ІНДИВІДУАЛЬНІ ТРАЄКТОРІЇ ПІДВИЩЕННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ УНІВЕРСИТЕТУ ГРІНЧЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.189Ключові слова:
цифрова компетентність, система розвитку цифрової компетентності, індивідуальні траєкторії, персоналізоване навчання, професійний розвиток викладачів, система підвищення кваліфікаціїАнотація
У сучасних умовах цифрової трансформації освітнього процесу особливої актуальності набуває проблема розвитку цифрової компетентності викладачів закладів вищої освіти. Розробка та впровадження індивідуальних траєкторій підвищення цифрової компетентності стає пріоритетним напрямом модернізації системи професійного розвитку викладачів, особливо в умовах змішаного та дистанційного навчання. У статті досліджено теоретичні та практичні аспекти впровадження Системи розвитку цифрової компетентності викладачів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка. Представлено результати моніторингу ефективності впровадженої системи та виявлено основні фактори, що впливають на формування індивідуальних траєкторій професійного розвитку викладачів у цифровому середовищі. Розглянуто структурні компоненти системи, включаючи діагностичний інструментарій для визначення початкового рівня цифрової компетентності, модулі навчання та систему оцінювання прогресу викладачів у системі професійного розвитку Університету Грінченка. Особливу увагу приділено технічним аспектам візуалізації даних для моніторингу прогресу та результативності навчання. Представлено особливості практичної реалізації системи на основі мінікурсів, які дозволяють викладачам опановувати окремі компоненти цифрової компетентності відповідно до індивідуальних потреб. Проаналізовано статистичні дані роботи викладачів в Системі розвитку цифрової компетентності за період 2021-2025 років та виявлено кореляцію між регулярністю участі у програмах підвищення кваліфікації та рівнем розвитку цифрової компетентності. Узагальнено досвід впровадження Системи розвитку цифрової компетентності викладачів та обґрунтовано необхідність її вдосконалення відповідно до стратегії цифрової трансформації університету та сучасних освітніх викликів.
Завантаження
Посилання
DigCompEdu framework (2018). March 06, 2025. https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu/digcompedu-framework_en
European e-Competence Framework (e-CF) (2023). March 06, 2025. https://esco.ec.europa.eu/en/about-esco/escopedia/escopedia/european-e-competence-framework-e-cf
The ISTE Standards (2024). March 06, 2025. https://cms-live-media.iste.org/ISTE_STANDARDS_2024.pdf
UNESCO's ICT Competency Framework for Teachers (2023). March 06, 2025. https://www.unesco.org/en/digital-competencies-skills/ict-cft
Caena, F., & Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence Framework for Educators (Digcompedu). European journal of education, 54(3), 356-369. https://doi.org/10.1111/ejed.12345
Dou, J., & Zhao, X. (2023). Chinas Teacher Digital Literacy Framework and Development of an Evaluation System. In Proceedings of the 2023 International Conference on Information Education and Artificial Intelligence, Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 588-593. https://doi.org/10.1145/3660043.3660148
Alcaraz-Dominguez, S., & Barbera, E. (2024). Developing educators’ digital competences through microlearning: analysis of training needs in Spain. In Proceedings of the 2024 the 16th International Conference on Education Technology and Computers, 423-428. https://doi.org/10.1145/3702163.3702450
Zapušek, M. (2023). A case study of developing educator digital competences with serious game design. In Handbook of Research on Decision-Making Capabilities Improvement With Serious Games, IGI Global, 70-94. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-9166-9.ch004
de Obesso, M. D. L. M., Núñez-Canal, M., & Pérez-Rivero, C. (2023). How do students perceive educators' digital competence in higher education?, Technological Forecasting and Social Change, 188, 122284. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.122284
Rosli, N.D.M., Khambari, M.N.M., Wong, S.L., Zakaria, N.S., Abdullah, K., Hamzah, S.R., Moses, P., Abdrahim, N. A. (2025). A scientometric review of digital competency among educators during the past 10 years, International Journal of Evaluation and Research in Education, 14(1), 74-84. https://doi.org/10.11591/ijere.v14i1.29962
Corporate standard for digital competence of teachers Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University (2024). March 08, 2025. https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vdd/documenty_grinchenko_university/rozdil_7/Korp_standart_tsyfrovoi_komp.pdf (in Ukrainian)
Buinytska, O., Varchenko-Trotsenko, L., Terletska, T., & Nastas, D. (2020). Modernization Of Electronic Learning System Of The University To The Needs of The Participants Of The Educational Process. Electronic Scientific Professional Journal “Open educational e-environment of modern University”, 9, 1-14. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.1 (in Ukrainian
Buinytska, O., Varchenko-Trotsenko, L., Vasylenko, S., Nastas, D., Tiutiunnyk, A., & Terletska, T. (2021). Personalized Trajectories of University Teachers Professional Development in Digital Sphere. Electronic Scientific Professional Journal “Open educational e-environment of Modern University”, 11, 13-31. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.112 (in Ukrainian)
Morze, N., Buinytska, O., Varchenko-Trotsenko, L., Vasylenko, S., Nastas, D., Tiutiunnyk, A., & Lytvynova, S. (2022). System for digital professional development of university teachers. Educational Technology Quarterly, 2022(2), 152-168. https://doi.org/10.55056/etq.6
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Настас Д. Л., Тютюнник А. В.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.