ТРАНСФОРМАЦІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ І ПРАКТИЧНІ МОДЕЛІ ЗАСТОСУВАННЯ ВЕБТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1918Ключові слова:
вебтехнології, цифрова трансформація, хмарні сервіси, DigCompEdu, цифрова компетентність, освітнє середовище, цифрова педагогіка, навчальна аналітика, освітні виклики, інноваційне навчанняАнотація
У статті здійснено аналітичне дослідження проблематики впровадження вебтехнологій в освітній процес в умовах цифрової трансформації. Наголошено, що вебтехнології, як-от хмарні сервіси, системи управління навчанням, інструменти візуалізації й цифрової співпраці, не лише змінюють технічний бік навчання, а й трансформують педагогічні моделі, управлінські рішення та саму логіку освітньої взаємодії. Цифрова трансформація освіти розглядається як складне багатоаспектне явище, що потребує міждисциплінарного аналізу та врахування соціокультурного середовища. У процесі дослідження здійснено огляд актуальних міжнародних і вітчизняних публікацій, класифіковано виклики (інституційні, професійні, технологічні, ціннісні), виокремлено чинники впливу на ефективність використання вебтехнологій (індивідуальні, організаційні, технологічні, педагогічні) та окреслено три сценарії розвитку: інерційний, гібридний та цілісний. Показано, що успішність цифрових трансформацій не є похідною від наявності ресурсів, а залежить передусім від готовності викладачів до педагогічного переосмислення, рівня їхньої цифрової компетентності, підтримки з боку керівництва та наявності цифрової стратегії. Посилено увагу до концепції DigCompEdu як рамки, що дозволяє оцінювати й розвивати цифрову компетентність освітян. У підсумку обґрунтовано, що перспективи застосування вебтехнологій пов’язані не лише з оновленням інструментального складу навчання, а із побудовою нового типу освітньої екосистеми гнучкої, персоналізованої, інклюзивної, заснованої на аналітиці й співпраці. Вебтехнології постають не як мета, а як засіб досягнення цінностей сучасної освіти, а їхнє впровадження потребує балансу між інноваційністю та гуманістичною парадигмою навчання. Наукова новизна дослідження полягає у запропонуванні аналітичної рамки для розгляду впровадження вебтехнологій через взаємодію індивідуального, організаційного та педагогічного рівнів, що дозволяє виявити їхній трансформаційний потенціал в освітньому процесі та окреслити практичні моделі їх застосування.
Завантаження
Посилання
Gebreyohans, G., Croasdell, D. T., & Meshesha, M. (2024). Challenges in the use of web technology on knowledge-sharing behavior of academic staff: The case of Ethiopian higher education. Journal of Library and Information Studies, 22(1), 31-57. https://doi.org/10.6182/jlis.202406_22(1).031
Padayachee, I., & Moodley, K. (2022). Factors influencing Web 2.0 technology usage among academics: A case study of two South African tertiary institutions. International Journal of Technology and Human Interaction, 18(1). https://doi.org/10.4018/IJTHI.293189
Soomro, S., Bano, A., Gulzar, Y., & Moses, G. (2024). Factors measuring the readiness of teacher educators to use Web 2.0 technologies. Discover Sustainability, 5(1), 501. https://doi.org/10.1007/s43621-024-00752-y
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu (Y. Punie, Ed.). Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770
Nadeem, F. (2022). Evaluating and ranking Cloud IaaS, PaaS and SaaS models based on functional and non-functional key performance indicators. IEEE Access, 10, 63245-63257. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2022.3182688
Marienko, M. (2021). Metodyka vykorystannia khmaro oriientovanykh system vidkrytoi nauky u navchanni i profesiinomu rozvytku vchyteliv [Methods of using cloud-oriented open science systems in the process of teacher teaching and professional development]. Fizyko-matematychna osvita – Physical and Mathematical Education, 29(3), 99-104. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-029-3-015 (in Ukrainian).
