МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПСИХОЛОГІЧНОМУ СУПРОВОДІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ДОШКІЛЬНОЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1913Ключові слова:
інформаційно-комунікаційні технології, інклюзивна освіта, дошкільна освіта, психологічний супровід, діти з особливими освітніми потребами, цифровізація освітиАнотація
У статті висвітлено проблему психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами у контексті розвитку інклюзивної дошкільної освіти та цифрової трансформації освітнього середовища. Акцентовано увагу на значенні інформаційно-комунікаційних технологій як ефективного інструменту у процесі психолого-педагогічної підтримки дитини в умовах інклюзії.
Проаналізовано можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у діагностичній, корекційно-розвивальній, консультативній та комунікативній діяльності психолога. Зауважено, що інформаційно-комунікаційні технології сприяють індивідуалізації психолого-педагогічного впливу, адаптації методик до потреб дитини, підвищенню мотивації до взаємодії, формуванню позитивного емоційного фону та створенню безпечного освітнього середовища. У роботі описано функціональні можливості цифрових платформ і ресурсів, що забезпечують ефективну взаємодію між усіма учасниками освітнього процесу: дітьми, батьками, педагогами, практичними психологами, асистентами вихователя.
Узагальнено зарубіжний досвід щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій у психологічному супроводі дітей з особливими освітніми потребами в умовах дошкільної інклюзивної освіти, розкрито їх потенціал у розвитку емоційної стійкості, саморегуляції, комунікативних навичок та оптимізації взаємодії між педагогами, психологами й батьками.
Наведено приклади інтерактивних платформ, діагностичних інструментів, навчальних ігор та засобів комунікації, які забезпечують якісну підтримку дітей з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти. Розкрито переваги інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні індивідуального маршруту розвитку, забезпеченні безперервності психолого-педагогічного супроводу та реалізації міждисциплінарного підходу. Увагу також приділено потенційним ризикам та обмеженням: цифровому перевантаженню, зниженню мотивації до живого спілкування, формуванню залежності, недоступності технічних ресурсів тощо. Зроблено висновок про доцільність впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивну дошкільну освіту за умов дотримання принципів особистісно-орієнтованого, етичного та компетентнісного підходів. Розроблено рекомендації для практичних психологів та вихователів закладів дошкільної освіти щодо можливостей використання інформаційно-комунікаційних технологій у психологічному супроводі дітей з особливими освітніми потребами в умовах дошкільної інклюзивної освіти. Окреслено перспективи подальших досліджень, які полягають у розробці авторських ІКТ-програм супроводу, створенні національних цифрових платформ та вдосконаленні цифрової компетентності фахівців.
Завантаження
Посилання
Ministry of Education and Science of Ukraine (2010). Pro zatverdzhennya Kontseptsiyi rozvytku inklyuzyvnoho navchannya (Nakaz #912 vid 01.10.2010). https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya (in Ukrainian).
Bykov, V. (2008). Models of organizational systems for open education: monohrafiya. Kyyiv: Atika. (in Ukrainian).
Kolupayeva, A. 2009). Inclusive education: realities and prospects: monohrafiya. Kyyiv: Sammit-Knyha. (in Ukrainian).
Verkhovna Rada of Ukraine (2017). Pro osvitu: Zakon Ukrayiny #2145-VIII, 05.09.2017. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian)
Kolupayeva, A. (Red.). (2012). Fundamentals of inclusive education: navchal'no-metodychnyy posibnyk. Kyyiv: A.S.K. (in Ukrainian).
Bondar, V., Tyshchenko, V. & Syn'ov, V. (2012). Trends in the education of children with psychophysical disabilities in Europe and Ukraine. Zbirnyk naukovykh prats' Kam"yanets'-Podil's'koho natsional'noho universytetu imeni Ivana Ohiyenka. Seriya: Sotsial'no-pedahohichna, 19(1), 7-26. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_sp_2012_19%281%29__3 (in Ukrainian).
Umanets', H., Kobzar, O., & Kulyesh, V. (2010). Inclusive education: Special attention for special children. Donets'k: Vytoky. (in Ukrainian).
Kolupayeva, A., Nayda, Yu., Sofiy, N. ect. (2007). Inclusive school: features of organization and management: navchal'no-metodychnyy posibnyk (Za zah. red. L. I. Danylenko). Kyyiv. (in Ukrainian).
Kompanets, N., Lutsenko, I., & Koval', L. (2018). Organizational and methodological support for children with special educational needs in preschool settings: navchal'no-metodychnyy posibnyk. Kyyiv: Vydavnycha hrupa «Atopol». (in Ukrainian).
Humenyuk, A. (Red.). (2025). Inclusion: A Guide for Educators in Preschool Education Institutions: navchal'no-metodychnyy posibnyk. Zhytomyr: KZ «Zhytomyrs'kyy OIPPO» ZhOR. (in Ukrainian).
Bykov, V., Leshchenko, M., & Tymchuk, L. (2017). Digital humanistic pedagogy: posibnyk. Kyyiv: LAT&K. (in Ukrainian).
Nosenko, Yu. & Matyuk, Zh. (2017). The state of use of multimedia technologies by teachers of domestic preschool educational institutions in working with inclusive groups. Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya, 1(57). https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1523/1131 (in Ukrainian).
Markovs'ka, T. (2012). The state and prospects of ICT implementation in preschool education. Komp"yuter u shkoli ta sim"yi, 1, 29-32. (in Ukrainian).
Zaporozhchenko, Yu. (2013). Using ICT to improve the quality of inclusive education. Informatsiyni tekhnolohiyi v osviti, (15), 138-145. (in Ukrainian).
Lundqvist, J. (2021). Ways to implement preschool inclusion: A multiple-case study. International Journal of Educational Research Open, 2, Article 100097. URL: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100097
Soukakou, E. (2012). Measuring quality in inclusive preschool classrooms: Development and validation of the Inclusive Classroom Profile (ICP). Early Childhood Research Quarterly, 27(3), 478-488. URL: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.12.003
Lin, T.-J., Chen, J., Justice, L. M., & Sawyer, B. (2019). Peer interactions in preschool inclusive classrooms: The roles of pragmatic language and self-regulation. Exceptional Children, 85(4), 432-452. URL: https://doi.org/10.1177/0014402919828364
Steed, E. A., Strain, P. S., Rausch, A., Hodges, A., & Bold, E. (2023). Early childhood administrator perspectives about preschool inclusion: A qualitative interview study. Early Childhood Education Journal. URL: https://doi.org/10.1007/s10643-023-01448-0
Nelis, P., Pedaste, M., & Šuman, C. (2023). Applicability of the model of inclusive education in early childhood education: A case study. Frontiers in Psychology, 14, Article 1120735. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1120735
Zinsser, K., Silver, H., Shenberger, E., & Jackson, V. (2022). A systematic review of early childhood exclusionary discipline. Review of Educational Research, 92(5), 743-785. URL: https://doi.org/10.3102/00346543211070047
Ministry of Education and Science of Ukraine (2012). Basic component of preschool education. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf (in Ukrainian).
Heta, A. V., Zayika, V. M., Kovalenko, V. V., ect (2018). Modern ICT tools for supporting inclusive education: navchal'nyy posibnyk (Za zah. red. Yu. H. Nosenko). Poltava: PUET, 62-65. (in Ukrainian).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Тітаренко Світлана Анатоліївна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















