МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПСИХОЛОГІЧНОМУ СУПРОВОДІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ДОШКІЛЬНОЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Світлана Анатоліївна Тітаренко Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0000-0001-5544-3376

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1913

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційні технології, інклюзивна освіта, дошкільна освіта, психологічний супровід, діти з особливими освітніми потребами, цифровізація освіти

Анотація

У статті висвітлено проблему психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами у контексті розвитку інклюзивної дошкільної освіти та цифрової трансформації освітнього середовища. Акцентовано увагу на значенні інформаційно-комунікаційних технологій як ефективного інструменту у процесі психолого-педагогічної підтримки дитини в умовах інклюзії.

Проаналізовано можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у діагностичній, корекційно-розвивальній, консультативній та комунікативній діяльності психолога. Зауважено, що інформаційно-комунікаційні технології сприяють індивідуалізації психолого-педагогічного впливу, адаптації методик до потреб дитини, підвищенню мотивації до взаємодії, формуванню позитивного емоційного фону та створенню безпечного освітнього середовища. У роботі описано функціональні можливості цифрових платформ і ресурсів, що забезпечують ефективну взаємодію між усіма учасниками освітнього процесу: дітьми, батьками, педагогами, практичними психологами, асистентами вихователя.

Узагальнено зарубіжний досвід щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій у психологічному супроводі дітей з особливими освітніми потребами в умовах дошкільної інклюзивної освіти, розкрито їх потенціал у розвитку емоційної стійкості, саморегуляції, комунікативних навичок та оптимізації взаємодії між педагогами, психологами й батьками.

Наведено приклади інтерактивних платформ, діагностичних інструментів, навчальних ігор та засобів комунікації, які забезпечують якісну підтримку дітей з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти. Розкрито переваги інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні індивідуального маршруту розвитку, забезпеченні безперервності психолого-педагогічного супроводу та реалізації міждисциплінарного підходу. Увагу також приділено потенційним ризикам та обмеженням: цифровому перевантаженню, зниженню мотивації до живого спілкування, формуванню залежності, недоступності технічних ресурсів тощо. Зроблено висновок про доцільність впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивну дошкільну освіту за умов дотримання принципів особистісно-орієнтованого, етичного та компетентнісного підходів. Розроблено рекомендації для практичних психологів та вихователів закладів дошкільної освіти щодо можливостей використання інформаційно-комунікаційних технологій у психологічному супроводі дітей з особливими освітніми потребами в умовах дошкільної інклюзивної освіти. Окреслено перспективи подальших досліджень, які полягають у розробці авторських ІКТ-програм супроводу, створенні національних цифрових платформ та вдосконаленні цифрової компетентності фахівців.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Ministry of Education and Science of Ukraine (2010). Pro zatverdzhennya Kontseptsiyi rozvytku inklyuzyvnoho navchannya (Nakaz #912 vid 01.10.2010). https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya (in Ukrainian).

Bykov, V. (2008). Models of organizational systems for open education: monohrafiya. Kyyiv: Atika. (in Ukrainian).

Kolupayeva, A. 2009). Inclusive education: realities and prospects: monohrafiya. Kyyiv: Sammit-Knyha. (in Ukrainian).

Verkhovna Rada of Ukraine (2017). Pro osvitu: Zakon Ukrayiny #2145-VIII, 05.09.2017. http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian)

Kolupayeva, A. (Red.). (2012). Fundamentals of inclusive education: navchal'no-metodychnyy posibnyk. Kyyiv: A.S.K. (in Ukrainian).

Bondar, V., Tyshchenko, V. & Syn'ov, V. (2012). Trends in the education of children with psychophysical disabilities in Europe and Ukraine. Zbirnyk naukovykh prats' Kam"yanets'-Podil's'koho natsional'noho universytetu imeni Ivana Ohiyenka. Seriya: Sotsial'no-pedahohichna, 19(1), 7-26. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_sp_2012_19%281%29__3 (in Ukrainian).

Umanets', H., Kobzar, O., & Kulyesh, V. (2010). Inclusive education: Special attention for special children. Donets'k: Vytoky. (in Ukrainian).

Kolupayeva, A., Nayda, Yu., Sofiy, N. ect. (2007). Inclusive school: features of organization and management: navchal'no-metodychnyy posibnyk (Za zah. red. L. I. Danylenko). Kyyiv. (in Ukrainian).

Kompanets, N., Lutsenko, I., & Koval', L. (2018). Organizational and methodological support for children with special educational needs in preschool settings: navchal'no-metodychnyy posibnyk. Kyyiv: Vydavnycha hrupa «Atopol». (in Ukrainian).

Humenyuk, A. (Red.). (2025). Inclusion: A Guide for Educators in Preschool Education Institutions: navchal'no-metodychnyy posibnyk. Zhytomyr: KZ «Zhytomyrs'kyy OIPPO» ZhOR. (in Ukrainian).

Bykov, V., Leshchenko, M., & Tymchuk, L. (2017). Digital humanistic pedagogy: posibnyk. Kyyiv: LAT&K. (in Ukrainian).

Nosenko, Yu. & Matyuk, Zh. (2017). The state of use of multimedia technologies by teachers of domestic preschool educational institutions in working with inclusive groups. Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya, 1(57). https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1523/1131 (in Ukrainian).

Markovs'ka, T. (2012). The state and prospects of ICT implementation in preschool education. Komp"yuter u shkoli ta sim"yi, 1, 29-32. (in Ukrainian).

Zaporozhchenko, Yu. (2013). Using ICT to improve the quality of inclusive education. Informatsiyni tekhnolohiyi v osviti, (15), 138-145. (in Ukrainian).

Lundqvist, J. (2021). Ways to implement preschool inclusion: A multiple-case study. International Journal of Educational Research Open, 2, Article 100097. URL: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100097

Soukakou, E. (2012). Measuring quality in inclusive preschool classrooms: Development and validation of the Inclusive Classroom Profile (ICP). Early Childhood Research Quarterly, 27(3), 478-488. URL: https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.12.003

Lin, T.-J., Chen, J., Justice, L. M., & Sawyer, B. (2019). Peer interactions in preschool inclusive classrooms: The roles of pragmatic language and self-regulation. Exceptional Children, 85(4), 432-452. URL: https://doi.org/10.1177/0014402919828364

Steed, E. A., Strain, P. S., Rausch, A., Hodges, A., & Bold, E. (2023). Early childhood administrator perspectives about preschool inclusion: A qualitative interview study. Early Childhood Education Journal. URL: https://doi.org/10.1007/s10643-023-01448-0

Nelis, P., Pedaste, M., & Šuman, C. (2023). Applicability of the model of inclusive education in early childhood education: A case study. Frontiers in Psychology, 14, Article 1120735. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1120735

Zinsser, K., Silver, H., Shenberger, E., & Jackson, V. (2022). A systematic review of early childhood exclusionary discipline. Review of Educational Research, 92(5), 743-785. URL: https://doi.org/10.3102/00346543211070047

Ministry of Education and Science of Ukraine (2012). Basic component of preschool education. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf (in Ukrainian).

Heta, A. V., Zayika, V. M., Kovalenko, V. V., ect (2018). Modern ICT tools for supporting inclusive education: navchal'nyy posibnyk (Za zah. red. Yu. H. Nosenko). Poltava: PUET, 62-65. (in Ukrainian).

Downloads


Переглядів анотації: 34

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Тітаренко, С. А. (2025). МОЖЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПСИХОЛОГІЧНОМУ СУПРОВОДІ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ДОШКІЛЬНОЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (19), 191–204. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1913

Номер

Розділ

Статті