PREPARATION OF FUTURE TEACHERS FOR DIGITALIZATION IN EARLY LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1017

Keywords:

: the digitalization; teacher of early foreign language learning; professional competence; early learning of foreign languages; digital tools and instruments; digital competence

Abstract

The education system must respond to changes in society, its demands and needs of students at all levels, so the mission of modern pedagogical institutions of higher education is to train teachers ready and able to accept such challenges. The article presents the experience of the Department of Foreign Languages at the Pedagogical Institute of Borys Grinchenko Kyiv University in training students majoring in 012 "Preschool Education" and 013 "Primary Education" and methods of teaching them to implement digital tools in the process of forming foreign language communicative competence of 3-10 year-old children at preschool institutions and the New Ukrainian School. It should be noted that this work took place within the research on the scientific topic: "Strategy of foreign language teacher training in the context of European integration." The basis of the study is the understanding of the specifics of language as a means of communication, and therefore the emergence of new digital ways and tools of communication, their widespread penetration into various spheres of life naturally requires their use for educational purposes. In addition, the normative documents of the Ministry of Education and Science of Ukraine recognize information and digital competence as a component of professional competence of a teacher of any subject, which also requires modernization of components of teacher training in early foreign language learning. In the process of research we relied on the levels of digital competence of teachers defined in DigCompEdu and aimed to prepare future teachers of early foreign language teaching for the practical application of digital tools and instruments taking into account Generation Theory, Alpha children, current foreign language programs in modern conditions of educational institutions in Ukraine. In the process of research in the curriculum of disciplines "Modern technologies of teaching preschool children a foreign language" (specialty "Preschool education") and "Modern technologies of foreign language teaching in primary school" (specialty "Primary education") content modules "Organizational and pedagogical conditions of application of modern technologies of teaching foreign languages (FL) to preschool (PS) children / FL in PS”, “Digital technologies of teaching FL to preschool children / FL in PS”, “Media-based learning in early foreign language learning in PS / in primary school”,“ Technologies of blended learning of foreign languages in primary school” are introduced, within which theoretical, practical and methodical work takes place, the purpose of which is the formation of digital competence of future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anzhelika Solomakha, Borys Grinchenko Kyiv University

PhD of Philology, Associate Professor of the Department of Foreign Languages and Teaching Methods

Pedagogical Institute

References

Концептуальні засади реформування середньої освіти Нова Українська Школа: Міністерство освіти і науки України від 27.10.2016 р. http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html (дата звернення: 04.01.2021).

Рамка цифрових компетентностей для громадян України (DigCompUAforCitizens) URL: https://www.ist.knu.ua/wpcontent/uploads/2020/07/ DigComp-Framework-UA-for-Citizens.pdf (дата звернення: 04.01.2021).

Реєстр професійних стандартів. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&isSpecial=True&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv (дата звернення: 04.01.2021).

Kosharna N., Zhuravlova L., Nieliepova Al., Sidorova Ir., Lopatynska N. Professional training of primary school teachers (experience of Great Britain, Sweden). ALRJournal. 2020; 4(9): 159-173. DOI: 10.14744/alrj.2020.82712.

Кошарна Н. В. Інноваційні методи в мовних дисциплінах під час профільного навчання. International Journal of Higher Education (9). с. 230-242.

Головатенко Т. Ю. Нормативно-правове забезпечення професійної підготовки вчителів початкової школи у країнах Бенілюкс та Україні ΛΌГOΣ COLLECTION DE PAPIERS SCIENTIFIQUES. 2019, с. 77-83. ISSN 978-617-7171-89-7

Лобода О. В. Досвід Румунії з підготовки учителя до раннього навчання англійської мови дітей дошкільного і молодшого шкільного віку Педагогічний процес: теорія і практика (4 (59)), 2017, с. 126-131. ISSN 2078-1687.

Соломаха А. В., Лобода О.В. Сучасні тенденції іншомовної підготовки майбутніх учителів початкової ланки освіти Угорщини «Інноваційна педагогіка», № 24, 2020, 2 (24), с. 119-125.

