ЕЛЕКТРОННИЙ ВАРІАНТ ПІДРУЧНИКА: ЗРУЧНІСТЬ ЧИ НЕОБХІДНІСТЬ?
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.182Ключові слова:
Нова українська школа, дистанційне навчання, шкільний підручник, електронний підручник, паперовий підручник, електронний додатокАнотація
Нова українська школа (НУШ) у базовій середній освіті крокує до 8 класу, тому маємо вже певні результати. У статті висвітлено проблеми співвіднесення корисність/некорисність, потреба/не потреба, важливість/не важливість паперового та електронного варіанту підручника, а також електронного додатку до нього; проаналізовано ставлення спільноти освітян до цінності параметрів підручника в освітньому процесі НУШ. Визначено актуальність та перспективність проблеми, обґрунтовано важливість спрямування освітнього процесу на забезпечення як теоретичними надбаннями (нормативно-правове забезпечення), так і безпосередньо наявністю підручників, допоміжних методичних матеріалів тощо. Зважаючи на те, що відбулися кардинальні зміни у викладанні певних предметів (природничі дисципліни, інтегровані курси мовно-літературної, громадянської та історичної галузей), особлива увага звертається не лише на наявність і забезпечення підручниками, але виявився важливим і формат підручника – паперовий чи електронний. Розглянуто сучасне тлумачення поняття «підручник» та феномен «електронний підручник» і «паперовий підручник». Запропоновано власне тлумачення поняття «паперовий підручник», а саме, що це книга, яка пройшла редакційно-виробничу обробку й віддрукована на папері. Тоді як «електронний підручник (е-підручник) – це електронне навчальне видання із систематизованим викладенням навчального матеріалу, яке відповідає освітній програмі, містить цифрові об’єкти різних форматів та забезпечує інтерактивну взаємодію. Е-підручник створюється у вигляді комп’ютерної програми. Проаналізовано наукові праці дослідників на предмет визначення традицій програмо- й підручникотворення авторських колективів різних років і предметних спрямувань та концептуальні засади цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти в сучасних реаліях пандемії та військового стану. Представлено результати дослідження ключових моментів організації освітнього процесу в умовах дистанційної і змішаної форми навчання: особливості викладання в адаптаційному циклі навчання та базовому (інтеграція курсів чи предметна підготовка), використання підручника (паперовий чи електронний варіант), вплив на навчання і процес викладання предметів електронного додатку, важливість/не важливість наявності інтерактивного електронного додатку до підручника з предмету чи інтегрованого курсу. Респонденти підкреслюють, що саме цифровий додаток до паперового підручника надає змогу організувати самоосвіту учнів у сучасних умовах; створити комфортні умови для навчання осіб із особливими освітніми потребами; сприйняття інформації учнями відбувається на більш високому рівні завдяки візуалізації певних процесів і явищ. У наступних публікаціях сподіваємось дослідити і висвітлити вплив використання електронного додатку до підручника на процес навчання здобувачів освіти.
Завантаження
Посилання
Polianskyi, P. (2011). On the advantages and vulnerabilities of electronic textbooks. Website «Osvita.ua». https://osvita.ua/school/method/16840/ (in Ukrainian)
Hohol, N. (2024). Implementation of a cultural approach in the content of modern textbooks of Ukrainian literature for grades 5-7. In Shkilna literaturna osvita: tradytsii i novatorstvo. KhII Voloshynski chytannia: zb. materialiv vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, Kyiv, Hramota, p. 56 (in Ukrainian)
Yatsenko, T., Slyzhuk, O., Hohol, N., Novykov, А., & Hrychanyk, N. (2024). Competence-Based Approach to Studying Contemporary Ukrainian Literature by Early Adolescents: Theory and Practice. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade. Brazilian Journal of Education, Technology and Society, 17(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.14571/brajets.v17.nse1.1-16 (in Ukrainian)
Zasiekina, T. M. (2020). Internet-oriented model of teaching high school students an integrated course "Natural Sciences", Information Technologies and Learning Tools, 79(5), 15-28. https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.3992 (in Ukrainian)
Liashenko, O., Spirin, O., Lytvynova, S., Pinchuk, O., Ovcharuk, O., & Sukhykh, A. (2024). Conceptual foundations of the digital educational environment of general secondary education institutions, Information Technologies and Learning Tools, 102(4), 1-25.
https://doi.org/10.33407/itlt.v102i4.5829 (in Ukrainian)
Vdovychyn, T., Sikora, O., Kobylyk, T., & Vynnytska, N. (2024). Formation of an adaptive digital environment in institutions of general secondary education, Information Technologies and Learning Tools, 103(5), 55-77. https://doi.org/10.33407/itlt.v103i5.5656 (in Ukrainian)
Ukrainian language dictionary 1970–1980. Vols. 1–11.
Melnychuk, O. S., Boldyriev, R. V., Kolomiiets, V. T., & Skliarenko, V. H. (Comps.). (1989). Etymological dictionary of the Ukrainian language, Vol. 4. (in Ukrainian)
Regulations on electronic textbooks. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18#Text (in Ukrainian)
What should a complete electronic textbook be like and why is a PDF version not enough? https://nus.org.ua/2021/12/18/yakym-maye-buty-povnotsinnyj-elektronnyj-pidruchnyk-i-chomu-pdf-versiyi-nedostatno/ (in Ukrainian)
Law of Ukraine "On Education" (2019). https://ips.ligazakon.net/document/T172145?an=1 (in Ukrainian)
Paper or electronic textbook: what does a student need for quality learning? https://lb.ua/blog/victor_kruglov/574292_paperoviy_chi_elektronniy_pidruchnik.html (in Ukrainian)
Miroshnikova, A. (n.d.). Which textbooks are more effective for students – electronic or printed? Website «Osvitoriia». https://osvitoria.media/experience/yaki-pidruchnyky-efektyvnishi-dlya-uchniv-elektronni-chy-drukovani/ (in Ukrainian)
Advantages and disadvantages of e-books: how to choose the best format. https://pocketbook.ua/news/advantages-and-disadvantages-of-e-books?srsltid=AfmBOoq_EdOHwzMSzUrilfJnhubguiUE8IKQ50NdYfrFK5OrVrgpnXwQ (in Ukrainian)
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Васильченко Л.В., Шацька Н.М.

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.