ЕЛЕКТРОННИЙ ВАРІАНТ ПІДРУЧНИКА: ЗРУЧНІСТЬ ЧИ НЕОБХІДНІСТЬ?

Автор(и)

  • Лілія Володимирівна Васильченко Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-5392-048X
  • Наталія Михайлівна Шацька Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0002-6482-8435

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.182

Ключові слова:

Нова українська школа, дистанційне навчання, шкільний підручник, електронний підручник, паперовий підручник, електронний додаток

Анотація

Нова українська школа (НУШ) у базовій середній освіті крокує до 8 класу, тому маємо вже певні результати. У статті висвітлено проблеми співвіднесення корисність/некорисність, потреба/не потреба, важливість/не важливість паперового та електронного варіанту підручника, а також електронного додатку до нього; проаналізовано ставлення спільноти освітян до цінності параметрів підручника в освітньому процесі НУШ. Визначено актуальність та перспективність проблеми, обґрунтовано важливість спрямування освітнього процесу на забезпечення як теоретичними надбаннями (нормативно-правове забезпечення), так і безпосередньо наявністю підручників, допоміжних методичних матеріалів тощо. Зважаючи на те, що відбулися кардинальні зміни у викладанні певних предметів (природничі дисципліни, інтегровані курси мовно-літературної, громадянської та історичної галузей), особлива увага звертається не лише на наявність і забезпечення підручниками, але виявився важливим і формат підручника – паперовий чи електронний. Розглянуто сучасне тлумачення поняття «підручник» та феномен «електронний підручник» і «паперовий підручник». Запропоновано власне тлумачення поняття «паперовий підручник», а саме, що це книга, яка пройшла редакційно-виробничу обробку й віддрукована на папері. Тоді як «електронний підручник (е-підручник) – це електронне навчальне видання із систематизованим викладенням навчального матеріалу, яке відповідає освітній програмі, містить цифрові об’єкти різних форматів та забезпечує інтерактивну взаємодію. Е-підручник створюється у вигляді комп’ютерної програми. Проаналізовано наукові праці дослідників на предмет визначення традицій програмо- й підручникотворення авторських колективів різних років і предметних спрямувань та концептуальні засади цифровізації освітнього середовища закладу загальної середньої освіти в сучасних реаліях пандемії та військового стану. Представлено результати дослідження ключових моментів організації освітнього процесу в умовах дистанційної і змішаної форми навчання: особливості викладання в адаптаційному циклі навчання та базовому (інтеграція курсів чи предметна підготовка), використання підручника (паперовий чи електронний варіант), вплив на навчання і процес викладання предметів електронного додатку, важливість/не важливість наявності інтерактивного електронного додатку до підручника з предмету чи інтегрованого курсу. Респонденти підкреслюють, що саме цифровий додаток до паперового підручника надає змогу організувати самоосвіту учнів у сучасних умовах; створити комфортні умови для  навчання осіб із особливими освітніми потребами; сприйняття інформації учнями відбувається на більш високому рівні завдяки візуалізації певних процесів і явищ. У наступних публікаціях сподіваємось дослідити і висвітлити вплив використання електронного додатку до підручника на процес навчання здобувачів освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Polianskyi, P. (2011). On the advantages and vulnerabilities of electronic textbooks. Website «Osvita.ua». https://osvita.ua/school/method/16840/ (in Ukrainian)

Hohol, N. (2024). Implementation of a cultural approach in the content of modern textbooks of Ukrainian literature for grades 5-7. In Shkilna literaturna osvita: tradytsii i novatorstvo. KhII Voloshynski chytannia: zb. materialiv vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, Kyiv, Hramota, p. 56 (in Ukrainian)

Yatsenko, T., Slyzhuk, O., Hohol, N., Novykov, А., & Hrychanyk, N. (2024). Competence-Based Approach to Studying Contemporary Ukrainian Literature by Early Adolescents: Theory and Practice. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade. Brazilian Journal of Education, Technology and Society, 17(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.14571/brajets.v17.nse1.1-16 (in Ukrainian)

Zasiekina, T. M. (2020). Internet-oriented model of teaching high school students an integrated course "Natural Sciences", Information Technologies and Learning Tools, 79(5), 15-28. https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.3992 (in Ukrainian)

Liashenko, O., Spirin, O., Lytvynova, S., Pinchuk, O., Ovcharuk, O., & Sukhykh, A. (2024). Conceptual foundations of the digital educational environment of general secondary education institutions, Information Technologies and Learning Tools, 102(4), 1-25.

https://doi.org/10.33407/itlt.v102i4.5829 (in Ukrainian)

Vdovychyn, T., Sikora, O., Kobylyk, T., & Vynnytska, N. (2024). Formation of an adaptive digital environment in institutions of general secondary education, Information Technologies and Learning Tools, 103(5), 55-77. https://doi.org/10.33407/itlt.v103i5.5656 (in Ukrainian)

Ukrainian language dictionary 1970–1980. Vols. 1–11.

Melnychuk, O. S., Boldyriev, R. V., Kolomiiets, V. T., & Skliarenko, V. H. (Comps.). (1989). Etymological dictionary of the Ukrainian language, Vol. 4. (in Ukrainian)

Regulations on electronic textbooks. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18#Text (in Ukrainian)

What should a complete electronic textbook be like and why is a PDF version not enough? https://nus.org.ua/2021/12/18/yakym-maye-buty-povnotsinnyj-elektronnyj-pidruchnyk-i-chomu-pdf-versiyi-nedostatno/ (in Ukrainian)

Law of Ukraine "On Education" (2019). https://ips.ligazakon.net/document/T172145?an=1 (in Ukrainian)

Paper or electronic textbook: what does a student need for quality learning? https://lb.ua/blog/victor_kruglov/574292_paperoviy_chi_elektronniy_pidruchnik.html (in Ukrainian)

Miroshnikova, A. (n.d.). Which textbooks are more effective for students – electronic or printed? Website «Osvitoriia». https://osvitoria.media/experience/yaki-pidruchnyky-efektyvnishi-dlya-uchniv-elektronni-chy-drukovani/ (in Ukrainian)

Advantages and disadvantages of e-books: how to choose the best format. https://pocketbook.ua/news/advantages-and-disadvantages-of-e-books?srsltid=AfmBOoq_EdOHwzMSzUrilfJnhubguiUE8IKQ50NdYfrFK5OrVrgpnXwQ (in Ukrainian)

Downloads


Переглядів анотації: 21

Опубліковано

2025-04-29

Як цитувати

Васильченко, Л. В., & Шацька, Н. М. (2025). ЕЛЕКТРОННИЙ ВАРІАНТ ПІДРУЧНИКА: ЗРУЧНІСТЬ ЧИ НЕОБХІДНІСТЬ?. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (18), 16–26. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.182

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають