INFORMATION AND LIBRARY RESOURCES ON ISSUES OF PEDAGOGY AND EDUCATION (ON THE MATERIALS OF LIBRARY SITES OF UNIVERSITIES OF GERMANY)
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.109Keywords:
university library; Germany; library network; funds; information and library resources on education and pedagogyAbstract
The Results of the information review of the materials of the Websites of the Libraries of German Universities are presented. A sample of eleven libraries was formed, the selection criteria for which were the following indicators: The Universality of the acquisition of the fund; the presence in the structure of information resources of collections of rare, handwritten and old printed publications; participation in the network of library institutions located on campuses (libraries), library funds are completed with documents of a narrow-specialized direction. The practical problems of creating Information and library resources on education and pedagogy are highlighted; the defining components of the content and composition of the sites of these libraries are described. The Directions of formation of resources of the researched segment of libraries of universities with single - circuit and double – circuit structure are revealed and generalized. In universities of the first type, libraries perform the functions of the central and peripheral library structure, as a rule, information and library resources on pedagogy and education are exported from OPAC (Online public access Catalog) and KVK (Karlsruher Virtuelle Katalog). In universities with a two-circuit structure of libraries, the site presents resources for educational and pedagogical purposes, in library departments, resources of specialized direction are reflected. The qualitative characteristics of the portals of educational and pedagogical issues, placed on the basis of the DBIS information System, are given. features of the formed information resources on the basis of various information sources, according to needs of users, minimizing information overload by optional («superfluous») information flows are revealed. The directions of content formation, prospects of development of the portal «Pädagogik» are covered.
Downloads
References
Костик М. В. Он-лайн послуги та ресурси американських та німецьких наукових бібліотек. Використання інструментів веб-технологій як основа розширення бібліотечних он-лайн послуг у формуванні сучасного іміджу бібліотеки : матеріали наук.-практ. інтернет-конф. (Ужгород, 18–25 черв. 2019.). ДВНЗ «Ужгор. нац. ун-т.», Наук. б-ка. Ужгород, 2019. URL : http://www.lib.uzhnu.edu.ua/public/uploads/files/ОН-ЛАЙН%20ПОСЛУГИ%20ТА%20РЕСУРСИ%20АМЕРИКАНСЬКИХ%20.pdf (Дата звернення: 11.12.2020).
Дем'янюк Л. Сучасні напрями розвитку інформаційно-комунікаційної діяльності наукових бібліотек (За матеріалами зарубіжних фахових видань). Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського. 2016. Вип. 44. С. 20–33.
Малолєтова Н. Німецька національна бібліотека у Лейпцигу: основні напрями діяльності. Бібл. вісн. 2010. № 6. С. 34–39.
Вербіцька О. Державна і університетська бібліотека Нижньої Саксонії: історія і внесок в інформаційне забезпечення навчального та наукового процесів. Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського. 2011. Вип. 31. С. 14–26.
Зефельдт Ю., Сире Л.. «Двери в прошлое и будущее – библиотеки в Германии [Изд. по заказу Библ. и информ. сообщества Германии (BID), предисл. Барбари Лизон. 3-е исправл. изд. Хильдесхайм, Цюрих, Нью-Йорк, 2007. 98 с.
Геллер Л. Бібліотека у світі відкритого доступу до інформації. Бібл. вісн. 2009. № 5. С. 9–10.
Klaus Gantert, Günther Neher und Frauke Schade. Die digitale Transformation meistern. Aktuelle Entwicklungen in der Bibliotheks- und informationswissenschaftlichen Aus- und Weiterbildung. Bibliothek Forschung und Praxis. 2018. Band 42. Heft 3. S. 441–452. DOI: https://doi.org/10.1515/bfp-2018-0053. Zuletzt geprüft am: 22.12.2020.
Jonas Tiepmar, Jens Mittelbach, Melanie Kaiser, Daniela Dobeleit, Paul Schwanse, Uta Fröhnerund Maik Jähne. Wissen kommt von Machen. Bibliothek Forschung und Praxis. 2018. Vol. 42 (1). S. 69–82. DOI: https://doi.org/10.1515/bfp-2018-0009. Zuletzt geprüft am: 22.12.2020.
Irmgard Siebert. Die Strategie der Universitäts- und Landesbibliothek Düsseldorf 2016 bis 2021. 2016. Bibliotheksdienst. Volume 50: Issue 8. S. 698–711. Zuletzt geprüft am: 25.12.2020. DOI: https://doi.org/10.1515/bd-2016-0089.
Althaus, Bernd, Hentschke, Jana, Heuvelmann, Reinhold, Löhden, Aenne. SWIB14 – Die sechste «Semantic Web in Libraries Conference»: Bibliotheken, Daten, Anwendungen und Linked Data [SWIB14 – The sixth «Semantic Web in Libraries Conference»: Libraries, data, applications and linked data]. Zeitschrift für Bibliothekswesen und Bibliographie. 2015. Jahrgang 62. Heft 2. S. 115–120. DOI: http://dx.doi.org/10.3196/186429501562287. Zuletzt geprüft am: 15.11.2020.
Sabine Stummeyer. Open Educational Resources im Hochschulbereich. Neue Aufgaben für Bibliotheken. Digitale Medien. In der Hochschullehre. Eine Publikationsreihe des ELAN e.V. Band 7. Münster ; New York : Waxmann 2019. S. 157–165. Online verfügbar unter: https://open-educational-resources.de/fp_materialien/open-educational-ressources-im-hochschulbereich-neue-aufgaben-fr-bibliotheken/. Zuletzt geprüft am: 23.12.2020.