Соломаха А. Застосування цифрових технологій для формування іншомовної граматичної компетенції у процесі раннього навчання іноземних мов (на прикладі німецької мови). Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету”, (8), с. 121-135. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.11

Shylina N. Generation «z» and «alpha»: psychological characteristics of training and education. Znanstvena misel journal №40/2020, p.p. 36-40, ISSN 3124-1123.

Кулакова, А.Б. Поколение Z: теоретический аспект. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pokolenie-z-teoreticheskiy-aspekt/viewer (дата звернення: 25.02.2021).

Варга А. Ребенок не читает: «Не будут они читать, и заставлять их бессмысленно». URL: https://osvitanova.com.ua/posts/3342 (дата звернення: 03.03.2021).

Єрмоленко А. Б. Розвиток національного освітнього простору в контексті надбань Теорії поколінь. Вісник національного університету оборони. 2014. № 3, с. 82–87.

Сойчук Р. Л. Інформаційно-комунікаційні технології у виховному процесі та сучасне підростаюче покоління: погляд на проблему.Інноватика у вихованні. 2016. Вип. 4, с. 220-230.URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2016_4_27.(дата звернення: 23.01.2021).

Опанасенко Ю. М. Покоління Z: нові виклики для освіти. Нова грамотність у цифровому столітті: Матеріали обласної науково-практичної інтернет-конференції. Черкаси : ЧОІПОПП, 2016, с. 51 – 54.

Соломатина А.Г. Развитие умений говорения и аудирования учащихся посредством учебных подкастов. Вестник Томского государственного университета. Серия: Язык и культура. 2011. №2(14), с. 130-134.

Плугатарьова О. І. Використання Інтернет-контенту під час вивчення англійської мови (методичний аспект). Англійська мова та література. 2011. № 10, с. 8–12.

Бойко Я. Мобільний телефон як складник цифрової технології навчання іноземної мови. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. № 1 (2020). с. 20-29. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2020.208142

Huang, C., Sun P. Using mobile technologies to support mobile multimedia English listening exercises in daily life. The International Conference on Computer and Network Technologies in Education (CNTE 2010). 2010. URL : http://cnte2010.cs.nhcue.edu.tw/ (дата звернення: 13.02.2021).

Кузнєцова Н. Ю. Створення віртуального середовища для вивчення іноземної мови (Технології Веб 2.0). Англійська мова та література. 2012. № 19–21, с. 8–10.

Сітало О. О. Ресурси Інтернету для вивчення англійської мови. Англійська мова та література. 2012. № 1, с. 15–18.

Сысоев П. В., Евстигнеев М. Н. Методика обучения английскому языку с использованием новых информационно-коммуникационных Интернет-технологий. М.: Глосса-Пресс, Ростов-на-Дону: Феникс, 2010. 182 с.

Petryk, L. Ефективність використання медіазасобів для вивчення іноземних мов у початковій школі: від усвідомлення до готовності. Освітологічний дискурс. Жов. 2019. с. 185–196. DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.3-4.185196.

Потапова Р. К. Новые информационные технологии и лингвистика: учеб. пособие; Московский гос. лингвистический ун-т. изд. 6-е. М.: ЛЕНАНД, 2016. 364 с., с. 54.

Титова С. В. Цифровые технологии в языковом обучении: теория и практика. М.: Эдитус, 2017. 248 с., c. 17

European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu URL: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC107466/pdf_digcomedu_a4_final.pdf (дата звернення: 24.01.2021).

Цифрова компетентність вчителя DigCompEdu. https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu, URL: http://dystosvita.blogspot.com/2018/04/digcompedu.html (дата звернення: 24.01.2021).

Rotberg S. Welche digitalen kompetenzen brauchen lehrkräfte heute? URL: https://www.goethe.de/ins/ua/uk/kul/mag/21609464.html (дата звернення: 22.01.2021).

Solomakha, A. & Kosharna, N. Підготовка майбутніх педагогів до застосування цифрових технологій у процесі раннього навчання іноземних мов. Освітологічний дискурс, (3), с. 125–140. URL: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.8

Downloads


Abstract views: 1004

Published

2021-04-28

How to Cite

Solomakha, A. . (2021). PREPARATION OF FUTURE TEACHERS FOR DIGITALIZATION IN EARLY LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (10), 203–215. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1017

Issue

Section

Статті