USING THE INTERNET SERVICE OF AUGMENTED REALITY BLIPPAR AS A MEANS OF FORMING THE READING COMPETENCE OF SECOND-GRADERS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1015Keywords:
augmented reality; competence; reading competence; ICT; BlippAr; reading competence of second-gradersAbstract
The article is devoted to the analysis of methodical features of the use of augmented reality as a means of forming the reading competence of pupils of the second grade of primary school. The paper presents the analysis of recent research on the importance of involving schoolchildren in the reading process. It is determined that in recent years the interest of pupils in reading has significantly decreased, and this in turn has affected the overall comprehensive development of pupils. It has been scientifically proven that reading plays an important role in the formation of a personality. Thus, thanks to reading, a person's horizons expand, their vocabulary is enriched, and their speech activity improves. Recently, the latest computer and Internet technologies have had a significant impact on the lives of the younger generation. ICT has made great changes in the organization of the educational process of the school. Teachers actively use Internet resources to achieve educational goals in various subjects, including reading. A sensitive period in the formation of pupils' reading competence is the period of primary schooling. The article identifies the features of the formation of reading competence of primary school pupils on the basis of the latest computer tools, analyzes the types of augmented reality Internet services that should be used in the formation of reading competence of primary school children: SketchAR, Quiver, BlippAR and others. Criteria, indicators of formation of reading competence of second-graders are developed: perception of works of art of different genres, readability, ability to build and express the opinion, motivation to reading. Based on the certain criteria and indicators, the levels of formation of pupils' reading competence were characterized. The method of formation of reading competence of second-graders by means of augmented reality on the basis of the BlippAR Internet service is offered. The results of the study prove the effectiveness of using the Internet service of augmented reality BlippAr as a means of forming the reading competence of second-graders.
Downloads
References
Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования. Народное образование. 2003. № 2. С. 58-64.
Гончарова Е.Л Ранние этапы читательского развития. К теории вопроса. Дефектология. 2007. № 1. С. 4-11.
Вашуленко О.В. Зміст і структура читацької компетентності молодшого школяра. Компетентнісні засади змісту освіти в 11-річній школі: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. К.: Оберіг, 2013. С. 202-206. URL: https://lib.iitta.gov.ua/714341/1/Читацька%20компетентність.pdf (дата звернення 28.11.2020).
Антонюк М. Віртуальна та доповнена реальність: як нові технології надихають вчитися. URL: https://osvitoria.media/opinions/virtualna-ta-dopovnena-realnist-yakoyu-mozhe-buty-suchasna-osvita/ (дата звернення 25.11.2020).
Нежива Л.Л., Паламар С.П. Методична модель застосування доповненої реальності на уроках читання в початковій школі. Педагогічний процес: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. № 34 (2). 2020. С. 6-14.
Nezhyva, L.L., Palamar, S.P., Lytvyn, O.S.: Perspectives on the use of augmented reality within the linguistic and literary field of primary education. In: Burov, O.Yu., Kiv, A.E. (eds.) Proceedings of the 3rd International Workshop on Augmented Reality in Education (AREdu 2020), Kryvyi Rih, Ukraine, May 13, 2020. CEUR Workshop Proceedings 2731, 297–311. http://ceur-ws.org/Vol-2731/paper17.pdf(2020)
IT-Enterprise. Виртуальная реальность (VR): лучшие практики. URL: https://www.it.ua/ru/articles/virtualnaja-realnost-vr-luchshie-praktiki (дата звернення 08.12.2020).
Глиницька Л.В. Формування читацької компетентності молодших школярів. Початкова школа. 2012. №8. С. 4-11.
Державний стандарт початкової загальної освіти. URL: http://www.mon.gov.ua/newstmp/2011/20_04/12/ (дата звернення 03.12.2020).
Карнаух Т.Г. Впровадження інтерактивних методів навчання на уроках читання. Початкова школа. 2008. №11. С.5-8.
Коваль Г.П., Іванова Л.І., Суржук Т.Б. Методика читання: навчальний посібник. Тернопіль: Навчальна книга–Богдан, 2008. 280 с.
Колганова Н. Е. Педагогические условия формирования основ читательской компетентности младших школьников. Автореф. дисс. канд. пед. наук: 13.00.01 . Тамбов, 2013. 29 с.
Купріянова В.В. Читацька компетентність молодшого школяра. Початкова школа. 2012. №3. С.4-11.
Лизнева Ю.В. Формирование читательской компетентности учащихся начальной школы. Начальная школа. 2012. №2. С. 4-9.
Мартиненко В.О. Формування читацької компетентності молодших школярів. Українська література. 2013. №4. С. 5-8.
Науменко В. Оволодіння читацькою компетенцією. Початкова освіта. 2012. №3.С. 40-42.
Рамки цифрової компетентності (The Digital Competence Framework for Citizens) DigComp 2.1 (2017). EuropeanCommission, Joint Research Centre Publications Repository. URL: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-igcomp2.1pdf_(online).pdf (дата звернення 08.12.2020).
Секерин В., Горохова А., Щербаков A., Юркевич E. Интерактивная азбука с дополненной реальностью как форма вовлечения детей в образовательный процесс Открытое образование. 2017. № 21(5). С. 57–62.
Chen P., Liu XL., Cheng W., Huang RH. A Review of Using Augmented Reality in Education from 2011 to 2016. In: International Conference on Smart Learning Environments (ICSLE), Tunis, September 2016. Innovations in Smart Learning: Lecture Notes in Educational Technology, pp. 13–18, Springer-Verlag, Singapore (2017).