РОЗВИТОК ЦИФРОВИХ НАВИЧОК МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ У МЕЖАХ ДИСЦИПЛІНИ «СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ»
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1910Ключові слова:
цифрові навички, цифрові інструменти, майбутній вихователь закладу дошкільної освіти, сучасні технології навчання іноземних мов, навчання іноземних мовАнотація
Стаття присвячена огляду розвитку цифрових навичок майбутніх вихователів дошкільних закладів у рамках опанування дисципліни «Сучасні технології навчання дітей дошкільного віку іноземної мови» з точки зору їхньої професійної підготовки. Представлено освітній потенціал використання різних цифрових інструментів у викладанні іноземних мов. Визначено вплив їх використання на майбутніх вихователів дошкільних закладів загалом та на розвиток їхніх цифрових навичок зокрема. У статті використовуються теоретичні методи дослідження, включаючи синтез, узагальнення та огляд літератури, для вирішення проблеми та розмежування термінів цифрова грамотність, цифрова компетентність та цифрові навички. Крім того, для опису цифрових інструментів та їх застосування у викладанні іноземних мов дітей дошкільного віку було використано власний досвід автора. Автор класифікує цифрові інструменти за численними групами залежно від їхнього призначення, розкриваючи дидактичну цінність цифрових інструментів у вивченні мови, які використовуються для покращення словникового запасу, граматики, вимови, навичок говоріння та аудіювання, забезпечення негайного зворотного зв'язку, підказок до говоріння, розуміння, тренування вимови, розминки, мотиваційного елемента, контекстуальної діяльності, введення нової лексики або комунікативних ситуацій, мультисенсорного та експериментального навчання, сприяння залученню дітей через ігрове навчання, а також розвитку уяви та лінгвістичної взаємодії дітей. Серед проаналізованих інструментів є ті, що спрямовані на створення хмар слів, створення багатофункціональних цифрових навчальних просторів, відео з цифровими ляльками, флешкарток, інтерактивних освітніх ігор, відео або відеоуроків, мультфільмів, коміксів та сюжетних сцен, цифрових історій, доповненої реальності (AR), що поєднує фізичний та цифровий світи, та програмування інтерактивних цифрових історій та ігор. Результати впровадження вищезгаданих цифрових інструментів демонструють їхню ефективність у розвитку цифрових навичок майбутніх вихователів дошкільних закладів.
Завантаження
Посилання
Trynus, O. (2022). Digital literacy formation of future teachers in higher education institutions: theoretical aspect. UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century, 2(6), 98-115. https://doi.org/10.35387/ucj.2(6).2022.98-115.
Morze, N. & Buinytska, O. (2019). Digital Competencies of University Teachers. In: Smyrnova-Trybulska, E., Kommers, P., Morze, N., Malach, J. (eds) Universities in the Networked Society. Critical Studies of Education, vol 10. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05026-9_2.
Morze, N., Bazeliuk, O., Vorotnikova, I., Dementiievska, N., Zakhar, O., Nanaieva, T., Pasichnyk, O. & Chernikova, L. (2019). Description of educator’s digital competence. Electronic Scientific Professional Journal “Open educational e-environment of Modern University”, 1-53. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39 (in Ukrainian).
Tkachоv, S., Tkachоva, N., & Tkachov, A. (2024). Dydzhytalizatsiia vyshchoi osvity: sutnist, perevahy ta problemy [Digitalization of Higher Education: Essence, Advantages and Problems]. Osvita ta pedahohichna nauka – Education and Pedagogical Sciences, 1 (185), 44-54. https://doi.org/10.12958/2227-2747-2024-1(185)-44-54 (in Ukrainian).
Masoumi, D., & Bourbour, M. (2024). Framing adequate digital competence in early childhood education. Education and Information Technologies, 29, 20613-20631. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12646-7
Gabarda Méndez, V., Marín-Suelves, D., Vidal-Esteve, M. I., & Ramón-Llin, J. (2023). Digital Competence of Training Teachers: Results of a Teaching Innovation Project. Education Sciences, 13(2), 162. https://doi.org/10.3390/educsci13020162
Mykolaiko, V, Soloshchenko, V., Korshevniuk, T., Taran, G. & Pavlov, Y. (2024). Digital literacy of teachers and students: development strategies and methods. Interacción y Perspectiva Revista de Trabajo Social, 3 (14). pp. 605-619
Zhao, Y., Sánchez-Gómez, M., Pinto-Llorente, A. M., & Sánchez Prieto, R. (2025). Adapting to crisis and unveiling the digital shift: a systematic literature review of digital competence in education related to COVID-19. Frontiers in Education, 10. https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1541475.
Madsen, S. S., O’Connor, J., Janeš, A., Klančar, A., Brito, R., Demeshkant, N., Konca, A. S., Krasin, S., Saure, H. I., Gjesdal, B., Ludgate, S., Jwaifell, M., Almuhtadi, R., & Thorvaldsen, S. (2023). International perspectives on the dynamics of pre-service early childhood teachers’ digital competences. Education Sciences, 13(7), 633. https://doi.org/10.3390/educsci13070633.
Gallego Joya, L., Merchán Merchán, M., & López Barrera, E. (2025). Development and strengthening of teachers’ digital competence: Systematic review. Contemporary Educational Technology, 17(1), ep555. https://doi.org/10.30935/cedtech/15744
Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (JRC Science for Policy Report, EUR 28775 EN). Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC107466/pdf_digcomedu_a4_final.pdf.
Yopi, F. (2024). TPACK and teachers’ digital competence in the era of Industry 4.0. International Journal Multidisciplinary (IJMI), 1(1), 16-23. https://doi.org/10.61796/ijmi.v1i1.32.
Chifla-Villón, M., Chifla-Villón, M., Suárez-Guartamber, E., & Guevara-Viejó, F. (2025). Multidimensional assessment and validation of digital competencies in university teacher education: A confirmatory factor analysis. Frontiers in Education, 10. https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1597095.
Spante, M., Hashemi, S., Lundin, M., & Algers, A. (2018). Digital competence and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use. Cogent Education, 5(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1519143.
Liu, S., Reynolds, B. L., Thomas, N., & Soyoof, A. (2024). The Use of Digital Technologies to Develop Young Children’s Language and Literacy Skills: A Systematic Review. Sage Open, 14(1). https://doi.org/10.1177/21582440241230850
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Руднік Юлія Вікторівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















