ORGANIZATION OF EFFECTIVE TEAM INTERACTION IN THE CONDITIONS OF REMOTE WORK OF PEDAGOGICAL WORKERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.103

Keywords:

team; team interaction; remote work; effectiveness of team interaction; psychological security; remote technologies

Abstract

Today, in the conditions of a pandemic, due to quarantine restrictions, educational institutions are forced to develop a new system of work of both the institution in general and the teaching staff in particular. There is a need to build a new system of teamwork. The article outlines research on teamwork. Definitions of "team" and "working group" are given. The effectiveness of team interaction is marked by the cohesion of the team in achieving the goal, the team shares the overall responsibility for the work of the team. With effective interaction, team members achieve higher results together than they could achieve on their own. A model is presented, which defines basic team competencies, which consist of five sectors: relations and communications; teaching; purpose and motivation; internal processes; external processes and environment. On the basis of the specified model features of formation of basic components of a team at a remote form of work are defined. The article identifies barriers that arise during remote work in a team, namely: reducing the level of productive conflict, hiding mistakes, psychological danger, incomprehensibility of teachers of the overall goal, insecurity of colleagues, uncertainty about the importance of their work and the value of their contribution to the overall case. The factors that help the team stay effective and balanced are identified. One of the main factors and an indicator of team success is psychological security, which determines the level of protection of the psyche of the teacher, their ability to maintain optimal functioning, eliminate external and internal threats and provides an opportunity to effectively perform professional activities. Recommendations were given to the head of the educational institution to improve team interaction during the team's transition to distance work. The technologies that are recommended for remote teamwork are described. Recommendations for pedagogical workers on establishing effective team interaction in the conditions of remote work are presented. Further areas of research to improve the system of work to improve the effectiveness of teamwork are outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tetiana Afanasieva , Zaporizhzhia Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education

Candidate of Psychological Sciences (Ph. D.), Associate Professor, Head of the Department of Education Management and Psychology  

Yevheniia Hrevtseva , Zaporizhzhia Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education

Candidate of Science in Public Administration (Ph. D.), Associate Professor, Associate Professor of Education Management and Psychology

References

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення правового регулювання дистанційної, надомної роботи та роботи із застосуванням гнучкого режиму робочого часу: Закон України № 1213-IX від 4 лютого 2021 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1213-20#Text (дата звернення: 18.03.2021)

Alexander Andrea, De Smet Aaron, Mysore Mihir. Pandemic-style working from home may not translate easily to a «next normal» mix of on-site and remote working. Reimagining the postpandemic workforce: McKinsey Quarterly, July 7, 2020. URL: https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/reimagining-the-postpandemic-workforce (дата звернення: 15.04.2021)

Edmondson Amy. How to turn a group of strangers into a team. URL: https://www.ted.com/talks/amy_edmondson_how_to_turn_a_group_of_strangers_into_a_team/transcript#t-11211 (дата звернення: 18.03.2021)

Tannenbaum S., Beard R., Salas E. Team building and its influence on team effectiveness: An examination of conceptual and empirical developments. Advances in Psychology; K.Kelley (ed.), Elsevier Science Publishers, 1992. V. 82. P. 117-153.

Армстронг М. Основы менеджмента. Как стать лучшим руководителем. Ростов-на-Дону: «Феникс», 1998. 512 с.

Баева И. А. Психологическая защищённость и психологическая безопасность современного человека. URL: http://ruscenter.ru/netcat_files/multifile/2416/_Psihologicheskaya_zaschischennost__i_psihologicheskaya_bezopasnost__sovremennogo_cheloveka___text_i_audiozapis__vystupleniya_Baeva_I._A.pdf (дата звернення: 18.03.2021)

Бедрина В. В., Личутин А.В. Психологическая безопасность образовательной среды: формирование понятия. Вестник практической психологии образования. 2010. № 1 (22). С. 33–41.

Мередит Р., Белбин. М.Типы ролей в командах менеджеров. Hippo, 2003. 232 с.

Воробйова Є. Роль менеджера-фасилітатора в системі організаційного розвитку. Лідер. Еліта. Суспільство. 2019. №2. С. 59-70.

Карамушка Л. М., Клокар Н. І., Філь О. А. Технологія формування управлінської команди освітньої організації. Біла Церква : КОІПОПК, 2008. 64 с.

Карпов А. В. Психология рефлексивных механизмов деятельности / А. В. Карпов. М. : Институт психологии РАН. 2004. 424 с.

Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики. Психологический журнал. 2003. № 5. С. 45-57

Командные компетенции. Диагностика и развитие команды. URL: http://system-approach.ru/team_competences/ (дата звернення: 18.03.2021)

Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник. Ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; за науковою редакцією В. В. Різуна. Київ: Центр Вільної Преси, 2013. 352 с.

Доценко Н. В., Сабадощ Л. Ю., Чумаченко І. В. Методи управління людськими ресурсами при формуванні команд мультипроектів та програм: [монографія]. за заг ред. І. В. Чумаченко. Харків. Нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О.М. Бекетова, 2015. 201 с.

Приходько И.И. Влияние гражданского общества на психологическую безопасность личности. URL: http://rikmosgu.ru/students/informatization/Prikhodko/ (дата звернення: 18.03.2021)

Романовський О. Г., Шаполова В. В., Квасник О. В., Гура Т. В. Психологія тимбілдингу: навчальний посібник. за заг. ред. Романовського О. Г., Калашникової С.В. – Харків : «Друкарня Мадрид», 2017. 92 с.

Сорокун Антон. Карантин із користю для команди: як бути на крок попереду? URL: https://prohr.rabota.ua/karantin-iz-koristyu-dlya-komandi/?fbclid=IwAR3UEMUoe2Oitb9oPEvk23MlNOYmUrNzbURmkgIZyWW5FOYmb5ZsdHiqMTk (дата звернення: 15.04.2021)

Бондарчук О. І., Філь О. А., Ковальчук В. В., Жабенко Л. В.. Управління командою: 5 завдань і інструментів лідера: методичний посібник. за заг.ред. Є. Р. Чернишової. Ун-т менеджменту освіти НАПН України. К., 2015. 116 с.

Як ефективно організувати дистанційну роботу вашої команди в період карантину і не втратити продуктивність. URL: https://ldn.org.ua/useful-material/yak-efektyvno-orhanizuvaty-dystantsiynu-robotu-vashoi-komandy-v-period-karantynu-i-ne-vtratyty-produktyvnist/ (дата звернення: 15.04.2021)

Downloads


Abstract views: 1049

Published

2021-04-28

How to Cite

Afanasieva , T. ., & Hrevtseva , Y. . (2021). ORGANIZATION OF EFFECTIVE TEAM INTERACTION IN THE CONDITIONS OF REMOTE WORK OF PEDAGOGICAL WORKERS. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (10), 20–32. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.103

Issue

Section

Статті