THE FORMATION OF READINESS OF FUTURE MANAGERS OF GENERAL EDUCATION INSTITUTIONS TO USE INNOVATIVE PEDAGOGICAL TECHNOLOGIES IN PROFESSIONAL ACTIVITIES: THE RESULTS OF THE EXPERIMENT
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.6Keywords:
innovative pedagogical technologies (IPT); manager of general education institution; general education institution; readiness to use IPT; manager activitiesAbstract
The article is devoted to the results of the pedagogical experiment, checking the effectiveness of the Optional course "Formation of preparedness of future managers of general educational establishments to use innovative pedagogical technologies in professional activities". Quantitative and qualitative indicators of the data obtained during the study showed a positive impact of the proposed optional course on the formation of preparedness of future managers of general educational establishments to use innovative pedagogical technologies in professional activities. The article highlights the results of a study conducted among students of the second level of higher education, specialty 073 "Management", educational program "Management of the educational institution". The study used a questionnaire to determine the level of knowledge about innovative pedagogical technologies of future managers of general educational establishments (author’s development), a questionnaire to study the abilities of the individual to creative self-development (I. V. Nikishyn) and a questionnaire to determine the motivation of vocational training V. G. Katasheva. The generalized dynamics of levels of preparedness of future managers of general educational establishments to use innovative pedagogical technologies in professional activities before and after formative experiment in the form of diagrams is presented. In order to assess the statistical significance of the dynamics of changes in the levels of preparedness of future managers of general educational establishments to use innovative pedagogical technologies in professional activities and to assess the differences between the indicators of control and experimental groups as a results of experimental work, the methods of mathematical statistics was used – Pearson criterion χ2 ("chi-square test").
Downloads
References
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: [навчальний посібник]. К.: «Академвидав», 2004. 352 с.
Міськевич Л. В., Журавська Н. С. Діагностика рівня знань в майбутніх керівників загальноосвітніх навчальних закладів про інноваційні педагогічні технології у професійній діяльності. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. VIІ (85). Issue 208. P. 32–35.
Міськевич Л. В. Понятійно-категоріальний апарат формування готовності майбутніх керівників навчальних закладів до використання інноваційних технологій управління у професійній діяльності. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. 2017. Вип. 259. С. 198–203.
Михайліченко М. В., Рудик Я. М. Освітні технології: [навчальний посібник]. К.: ЦП «КОМПРИНТ», 2016. 583 с.
Сисоєва С. О. Педагогічні технології: визначення, структура, проблеми впровадження. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2002. Вип 4. С.69 79.
Zelenskiy R., Sokolovskiy V., Popova O., Stashchak M. Formation of emotional-volitional culture of future policemen in the course of vocational training. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2018. Volume 10, Issue 2. P: 198 209. URL: https://www.researchgate.net/publication/326201700_Formation_Of_Emotional-Volitional_Culture_Of_Future_Policemen_In_The_Course_Of_Vocational_Training.