ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ВЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ З ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА ОСНОВІ САМООЦІНЮВАННЯ ШІ КОМПЕТЕНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.193Ключові слова:
штучний інтелект, ШІ компетентність, професійний розвиток, підвищення кваліфікації вчителів інформатики, післядипломна освіта, інструменти штучного інтелектуАнотація
Зміст статті акцентує на важливості підготовки вчителів інформатики до використання штучного інтелекту (ШІ) в професійній діяльності та розвитку їх ШІ компетентності з метою підготовки учнів до сучасних викликів та можливостей за допомогою цифрових технологій. Стрімкий розвиток ШІ вимагає від вчителя інформатики неперервного професійного розвитку, а програми підвищення кваліфікації повинні сприяти у формуванні відповідних компетентностей щодо відбору та аналізу освітніх ресурсів на основі ШІ, створення навчального контенту із його використанням, а також надання підтримки школярам у середовищах, де навчання частково або повністю керується ШІ. Аналіз досліджень дозволив визначити підходи до використання ШІ в освітньому процесі та можливості використання рамки ШІ компетентності для вчителів і учнів для визначення напрямів професійного розвитку вчителів, зокрема запровадження ШІ хабів та залучення до викладання на курсах підвищення кваліфікації вчителів з високим рівнем ШІ компетентності. Анкетування 180 вчителів щодо самооцінювання рівня ШІ компетентності та потреб у програмах професійного розвитку дозволило зіставити результати теоретичних розвідок і запитів вчителів інформатики в порівнянні з іншими педагогами визначити стратегії та напрями професійного розвитку вчителів для ефективного впровадження інноваційних інструментів ШІ серед яких: аналіз навчальних даних, етика використання ШІ, створення навчальних матеріалів та ін. Використання ШІ в інформатичній галузі має потенціал для покращення результатів навчальних досягнень учнів. Аналіз результатів опитування педагогів підтверджує готовність вчителів інформатики до професійного розвитку, опанування програм підвищення кваліфікації з використання ШІ. Професійний розвиток вчителів інформатики щодо використання ШІ на основі інтеграції технічних, педагогічних, етичних і регуляторних напрямів Дослідження розглядає важливість та напрями підготовки вчителів для використання ШІ в післядипломній освіті та висвітлює ідеї та підходи до розвитку ШІ компетентності вчителів інформатики, сприяючи підвищенню якості освіти та підготовці молодого покоління до викликів майбутнього.
Завантаження
Посилання
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2024, May 22). Instructional and methodological recommendations on the use of artificial intelligence in secondary education institutions Ministry of Education and Science of Ukraine. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2024/05/21/Instruktyvno.metodychni.rekomendatsiyi.shchodo.SHI.v.ZZSO-22.05.2024.pdf.
U.S. Department of Education, Office of Educational Technology. (2023). Artificial intelligence and the future of teaching and learning: Insights and recommendations. Washington, DC. https://doi.org/10.1145/3631802.3631851.
Olari, V., Zoppke, T., Romeike, R., & Dagiene, V. (2023). Introduction of artificial intelligence literacy and data literacy in computer science teacher education. ACM International Conference Proceeding Series. 47, 1-2. https://doi.org/10.1145/3631802.3631851.
Macdowell, P., Moskalyk, K., Korchinski, K., & Morrison, D. (2024). Preparing educators to teach and create with generative artificial intelligence. Canadian Journal of Learning and Technology, 50(4), 1-23. https://doi.org/10.21432/cjlt28606.
Feng, T. H., Luxton-Reilly, A., Wünsche, B. C., & Denny, P. (2025). From automation to cognition: Redefining the roles of educators and generative AI in computing education. Proceedings of the 27th Australasian Computing Education Conference (ACE 2025), 164-171. https://doi.org/10.1145/3716640.3716658.
Yadav, M., Singh, S. K., Sharma, P., & Hung, T. H. (2024). AI and lifelong learning in developing countries: Investigate the potential of AI to support lifelong learning and development in low-resource contexts. In Impacts of Generative AI on the Future of Research and Education (Chapter 3), 24. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0884-4.ch003.
Bejarano, A., Dickey, E., & Kuperus, R. (2025). Implementing the AI-Lab framework: Enhancing introductory programming education for CS majors. SIGCSE TS 2025, 1383-1384. https://doi.org/10.1145/3641555.3705201.
Flores-Vivar, J.-M., & García-Peñalvo, F.-J. (2023). Reflections on the ethics, potential, and challenges of artificial intelligence in the framework of quality education (SDG4). Comunicar, 74, 37-47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03.
Iryna, V. (2025). Competence of teachers and ethical aspects of implementing AI technologies in education. In Communications in Computer and Information Science. 397-406. https://doi.org/10.1007/978-3-031-83432-5_28.
Yigitalieva, Z., Dehqonov, I., Mamatova, A., Zinatullina, A., Tulanov, S., & Akbarova, S. (2024, November). The Future of Literacy Education: Artificial Intelligence and Adaptive Learning Systems. In 2024 International Conference on IoT, Communication and Automation Technology (ICICAT) (pp. 347-353). IEEE.