Nabli, H., Ben Djemaa, R., & Amous Ben Amor, I. (2022). Description, discovery, and recommendation of Cloud services: A survey. Service Oriented Computing and Applications, 16(3), 147-166. https://doi.org/10.1007/s11761-022-00343-7
Ikram, M., Alturki, R., & Hussain, F. K. (2022). Towards linguistic-based evaluation system of Cloud Software as a Service (SaaS) provider. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 13(2). https://doi.org/10.14569/ijacsa.2022.0130284
Spirin, O. M., Oleksyuk, V. P., Kasyan, S. P., & Antoshchuk, S. (2022). Deployment and administration of the cloud platform Google Workspace for Education in an institution of higher education. Information Technologies and Learning Tools, 92(6), 172-197. https://doi.org/10.33407/itlt.v92i6.5078 (in Ukrainian).
Seleviciene, E. (2023). The use of web-based mind mapping tools in the studies of ESL and ESP in higher education: A review of research. Rasprave, 49(1), 177-193. https://doi.org/10.31724/rihjj.49.1.9
Yulianto, D., Umami, M. R., Junaedi, Y., Anwar, S., Juniawan, E. A., & Sanjaya, T. M. (2025). Empowering early math education: The role of Web 2.0 tools in improving counting skills in early learners. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 13(4). https://doi.org/10.46328/ijemst.4887
Yurchenko, A., Rozumenko, A., Rozumenko, A., Momot, R., & Semenikhina, O. (2023). Cloud technologies in education: the bibliographic review. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 13(4), 79-84. https://doi.org/10.35784/iapgos.4421
Drushlyak, M., Lukashova, T., Shamonia, V., & Semenikhina, O. (2025). ChatGPT-based simulation helps to develop the pre-service mathematics teachers’ critical thinking. International Journal of Instruction, 18(1), 153-172. https://doi.org/10.29333/iji.2025.1819a
Rudenko, Y., Drushlyak, M., Naboka, O., Proshkin, V., & Semenikhina, O. (2025). Development of Youth Information Hygiene Skills: The Gap Between the Self-Assessment and Real State. In E. Smyrnova-Trybulska, N.-S. Chen, P. Kommers, & N. Morze (Eds), E-Learning and Enhancing Soft Skills: Contemporary Models of Education in the Era of Artificial Intelligence (pp. 81-104). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-82243-8_5
Moskalenko, O., Fediai, I., Bakumenko, T., & Koseniuk, H. (2023). Using Google tools for the educational process: Google Classroom as innovative solutions for distance learning. Academic Visions, 19. https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/343
Bohachkov, Yu., Bukach, A., & Ukhan, P. (2020). Comprehensive use of Google Classroom for creating variable distance courses. Information technologies and teaching aids, 76(2), 290-303. https://doi.org/10.33407/itlt.v76i2.3338
Kyselova, O., Khmil, N., & Khmil, A. (2022). Organization of project-based learning for students: experience of European integration cooperation. Scientific journal of the NPU named after M. P. Dragomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 139-145. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.spec.1.26
Rudenko, Yu., Zhurba, K., Bekh, I., Petrenko, S., Bobokalo, A., & Semenikhina, O. (2025). Using Dashboards in the Development of Students’ Analytical Thinking. 2025 MIPRO 48th ICT and Electronics Convention, 406-411. https://doi.org/10.1109/MIPRO65660.2025.11131997
Serdenko, T., & Reis T. (2025). Personalization of learning using information systems. Bulletin of the Kherson National Technical University, 2, 2(93), 333-338. https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.2.2.41
Vinnik М., Poltorackiy М., & Konnova О. (2021). Features of studying bi-systems by students of economic specialties on the example of the financial model of the university. Journal of Information Technologies in Education (ITE), (49), 7-22. https://doi.org/10.14308/ite000749
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Юрченко Артем Олександрович, Острога Марія Михайлівна, Хворостіна Юрій В’ячеславович, Бобокало Андрій Васильович, Семеніхіна Олена Володимирівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















