IMPLEMENTATION OF A PERSONALLY-ORIENTED APPROACH IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN REMOTE CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.127

Keywords:

interactive technologies, online applications, remote learning, vocational pedagogical training, primary school teacher, virtual education

Abstract

The article deals with the problems of professional and pedagogical education, in particular the question of implementation of the personality-oriented approach in the context of distance education psychological and pedagogical preparation of future primary school teachers.  The author describes the scientific approaches of using the virtual educational technologies, which emphasize the development of the personality of future primary school teachers.  The relevance of the article is due to the need to understand the problems of implementation and effectiveness of distance learning, when it becomes almost the only, albeit temporary, option for quality of vocational education.  The article presents the results of a pilot experiment on a detailed study of the problem of implementing the personality-oriented paradigm of professional education of future teachers in the context of virtual learning. For this purpose was developed a three-level online questionnaire (using Google Forms), which contained the main markers of successful implementation of this phenomenon: comfort of educational interaction during virtual learning, psychological climate in distance learning and interest in the chosen profession  network communication.  The practical optimization of a certain process was implemented by identifying the main ways to optimize the problem: adherence to the etiquette of virtual educational cooperation (using online services YouTube, Zoom, Google Meet, Google Chat, Telegram, Viber, Canva, Easel.ly, Wordle, etc.);  conducting psychological and pedagogical diagnostics of emotional and psychological state of student youth (determination of professional preferences (Yovaishi method), research of leading professional motives (Shane's "Anchor Careers" method), diagnostics of communicative and organizational tendencies (V. Sinyavsky, B.  Fedorishin), checking the levels of emotional intelligence (N. Hall), interpersonal research (T. Leary), etc., with using the online applications such as Google Forms, Google Classroom, MOODLE, LearningApps, Quizizz, etc.); activation of the facilitation and educational function of a teacher of pedagogical university (with the help of Miro, AWWApp, Edmodo, Skype, Google Meet, Google Docs, Google Chats, Canva, iMindMap, educational platforms Prometheus and EdEra, etc.).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuliia Kulimova, Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University

PhD in Education, assistant of the Department of Elementary Education, Natural and Mathematical Sciences and Methods of their Teaching

References

Бровченко А. К. Можливості інтерактивної взаємодії студентів та викладачів у процесі дистанційного навчання з позиції особистісного підходу. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. Т. 31 (70). 2020. С. 183-190. URL: http://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2020/30.pdf (дата звернення: 10.01.2022).

Професійна педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід : монографія. За ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 436 с.

Dabyltayeva R., Kuratova O., Assylova R., Syrlybayeva G. Chaltikenova L. The basic of the methodology of the scientific research competence formation in future teachers of the foreign language. Journal of Language and Literature, Vol. 7. No. 3. August, 2016. P. 332- 339.

Abuhammad Sawsan Barriers to distance learning during the COVID-19 outbreak: A qualitative review from parents’ perspective. Heliyon, Vol. 6, 2020.

Бровченко А. К. Психологічна готовність студентів до навчання в умовах дистанційної освіти. Психологія та педагогіка: сучасні методики та інновації, досвід практичного застосування : зб. тез наук. роб. уч. міжн. наук.-практ. конф. (м. Львів, 23-24 жовтня 2020 року). Львів : ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2020. С. 40-44.

Rahmadi Imam Fitri Teachers’ technology integration and distance learning adoption amidst the covid-19 crisis: a reflection for the optimistic future. Turkish Online Journal of Distance Education, Vol. 22 No. 2. April, 2021. P. 26-41.

Практикум по психологии состояний : учебное пособие. Под ред. проф. О. А. Прохорова. СПб : Речь, 2004. С.121-122.

Прищепа С. М. Особистісна активність підлітка: сутність, діагностика, проектування : монографія. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2015. 191 с.

Мазайкіна І. О. Формування готовності вчителів іноземної мови до застосування особистісно орієнтованих технологій. Професійна підготовка фахівця в контексті потреб сучасного ринку праці: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. інтерн.-конф. Вінниця: Вінницький національний аграрний університет, 2017. С. 255-257.

Мартиненко С. М. Діагностична діяльність майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика : монографія. К. : КМПУ імені Б. Д. Грінченка, 2008. 434 с.

Downloads


Abstract views: 469

Published

2022-04-30

How to Cite

Kulimova, Y. (2022). IMPLEMENTATION OF A PERSONALLY-ORIENTED APPROACH IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN REMOTE CONDITIONS. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (12), 80–89. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.127

Issue

Section

Статті