Liu, S.-H. (2013). Exploring the instructional strategies of elementary school teachers when developing technological, pedagogical, and content knowledge via a collaborative professional development program. International Education Studies, 6(11), 58-68. https://doi.org/10.1109/ICICAT62666.2024.10923234.
Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The digital competence framework for citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes. Luxembourg: JRC Publications Repository. https://doi.org/10.2760/115376.
Directorate-General for Education. (2022). Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2766/153756.
UNESCO (2024). AI competency framework for teachers (71 p.). Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://doi.org/10.54675/ZJTE2084.
UNESCO (2024). AI competency framework for students (85 p.). Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://doi.org/10.54675/JKJB9835.
Molenaar, I. (2022). The concept of hybrid human-AI regulation: Exemplifying how to support young learners’ self-regulated learning. Computers and Education: Artificial Intelligence, 3, Article 100070. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100070.
Ng, T. K., Leung, J., Su, J., & Chu, S. (2023). Teachers’ AI digital competencies and twenty-first century skills in the post-pandemic world. Educational Technology Research and Development, 71, 137-161. https://doi.org/10.1007/s11423-023-10203-6.
Zhang, H., Lee, I., Ali, S., DiPaola, D., Cheng, Y., & Breazeal, C. (2023). Integrating ethics and career futures with technical learning to promote AI literacy for middle school students: An exploratory study. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 33(2), 290-324. https://doi.org/10.1007/s40593-022-00293-3.
Sun, J., Ma, H., Zeng, Y., & Jin, Y. (2023). Promoting the AI teaching competency of K–12 computer science teachers: A TPACK-based professional development approach. Education and Information Technologies. 28(2), 1509-1533. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11256-5.
Dogan, S., Nalbantoglu, U. Y., Celik, I., & Agacli Dogan, N. (2025). Artificial intelligence professional development: A systematic review of TPACK, designs, and effects for teacher learning. 51(3), 519-546. Professional Development in Education. https://doi.org/10.1080/19415257.2025.2454457.
Acosta-Enriquez, B. G., Ballesteros, M. A. A., Guzman Valle, M. A., & Torre, M. C. (2025). Determinants of AI use in university teachers: The role of leadership, teaching concerns, and constructivist pedagogical beliefs. Human Behavior and Emerging Technologies, 2025(1), 4834893, https://doi.org/10.1155/hbe2/4834893.
Reichert, H., Tabarsi, B. T., Zang, Z., & Barnes, T. (2024). Empowering secondary school teachers: Creating, executing, and evaluating a transformative professional development course on ChatGPT. Proceedings - Frontiers in Education Conference. (pp. 1-9). https://doi.org/10.1109/FIE61694.2024.10893106.
Ofem, U. J., Orim, F. S., Edam-Agbor, I. B., & Abuo, C. B. (2025). Teachers’ preparedness for the utilization of artificial intelligence in classroom assessment. Frontiers in Education. Vol. 10, p. 1568306. https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1568306.
Mohammadi, M. (2024). Advancing an integrative AI-assisted adaptive learning environment for teacher education: Case of the BRICS countries. Education and Self Development, 19(4). https://doi.org/10.26907/esd.19.4.07.
Ali, S., Sambucharan, M., Alexander, V., & Dipnarine, N. (2025). Investigating secondary school teachers’ acceptance of artificial intelligence in education in Trinidad and Tobago. Proceedings of the 13th International Conference on Information and Education Technology (ICIET). (pp. 225-229). IEEE.https://doi.org/10.1109/ICIET66371.2025.11046308.
Tan, X., Cheng, G., & Ling, M. H. (2025). Investigating the mediating role of TPACK on teachers’ AI competency and their teaching performance in higher education. Computers and Education: Artificial Intelligence. 100461. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2025.100461.
Xu, G., Yu, A., Gao, A., & Trainin, G. (2025). Developing an AI-TPACK framework: Exploring the mediating role of AI attitudes in pre-service TCSL teachers’ self-efficacy and AI-TPACK. Education and Information Technologies. 1-25. https://doi.org/10.1007/s10639-025-13630-5.
Kim, S.-W. (2024). Development of a TPACK educational program to enhance pre-service teachers’ teaching expertise in artificial intelligence convergence education. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology, 14(1). https://doi.org/10.18517/ijaseit.14.1.19552.
Santos, J. M., & Castro, R. D. R. (2021). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) in action: Application of learning in the classroom by pre-service teachers (PST). Social Sciences and Humanities Open, 3(1), 100110. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100110.
Skrypka, H. (2024). Artificial intelligence in education: Improving in-service teacher training programs. Information Technologies and Learning Tools, 101(3), 227-238. https://doi.org/10.33407/itlt.v101i3.5639
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Воротникова Ірина Павлівна, Захар Ольга Германівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















