ПРАКТИЧНИЙ КЕЙС НАВЧАННЯ УЧНІВ ПРОГРАМУВАННЯ ШЛЯХОМ РЕАЛІЗАЦІЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКИХ ПРОЄКТІВ

Автор(и)

  • Євгеній Вікторович Козолуп Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-9098-5602

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.185

Ключові слова:

науково-дослідницькі проєкти, науково-дослідницька діяльність, навчання програмування, методика навчання інформатики, педагогічний експеримент, алгоритми сортування, учні, Python

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі підвищення ефективності навчання
інформатики, зокрема теми програмування в старших класах закладів загальної середньої освіти.
Насамперед, сформульована проблема пов’язана з постійними динамічними змінами змісту
шкільного курсу інформатики, зумовленими стрімким розвитком комп’ютерних систем та
технологій. Сьогодні вивчення інформатики є безпосередньою підготовкою учнів до майбутньої
професійної діяльності в IT та суміжних галузях. Отже, вивчення програмування не обмежується
опануванням базового синтаксису мов програмування, а полягає у вивченні концепцій
алгоритмізації та опануванні сучасних технологій розробки. Саме тому постає необхідність у
пошуку альтернативних ефективних методів навчання, що забезпечують гнучкість та
індивідуальний підхід у навчанні, зокрема програмування.
У статті розглядається метод проєктів, у тому числі науково-дослідницьких, як один із
засобів формування дослідницької компетентності учнів, умінь аналізувати, систематизувати та
узагальнювати знання.
Метою статті є вивчення досвіду реалізації учнями науково-дослідницьких проєктів, у тому
числі на уроках інформатики, з метою підвищення ефективності навчання та мотивації учнів, а
також висвітлення результатів педагогічного експерименту з визначення рівня ефективності
використання науково-дослідницьких проєктів як основного виду навчальної діяльності у процесі
вивчення окремих тем з алгоритмізації та програмування в старших класах закладів загальної
середньої освіти.
Для досягнення поставленої мети було проаналізовано ряд наукових джерел, присвячених
організації проєктної діяльності, зокрема науково-дослідницької. Також у статті наводиться
детальний опис процесу проведення педагогічного експерименту серед учнів 9-х класів під час
вивчення теми “Алгоритми та програми”, а саме алгоритмів сортування масивів даних. Результати
експерименту показали, що ефективність вивчення навчального матеріалу традиційними методами
та шляхом реалізації учнівських науково-дослідницьких проєктів суттєво не відрізняється. Проте,
опитування учнів експериментальної групи виявило позитивне ставлення до використання
науково-дослідницьких проєктів, відзначено підвищення мотивації та розуміння унікальності
кожного результату дослідження. Також встановлено, що робота в парах сприяє успішному
завершенню проєктів.
У висновках зазначається, що реалізація науково-дослідницьких проєктів може бути
ефективним методом навчання за умови системного підходу та контролю з боку вчителя. Також
такий вид діяльності позитивно впливає на розвиток різних компетентностей учнів. Водночас
постає необхідність у подальших дослідженнях для різних вікових груп та тем.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Ministry of Education and Science of Ukraine. (n.d.). State standard of basic secondary education. December 23, 2024. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrainska-shkola-2/derzhavniy-standart-bazovoi-serednoi-osviti (in Ukrainian).

Trosenko, D., & Ostroga, M. (2022). Project Technologies of Informatics Teaching in the 6th Grade. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 10(2), 46-54. https://www.oip-journal.org/index.php/oip/article/view/36 (in Ukrainian).

Komyshan, A., & Shchokina, N. (2017). Method of Projects as a Means of Activating Students' Educational and Cognitive Activity. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky, 41, 81-93. (in Ukrainian).

Starykh, O. (2008). Project Method in Informatics Lessons – a Way of Developing Students' Information Competence. Informatsiini tekhnolohii v osviti, 1, 155-160. (in Ukrainian).

Wijnia, L., Noordzij, G., Arends, L. R., Rikers, R. M. J. P., & Loyens, S. M. M. (2024). The Effects of Problem-Based, Project-Based, and Case-Based Learning on Students’ Motivation: A Meta-Analysis. Educational Psychology Review, 36(1), Article 29.

Demianenko, V., Polikhun, N. (2006). Research Activity of Student Youth – a Guarantee of Successful Development of Ukrainian Society. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy, 2, 57-63.

Tashkenbayevna, N., Kenesbaev, S. M., Zhailauova, M., Elmira, U., Nurzhanova, S. A., & Stambekova, A. S. (2018). Possibilities of the Subject ‘Information and Communication Technologies’ in Accustoming Primary School Students to Research Activities. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 12(6), 35-46.

Antonova, O. Ye. (2011). Minor Academy of Sciences of Ukraine as a means of developing research abilities of high school students. Osvita obdarovanoi ta talanovitoi molodi – natsionalna problema: materialy vseukrainskoi konferentsii, 1, 15-22. http://eprints.zu.edu.ua/8371/ (in Ukrainian).

Demianenko, V. (2013). Formation of Research Competence of Students of the Minor Academy of Sciences of Ukraine. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nivoo_2013_1_24

Sahin, A. (2013). STEM clubs and science fair competitions: Effects on post-secondary matriculation. Journal of STEM Education, 14(1), 5-11.

Vossen, T. E., Henze, I., Rippe, R. C., Driel, J. H., & Vries, M. J. (2018). Attitudes of secondary school students towards doing research and design activities. International Journal of Science Education, 40, 1629-1652.

Bazurin, V.M., Chashechnikova, O.S., Karpenko, Y.M., Pursky, O.I., Palchuk, P.M. (2022). Interdisciplinary problems of mathematical content as a means of teaching programming to secondary school pupils. J. Phys. Conf. Ser., 2288(1), 012010.

Computer science curriculum for students in grades 5-9 who studied computer science in grades 2-4 (n.d.). January 10, 2025. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/8-informatika.docx (in Ukrainian).

Kozolup, Ye. V. (n.d.). Methodical Recommendations for Conducting Student Research and Presenting Its Results. January 10, 2025. https://bit.ly/MRscience (in Ukrainian).

Kozolup, Ye. V. (2023). Some Algorithms for Processing Tabular Data in the Python Programming Language. Tutorial. 9th grade. Sumy. https://www.calameo.com/read/00634669114410c442c19 (in Ukrainian).

Downloads


Переглядів анотації: 85

Опубліковано

2025-04-29

Як цитувати

Козолуп, Є. В. (2025). ПРАКТИЧНИЙ КЕЙС НАВЧАННЯ УЧНІВ ПРОГРАМУВАННЯ ШЛЯХОМ РЕАЛІЗАЦІЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКИХ ПРОЄКТІВ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (18), 55–67. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.185

Номер

Розділ

Статті