ALGORITHM FOR THE FORMATION OF A PERSONAL LEARNING ENVIRONMENT BY MEANS OF STRUCTURING THE EDUCATIONAL SPACE OF THE UNIVERSITY BASED ON OFFICE365 AND MS TEAMS SERVICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.3

Keywords:

medical education; distance learning; educational environment of the universities; personal learning environment; cloud services; Office365; MS Teams

Abstract

The algorithm of formation of a personal learning environment (PLE) and learning group environment for the organization of electronic distance learning in medical higher education institutions is offered. It was noted that the introduction of the COVID-19 quarantine raised the issue of reorganization of the learning space and accelerated the process of introducing the distance learning model. The experience gained by the authors during quarantine made it possible to form the stages of deploying the learning environment in the medical higher education institution and to define the educational space of the group as the main element of this environment. The main technological steps of creating subsystems of the educational space of the university for using cloud services MSO365 were considered using the example of Zaporizhzhia State Medical University. The conditions that allow creating a hierarchy of the learning environment were defined, namely: a project of the structure of the learning environment with the coordination of departments; registration of all participants of the learning process and creation of their accounts in Active Directory of the university; automated procedure of transferring group members to AD MSO365. The paper provides an example of a hierarchy of names, which is a reflection of the structure of university departments in terms of staffing and determines the rights of access to the usage of services that ensure the implementation of the corresponding functions. The authors found that the user account is the first integrating service that allows the user to form a personal learning environment using OneDrive, web-site MS SharePoint, MS Forms and other office applications. It was noted that the user account is the lowest level of the hierarchy of the learning environment, the usage of which provides a learning space for groups. According to the authors, it is reasonable to use MS Groups to form academic groups. Using MS Teams, a teacher gets a flexible tool to form a learning environment for various organizational forms, namely: lectures, seminars, practical classes, independent work, etc. The authors proposed rules for forming group names in MS Groups and MS Teams. They presented an algorithm for deploying the department's learning environment and proposed a suggestion of structuring the subject's learning environment using MS Teams channels for a small number of groups in the department.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalya Ivankova, Zaporizhzhia State Medical University, Zaporizhzhya, Ukraine

PhD in Pedagogy,  Assosiate Professor

Oleksii Ryzhov, Zaporizhzhia State Medical University, Zaporizhzhya, Ukraine

Doctor of Pharmaceutical Sciences, Professor

Head of the Department of Medical and Pharmaceutical Information Science and Modern Technologies

Oleksii Androsov, Zaporizhzhia State Medical University, Zaporizhzhya, Ukraine

assistent of the Department of Medical and Pharmaceutical Information Science and Modern Technologies

References

Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 р. № 67-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80

Биков В.Ю. Цифрова трансформація суспільства і розвиток комп’ютерно-технологічної платформи освіти і науки України. Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку: матеріали методолог. семінару НАПН України, м. Київ, 4 квітня 2019 р. Київ, 2019. С. 20–26.

Рижов О.А., Іванькова Н.А., Бурлака Б.С., Андросов О.І. Технологічний базис інформаційно-освітнього комплексу медичного. Збірник матеріалів Звітної наукової конференції Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України: матеріали наук. конф. Київ, 2020. С. 96–98.

Колесник Ю.М., Моргунцова С.А., Рижов О.А. Результати реалізації концепції діджиталізації системи медичної освіти у Запорізькому державному медичному університеті. Передові освітні практики: Україна, Європа, Світ: зб. тез міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ 16-17 лист. 2019 р. Київ.: Педагогічна думка, 2019. С. 122–125.

Рыжов А.А., Іванькова Н.А. Организация e-библиотеки ePBL-проекта на базе облачных технологий в среде MS SharePoint 2013. Медицина и экология. Специальный выпуск. 2015. №2. С. 307–314.

Artemenko V/. Agent-Based Modeling of the E-Learning Users’ Behavior. International Journal of Computing. 2014. Vol. 13, No 1, P. 61–69. URL: http://computingonline.net/computing/article/view/622/584.

Бугайчук К. Л. Роль социальных сервисов Web 2.0 в формировании персональной учебной среды. Вестник Национальной академии Государственной пограничной службы Украины. 2011. № 4. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Vnadps_2011_4_9.pdf

Глазунова О. Г., Кузьмінська О. Г., Волошина Т. В., Саяпіна Т. П., Корольчук В. І. Хмарні сервіси MICROSOFT ТА GOOGLE: організація групової проектної роботи студентів ВНЗ. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2017. № 3. C. 199–211.

Downes S. Connectivism and Connective Knowledge URL: https://www.downes.ca/post/54540

Эльмаа Ю. PLE, или как создать образовательную экосистему? URL: http://eelmaa.blogspot.com/2013/06/ple.html

Кухаренко В. М. Персональная учебная среда. URL: http://kvn-e-learning.blogspot.com/2011/03/blog-post_12.html

Морзе Н. В., Варченко-Троценко Л. О. Використання Wiki-технології для організації навчального середовища сучасного університету. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2015. №1. C. 115–125.

Олійник Н. Ю., Половін Б. А. Персональне навчальне середовище як стратегія навчання в сучасному інформаційному суспільстві. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2014. № 45. С. 21–25.

Siemens G. PLEs – I Acronym, Therefore I Exist. URL: http://www.elearnspace.org/blog/2007/04/15/ples-iacronym-therefore-i-exist/

Співак С. М. Взаємозв’язок формального та неформального навчання при створенні персонального електронного навчального середовища сучасного студента. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2014. № 3. С. 10–14.

Співак С. М. Використання хмаро орієнтованого персоналізованого навчального середовища в організації навчального процесу. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2018. №4. С. 83–90.

Биков В.Ю. Основні принципи відкритої освіти // Педагогічні і психологічні науки в Україні. Збірник наукових праць до 15 – річчя АПН України у 5 томах / Том 2. Дидактика, методика, інформаційні технології. – К.: «Педагогічна думка», 2007. С. 67 – 81.

Биков В. Ю., Шишкіна М. П. Теоретико-методологічні засади формування хмаро орієнтованого сеіредовища вищого навчального закладу. Теорія і практика управління соціальними системами. 2016. №2. C. 30–52.

Іванькова Н. А., Рижов О. А. Інтеграція освітніх цифрових сервісів у MS TEAMS для організації персонального освітнього простору студента медичного університету. Передові освітні практики: Україна, Європа, Світ: зб. тез міжн. наук. – практ. конф. Київ, 16-17 лист. 2019 р. Київ: Педагогічна думка, 2019. С. 130–132.

Колесник Ю. М., Авраменко М. О., Моргунцова С. А., Рижов О. А. Стратегія впровадження курсів за вибором на базі технології онлайн курсів на платформі edX. Медична освіта. 2017. №3. С.75–79.

Колесник Ю. М., Авраменко М. О., Моргунцова С. А., Рижов О. А. Досвід впровадження онлайн-технологій у систему підготовки фахівців галузі знань 22 «Охорона здоров’я». Медична освіта. 2018. №2. С.69–73.

Downloads


Abstract views: 602

Published

2020-11-26

How to Cite

Ivankova, N., Ryzhov, O. ., & Androsov, O. (2020). ALGORITHM FOR THE FORMATION OF A PERSONAL LEARNING ENVIRONMENT BY MEANS OF STRUCTURING THE EDUCATIONAL SPACE OF THE UNIVERSITY BASED ON OFFICE365 AND MS TEAMS SERVICES. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (9), 26–40. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.3

Issue

Section

Статті