/education-as-platform-mooc-experience.html?spref=tw

Eades John. Why Microlearning is HUGE and how to be a part of it - eLearning Industry [Online]. URL: http://elearningindustry.com/why-microlearning-is-huge

Good Robin. Why Curation Will Transform Education and Learning: 10 Key Reasons [Online]. URL: http://www.masternewmedia.org/curation-for-education-and-learning/

Husband Jon. What Is Wirearchy? [Online]. URL: http://wirearchy.com/what-is-wirearchy/

Jarche Harold. Self-organization is the future [Online]. URL: http://jarche.com/2016/05/self-organization-is-the-future/#comment-279629

Jarche Harold. Organizing for the network era. [Online]. URL: http://jarche.com/2017/06/organizing-for-the-network-era/

Kukharenko Vladimir Designing Massive Open Online Courses. Proceedings of the 9th [Online]. International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer- Kherson, Ukraine, June 19-22, 2013. p.273-280 URL: http://ceur-ws.org/Vol-1000/ICTERI-2013-p-273-280.pdf

Littlejohn, Learning through the Open Creation of Knowledge [Online]. URL: http://littlebylittlejohn.com/open-knowledge/

Rajasingham Lalita. New Challenges Facing Universities in the Internet-Driven Global Environment EURODL [Online]. v. II, 2011. URL: http://www.eurodl.org/?p=current&article=430

Sharples, M., McAndrew, P., Weller, M., Ferguson, R., FitzGerald, E., Hirst, T., Mor,Y., Gaved, M. and Whitelock, D. Innovating Pedagogy 2012: Open University Innovation Report 1 [Online]. Milton Keynes: The Open University. 2012. URL: http://www.open.ac.uk/blogs/innovating

The Definition of Blended Learning [Online]. URL: http://www.teachthought.com/blended-learning-2/the-definition-of-blended-learning/

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Berthelemy, Mark (2012). Buzzword: Micro-Learning. Retrieved August 22, 2017, from http://blog.xyleme.com/buzzword-micro-learning

Blended Learning Model Definitions (2014). Retrieved August 22, 2017, from http://www.christenseninstitute.org/blended-learning-definitions-and-models/

Bonk, Curtis J., Graham, Charles R., Cross, Jay, Moore, Michael G. (2006). The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs San Francisco, Pfeiffer. 624 p. Retrieved August 22, 2017, from http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0787977586.html

Chaney, Paul. Content Curation Fundamentals, Part 1 of a Series «Blogger Network Retrieved from http://blog.utalkmarketing.com/content-strategy/content-curation-fundamentals-part-1-of-a-series/

Chattopadhyay, Sahana (2014). Micro-Learning: Its Role in Formal, Informal and Incidental Learning. Retrieved August 22, 2017, from http://idreflections.blogspot.ca/2014/08/micro-learning-its-role-in-formal.html

Cronin, Catherine (2017). Openness and Praxis: Exploring the Use of Open Educational Practices in Higher Education. International Review of Research in Open and Distributed Learning, Volume 18, Number 5. Retrieved August 22, 2017, from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/3096/4301

Downs, S. (2012). Education as Platform: The MOOC Experience and what we can do to make it better Retrieved August 22, 2017, from http://halfanhour.blogspot.com/2012/03/education-as-platform-mooc-experience.html?spref=tw

Eades, John (2014). Why Microlearning is HUGE and how to be a part of it - eLearning Industry Retrieved August 22, 2017, from http://elearningindustry.com/why-microlearning-is-huge

Good, Robin (2012). Why Curation Will Transform Education and Learning : 10 Key Reasons Retrieved August 22, 2017, from http://www.masternewmedia.org/curation-for-education-and-learning/

Husband Jon. What Is Wirearchy? (2017). Retrieved from http://wirearchy.com/what-is-wirearchy/

Jarche, Harold (2016). Self-organization is the future. Retrieved August 22, 2017, from http://jarche.com/2016/05/self-organization-is-the-future/#comment-279629

Jarche, Harold (2017). Organizing for the network era. Retrieved August 22, 2017, from http://jarche.com/2017/06/organizing-for-the-network-era/

Kukharenko, Vladimir (2013). Designing Massive Open Online Courses. Proceedings of the 9th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer- Kherson, Ukraine, June 19-22, p.273-280 Retrieved August 22, 2017, from http://ceur-ws.org/Vol-1000/ICTERI-2013-p-273-280.pdf

Littlejohn (2017). Learning through the Open Creation of Knowledge. Retrieved August 22, 2017, from http://littlebylittlejohn.com/open-knowledge/

Rajasingham, Lalita (2011). New Challenges Facing Universities in the Internet-Driven Global Environment EURODL, v. II, Retrieved August 22, 2017, from http://www.eurodl.org/?p=current&article=430

Sharples, M., McAndrew, P., Weller, M., Ferguson, R., FitzGerald, E., Hirst, T., Mor,Y., Gaved, M. and Whitelock, D. (2012). Innovating Pedagogy 2012: Open University Innovation Report 1. Milton Keynes: The Open University. Retrieved August 22, 2017, from http://www.open.ac.uk/blogs/innovating

The Definition of Blended Learning (2013). Retrieved August 22, 2017, from http://www.teachthought.com/blended-learning-2/the-definition-of-blended-learning/

Downloads


Переглядів анотації: 760

Опубліковано

2017-09-06

Як цитувати

Kukharenko, V. (2017). ОСОБЛИВОСТІ ЕЛЕКТРОННОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (3), 238–246. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.23846

Номер

Розділ

Тенденції та стратегії розвитку відкритих освітніх ресурсів. Формування відкритого освітнього е-середовища університету

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають