ТРАНСФОРМАЦІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ І ПРАКТИЧНІ МОДЕЛІ ЗАСТОСУВАННЯ ВЕБТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТІ

Автор(и)

  • Артем Олександрович Юрченко Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-6770-186X
  • Марія Михайлівна Острога Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0003-0044-8801
  • Юрій В’ячеславович Хворостіна Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-8354-944X
  • Андрій Васильович Бобокало Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0009-0003-9207-329X
  • Олена Володимирівна Семеніхіна Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-3896-8151

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1918

Ключові слова:

вебтехнології, цифрова трансформація, хмарні сервіси, DigCompEdu, цифрова компетентність, освітнє середовище, цифрова педагогіка, навчальна аналітика, освітні виклики, інноваційне навчання

Анотація

У статті здійснено аналітичне дослідження проблематики впровадження вебтехнологій в освітній процес в умовах цифрової трансформації. Наголошено, що вебтехнології, як-от хмарні сервіси, системи управління навчанням, інструменти візуалізації й цифрової співпраці, не лише змінюють технічний бік навчання, а й трансформують педагогічні моделі, управлінські рішення та саму логіку освітньої взаємодії. Цифрова трансформація освіти розглядається як складне багатоаспектне явище, що потребує міждисциплінарного аналізу та врахування соціокультурного середовища. У процесі дослідження здійснено огляд актуальних міжнародних і вітчизняних публікацій, класифіковано виклики (інституційні, професійні, технологічні, ціннісні), виокремлено чинники впливу на ефективність використання вебтехнологій (індивідуальні, організаційні, технологічні, педагогічні) та окреслено три сценарії розвитку: інерційний, гібридний та цілісний. Показано, що успішність цифрових трансформацій не є похідною від наявності ресурсів, а залежить передусім від готовності викладачів до педагогічного переосмислення, рівня їхньої цифрової компетентності, підтримки з боку керівництва та наявності цифрової стратегії. Посилено увагу до концепції DigCompEdu як рамки, що дозволяє оцінювати й розвивати цифрову компетентність освітян. У підсумку обґрунтовано, що перспективи застосування вебтехнологій пов’язані не лише з оновленням інструментального складу навчання, а із побудовою нового типу освітньої екосистеми гнучкої, персоналізованої, інклюзивної, заснованої на аналітиці й співпраці. Вебтехнології постають не як мета, а як засіб досягнення цінностей сучасної освіти, а їхнє впровадження потребує балансу між інноваційністю та гуманістичною парадигмою навчання. Наукова новизна дослідження полягає у запропонуванні аналітичної рамки для розгляду впровадження вебтехнологій через взаємодію індивідуального, організаційного та педагогічного рівнів, що дозволяє виявити їхній трансформаційний потенціал в освітньому процесі та окреслити практичні моделі їх застосування.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Gebreyohans, G., Croasdell, D. T., & Meshesha, M. (2024). Challenges in the use of web technology on knowledge-sharing behavior of academic staff: The case of Ethiopian higher education. Journal of Library and Information Studies, 22(1), 31-57. https://doi.org/10.6182/jlis.202406_22(1).031

Padayachee, I., & Moodley, K. (2022). Factors influencing Web 2.0 technology usage among academics: A case study of two South African tertiary institutions. International Journal of Technology and Human Interaction, 18(1). https://doi.org/10.4018/IJTHI.293189

Soomro, S., Bano, A., Gulzar, Y., & Moses, G. (2024). Factors measuring the readiness of teacher educators to use Web 2.0 technologies. Discover Sustainability, 5(1), 501. https://doi.org/10.1007/s43621-024-00752-y

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu (Y. Punie, Ed.). Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770

Nadeem, F. (2022). Evaluating and ranking Cloud IaaS, PaaS and SaaS models based on functional and non-functional key performance indicators. IEEE Access, 10, 63245-63257. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2022.3182688

Marienko, M. (2021). Metodyka vykorystannia khmaro oriientovanykh system vidkrytoi nauky u navchanni i profesiinomu rozvytku vchyteliv [Methods of using cloud-oriented open science systems in the process of teacher teaching and professional development]. Fizyko-matematychna osvita – Physical and Mathematical Education, 29(3), 99-104. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-029-3-015 (in Ukrainian).

Nabli, H., Ben Djemaa, R., & Amous Ben Amor, I. (2022). Description, discovery, and recommendation of Cloud services: A survey. Service Oriented Computing and Applications, 16(3), 147-166. https://doi.org/10.1007/s11761-022-00343-7

Ikram, M., Alturki, R., & Hussain, F. K. (2022). Towards linguistic-based evaluation system of Cloud Software as a Service (SaaS) provider. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 13(2). https://doi.org/10.14569/ijacsa.2022.0130284

Spirin, O. M., Oleksyuk, V. P., Kasyan, S. P., & Antoshchuk, S. (2022). Deployment and administration of the cloud platform Google Workspace for Education in an institution of higher education. Information Technologies and Learning Tools, 92(6), 172-197. https://doi.org/10.33407/itlt.v92i6.5078 (in Ukrainian).

Seleviciene, E. (2023). The use of web-based mind mapping tools in the studies of ESL and ESP in higher education: A review of research. Rasprave, 49(1), 177-193. https://doi.org/10.31724/rihjj.49.1.9

Yulianto, D., Umami, M. R., Junaedi, Y., Anwar, S., Juniawan, E. A., & Sanjaya, T. M. (2025). Empowering early math education: The role of Web 2.0 tools in improving counting skills in early learners. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 13(4). https://doi.org/10.46328/ijemst.4887

Yurchenko, A., Rozumenko, A., Rozumenko, A., Momot, R., & Semenikhina, O. (2023). Cloud technologies in education: the bibliographic review. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 13(4), 79-84. https://doi.org/10.35784/iapgos.4421

Drushlyak, M., Lukashova, T., Shamonia, V., & Semenikhina, O. (2025). ChatGPT-based simulation helps to develop the pre-service mathematics teachers’ critical thinking. International Journal of Instruction, 18(1), 153-172. https://doi.org/10.29333/iji.2025.1819a

Rudenko, Y., Drushlyak, M., Naboka, O., Proshkin, V., & Semenikhina, O. (2025). Development of Youth Information Hygiene Skills: The Gap Between the Self-Assessment and Real State. In E. Smyrnova-Trybulska, N.-S. Chen, P. Kommers, & N. Morze (Eds), E-Learning and Enhancing Soft Skills: Contemporary Models of Education in the Era of Artificial Intelligence (pp. 81-104). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-82243-8_5

Moskalenko, O., Fediai, I., Bakumenko, T., & Koseniuk, H. (2023). Using Google tools for the educational process: Google Classroom as innovative solutions for distance learning. Academic Visions, 19. https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/343

Bohachkov, Yu., Bukach, A., & Ukhan, P. (2020). Comprehensive use of Google Classroom for creating variable distance courses. Information technologies and teaching aids, 76(2), 290-303. https://doi.org/10.33407/itlt.v76i2.3338

Kyselova, O., Khmil, N., & Khmil, A. (2022). Organization of project-based learning for students: experience of European integration cooperation. Scientific journal of the NPU named after M. P. Dragomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 139-145. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.spec.1.26

Rudenko, Yu., Zhurba, K., Bekh, I., Petrenko, S., Bobokalo, A., & Semenikhina, O. (2025). Using Dashboards in the Development of Students’ Analytical Thinking. 2025 MIPRO 48th ICT and Electronics Convention, 406-411. https://doi.org/10.1109/MIPRO65660.2025.11131997

Serdenko, T., & Reis T. (2025). Personalization of learning using information systems. Bulletin of the Kherson National Technical University, 2, 2(93), 333-338. https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.2.41

Vinnik М., Poltorackiy М., & Konnova О. (2021). Features of studying bi-systems by students of economic specialties on the example of the financial model of the university. Journal of Information Technologies in Education (ITE), (49), 7-22. https://doi.org/10.14308/ite000749

Downloads


Переглядів анотації: 45

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Юрченко, А. О., Острога, М. М., Хворостіна, Ю. В., Бобокало, А. В., & Семеніхіна, О. В. (2025). ТРАНСФОРМАЦІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ І ПРАКТИЧНІ МОДЕЛІ ЗАСТОСУВАННЯ ВЕБТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТІ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (19), 272–285. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1918

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають