PODCASTING TECHNOLOGY WITHIN THE CONTEXT OF DIGITALIZATION CHANGES OF FOREIGN MEDICAL STUDENTS’ LANGUAGE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.4Keywords:
informatization of education, innovative technologies; podcast; foreign student; Ukrainian as a foreign language; medical universityAbstract
The article deals with the problem of forming a linguistic personality of foreign medical students. It appeared within the context of rapid changes in the world and national educational systems. The necessities of pedagogically motivated changes and rational introduction of various information and communication technologies into higher education have been emphasized. The problem of choosing more effective ways and innovative approaches capable of competing with the traditional methods of presenting educational information, supplementing and expanding their register has been outlined. The leading goal of such transformations is to prepare future competitive specialists in various industries, including medical. In the course of the research the necessity and the value of systematic use of innovative didactic methods and techniques, as well as modern forms of work, educational resources that will provide qualitative training of future medical specialists have been substantiated. Тhe authors of the proposed article paid their attention to the podcasting technology. They have interpreted the term “podcast”. Also, the peculiarities of podcasts serving foreign students studying the subject «Ukrainian as a Foreign Language» have been described in detail. It was proved that the motivated introduction of information and communication technologies in the courses «Ukrainian as a Foreign Language» is a way to improve the quality of non-professional preparation of foreign students. The transcript of the training podcast has been presented. This podcast can be used in practical classes in the discipline «Ukrainian as a Foreign Language» (3rd year, specialty «Medicine»). The topic of practical training is «In а Cardiology Department». In addition to this, the authors of this article have proposed the system of specifically designed assignments. They also have outlined main priority areas of the computerization of the national higher education system, defined research activities and future prospects in this field.
Downloads
References
Асламова М. В. Інтернет-щоденники іноземних студентів як елемент дискурсу блогосфери. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: філологія, соціальні комунікації. 2019. №4. C. 6-10.
Дегтярьова К. В. Навчання аудіювання з української мови як іноземної: пошук новітніх технологій. Актуальні проблеми сучасної вищої медичної освіти в Україні : матер. навч.- наук. конф. з міжнар. участю (Полтава, 21 березня 2019 р.). Полтава: УМСА. С. 61-63.
Драгунова А. А. Формирование иноязычной коммуникативной ... учебных интернет-ресурсов на основе технологий веб 2.0: дис. канд. наук., фак-т інформ., Ярославский. нац. ун-т им. К. Д. Ушинского, Ярославль, 2014. 331 с.
Жовнір М. М. Коучинг-технології на заняттях мовного циклу: до питання впровадження і контролю навчальних досягнень студентів. Актуальні питання контролю якості освіти у вищих навчальних закладах: матер. науково-практичної конференції (Полтава, 22 березня. 2018 р.). Полтава: УМСА. С. 91-93.
Єпіфанцева Л. А. Аудіювання. Англійська мова : методичні рекомендації. Х. : Видавнича група «Основа». 2010. 78 с.
Козуб Г. М. Алгоритмізація навчального процесу як гарантія якості навчання. Кредитно-модульна технологія навчання та методичне забезпечення контролю якості успішності : матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (Полтава, 24 – 25 січня, 2006 р.). Полтава: Полтавський військовий інститут зв’язку. С. 82.
Лещенко Т. О. Застосування інноваційних технологій у процесі викладання курсу «Основи психології. Основи педагогіки» у ВДНЗ України «УМСА». Реалізація Закону України «Про вищу освіту» у вищій медичній та фармацевтичній освіті України : матеріали Всеукр. навч.-наук. конф. з міжнародною участю. (Тернопіль, 18-19 квітня, 2015 р.). С. 187.
Лещенко Т. О. Мовленнєвий портрет сучасного лікаря (лінгвопрагматичний аспект). Актуальні питання суспільних наук та історії медицини. 2018. №1 (17). С. 10-15.
Карплюк С. О. Особливості цифровізації освітнього процесу у вищій школі. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку: матеріали методологічного семінару НАПН України (Київ, 4 квітня 2019 р.). Київ. С. 188-197.
Цуркан М. Методологічні підходи дo навчання української мови як іноземної в закладах вищої медичної освіти. Освітологічний дискурс. 2020. № 1 (28). С. 106-117.