ДИСТАНЦІЙНЕ ВИКЛАДАННЯ ІНФОРМАТИКИ: ОСОБЛИВОСТІ, ПРОБЛЕМИ, ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1016Ключові слова:
інформатика; дистанційна освіта; цифрові ресурси; змішане навчання; вебресурси; синхронне навчання; асинхронне навчання; онлайн урокАнотація
Сьогодні, в умовах пандемічної кризи, відбувається вимушений перехід від традиційної системи освіти, розрахованої на очні «класні» заняття, до такої парадигми навчання, де очні етапи мають органічно поєднуватись з віддаленими, причому їхнє чергування має відбуватися за необхідності, яка диктується умовами карантинних обмежень. Неможливими стали звичні з минулих років «карантинні канікули», коли учні мали змогу просто знаходитись вдома, а прогаяний час надолужувався далі інтенсифікацією навчання. Освіта зараз постала перед ситуацією, коли мають змінитися погляди на базові організаційні та методичні засади навчання, формат уроку, використання цифрових інструментів, залучення учнів до онлайн роботи, застосування нових дистанційних форм та методів навчання. Упродовж 2020 року в освіті України відбулись суттєві зміни нормативної бази, зокрема були затверджені положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти та санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, запроваджено електронні журнали. Проте, аналіз дефініцій показав, що в різних документах надаються різні визначення базових понять «дистанційна освіта», «дистанційне навчання». Багато уваги зараз приділяється навчанню вчителів актуальним способом ведення навчальної діяльності та цифровим інструментам, що можуть це забезпечити. Проте, залишається багато проблем та питань щодо ефективності дистанційного навчання, вибору доцільних програм і сервісів, раціонального подання навчального матеріалу. У статті висвітлена актуальна проблема – забезпечення віддаленого викладання окремих шкільних предметів, зокрема предмету «Інформатика». Наведено різні способи та підходи до навчання, запропоновано апробовані авторами статті цифрові навчальні інструменти, які можна використовувати як альтернативу локальному програмного забезпеченню під час дистанційного навчання, зазначено відповідні приклади.
Завантаження
Посилання
Про вищу освіту: Закон України від 26.02.2021 № 1556-VII. База даних «Законодавство України». ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 10.03.2021).
Про освіту: Закон України від 01.01.2021 № 2145-VIIШ. База даних «Законодавство України». ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 10.03.2021).
Про затвердження Положення про дистанційне навчання: Наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466. База даних «Законодавство України». ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення: 15.03.2021).
Деякі питання організації дистанційного навчання: Наказ Міністерства освіти і науки України від 08.09.2020 № 1115. База даних Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5f8/9ab/795/5f89ab79598a1864855426.pdf (дата звернення: 16.03.2021).
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України № 898 від 30.09.2020. База даних «Законодавство України». ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 03.04.2021).
Царенко В. Методи синхронного дистанційного навчання інформатики у віртуальному класі. URL: https://core.ac.uk/reader/228637160
Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти: Наказ Міністерства охорони здоров'я України від 25.09.2020 № 2205. База даних «Законодавство України». ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1111-20#Text (дата звернення: 17.03.2021).
Веборієнтоване програмне забезпечення для реалізації практичної частини курсу Інформатика. Методичний портал ЗапоВікі. URL: https://cutt.ly/qzGf1vJ (дата звернення: 17.03.2021).