ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ЇХ РОЛЬ У ВИВЧЕННІ ІСТОРІЇ

Автор(и)

  • Микола Миколайович Москалюк Тернопільський національний університет ім. В. Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-4122-5834
  • Андрій Володимирович Лень Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка https://orcid.org/0009-0000-8652-5251

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.188

Ключові слова:

цифрові технології, історія, платформа, контент, навчання, учитель

Анотація

У статті досліджено роль цифрових технологій у вивченні історії та їхній вплив на підвищення ефективності навчання. Окреслено ключові аспекти цифровізації освіти, зокрема, використання інтерактивних онлайн-ресурсів, мультимедійних матеріалів для представлення історичних подій. Висвітлено можливості цифрових інструментів для розширення доступу до історичних джерел, глибшого аналізу документів, візуалізації історичних процесів і розвитку критичного мислення здобувачів освіти. Проаналізовано переваги цифрових технологій у вивченні історії, серед яких персоналізація освіти, підвищення вмотивованості до навчання та засвоєння матеріалу. Представлено короткий огляд сучасних цифрових платформ та програмного забезпечення, які варто використовувати під час викладання історії, а також розглянуто їхні функціональні можливості. Стаття базується на аналізі сучасних досліджень та власному досвіді авторів застосування цифрових технологій у навчальному процесі. Окрему увагу приділено викликам, пов’язаним із впровадженням цифрових технологій, зокрема, потребі у розвитку цифрової грамотності майбутніх педагогів до нових технічних можливостей, а також динамічним змінам у сфері цифрової освіти. Зазначено, що освітні платформи постійно оновлюються, розширюючи функціонал і можливості для інтеграції нових підходів у викладанні історії. Підкреслено важливість використання цифрових технологій не лише для покращення доступу до історичної інформації, а й для формування навичок аналізу, системного мислення та історичної свідомості. Окреслено можливості використання штучного інтелекту в освіті, його роль у доповненні традиційних методів навчання та покращення якості контенту, а також наголошено на важливості критичного підходу до отриманої інформації. Визначено перспективи подальших досліджень, зокрема, розширення вибору цифрових інструментів та їх адаптація до потреб історичної освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

On approval of the conceptual foundations of reforming history education in the system of general secondary education. https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-kontseptualnykh-zasad-reformuvannia-istorychnoi-osvity-v-systemi-zahalnoi-serednoi-osvity (in Ukrainian).

Papadopoulou, M., & Smyrnaiou, Z. (2021). Digital history and history teaching in the digital age. arXiv preprint arXiv:2103.00473. https://doi.org/10.48550/arXiv.2103.00473

Edmond, J. (Ed.). (2020). Digital technology and the practices of humanities research. Cambridge: Open Book Publishers. https://doi.org/10.11647/OBP.0192

Hrytsenko, A. (2022). Possibilities of using IT technologies in the implementation of model curricula in civic and historical education of basic secondary education. Bulletin of Hlukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. Series: Pedagogical Sciences, 1(48), 108-117. (in Ukrainian)

Pshenychnа, O. (2024). Digital and multimedia technologies in specialized secondary and professional pre-higher education: A textbook for master's degree students in "Secondary Education (History)". Zaporizhzhia: ZNU. (in Ukrainian)

Kolomoiets, O. (2023). Digital tools for visualizing history learning materials. Innovative Practices of Scientific Education: Proceedings of the III All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Kyiv: Institute of Gifted Child of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 315-319. (in Ukrainian)

Pshemytska, Ye. (2022). Social networks as tools for studying history in Ukrainian universities: The case of the Eva.Stories project. Molodyi vchenyi, 12(112), 41-45. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-12-112-7 (in Ukrainian).

Bondarenko, O., Orlyk, S., & Pyzyk, M. (2024). Digital technology in historical research: Contemporary scholarly current. East European Historical Bulletin, 33, 227-238. https://doi.org/10.24919/2519-058X.33.317459 (in Ukrainian)

Dutchak, I. (2023). Developing digital competence in future history teachers. Continuity System in the Development of Professional Mobility of Future Teachers: Collection of Abstracts of the All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference (Bila Tserkva, April 27, 2023). Bila Tserkva: Bila Tserkva Humanitarian-Pedagogical College, 114-117. (in Ukrainian)

Sviatets, Yu. (2024). Differentiation of the subject field of historical informatics and digital history. Bulletin of Science and Education, 1(19), 1524-1550. (in Ukrainian)

Burlachka, M. (2022). Digitalization of education in teaching Ukrainian history under martial law. Current Issues of Humanities: Interuniversity Collection of Scientific Papers of Young Scientists of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, 55(1), 216-220. (in Ukrainian)

Tsapko, A. & Ivanov, V. (2022). Implementation of digital technologies in the training of future history teachers. Psychological and Pedagogical Problems of Higher and Secondary Education in the Context of Modern Challenges: Theory and Practice: Proceedings of the VII International Scientific and Practical Conference. Kharkiv, 1012-1014. (in Ukrainian)

Hryn, O. (2023). Possibilities of the KAHOOT platform in history education. Innovations in Education: Abstracts of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference with International Participation. Chernihiv, 9-12. (in Ukrainian)

Kind-Voitiuk, N. (2021). The modern history teacher and ICT competence in lessons in the New Ukrainian School. Litopys Volyni, 24, 103-107. https://doi.org/10.32782/2305-9389/2021.24.17 (in Ukrainian).

Marynchenko, H., & Motsak, S. (2022). Developing communication competence in future history teachers in distance education: Innovative technologies and methods. Pedagogy of Creative Personality Formation in Higher and General Education: Collection of Scientific Papers, 81, 58-64. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2022.81.9 (in Ukrainian)

Shymanchyk, Ya. (2023). Application of innovative digital technologies in history and law lessons: ChatGPT, Telegram chatbots. Innovative Practices of Scientific Education: Proceedings of the III All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Kyiv: Institute of Gifted Child of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 857–862. (in Ukrainian)

Moskaliuk, M., Moskaliuk, N., & Len, A. (2023). Artificial intelligence in higher education institutions: Advantages and disadvantages. Open Educational E-Environment of the Modern University, 15, 85-96. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2023.157 (in Ukrainian)

Downloads


Переглядів анотації: 13

Опубліковано

2025-04-29

Як цитувати

Москалюк, М. М., & Лень, А. В. (2025). ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ЇХ РОЛЬ У ВИВЧЕННІ ІСТОРІЇ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (18), 92–102. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.188

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають