ELECTRONIC TESTS IN GAMIFICATION DISCOURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.16

Keywords:

computer test; electronic test; gamification; students; university

Abstract

The article deals with peculiarities of modern electronic tests in the gamification discourse. Gamification allows teachers to motivate students and use effective approaches to the organization of the educational process. As a result of the study it was clarified that electronic tests have a number of advantages over paper tests, in particular, this is the presence of a larger number of test options offered to students; automatic check and scoring; convenience of passing the test for students; unlimited possibilities for the teacher to make amendments, changes and additions to electronic tests, etc. More than half of the respondents pointed out the importance of paper saving and the corresponding conservation of forests in the modern world. This indicates the development of students' environmental awareness. It was noted that the majority of respondents pass an electronic test more easily and comfortably, and, on the contrary, have a more serious attitude to a paper test. The advantages of using electronic tests in the eLearning system of Sumy State University are the availability of convenient templates for creating basic types of tests and their editing; automatic calculation by the system of students’ tests results; automatic change of the question and answer sequence options with each new test passing; ensuring the availability of tests or other educational materials for students; ability to use mobile devices for passing tests. The article defines the elements of gamification in electronic tests, among which there are clear rules for passing the test, which students should follow; test results appear on a computer or smartphone screen; there are elements of competition between students taking the test. The influence of modern technical means on gamification of the learning process was noted, in particular, almost a third of respondents noted that passing an electronic test would be more like a game when passing a test on a smartphone.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yaroslav Yanenko, Sumy State University, Sumy, Ukraine

PhD in Sociology, Associate Professor of the Department of Journalism and Philology

References

Носков Е. А. Технологии обучения и геймификация в образовательной деятельности. Ярославский педагогический вестник. 2018. № 6. С. 138-142.

Рибка Н. М., Граїзація та досвід використання комп’ютерних ігор у навчанні філософії у технічних закладах вищої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 67. № 5. С. 213-225.

Olsson M., Mozelius P. and Collin J. Visualisation and Gamification of e-Learning and Programming Education. Electronic journal of e-learning. 2015. Vol. 13. № 6. P. 441-454.

Бугаєва В. Ю. Гейміфікація як спосіб формування активної професійної поведінки майбутніх фахівців IT галузі. Педагогіка та психологія. 2018. № 56. С. 129-135.

Кирилов М. А., Трофімук-Кирилова Т. М. та Чибирак С. В. Комп’ютерне тестування у системі OpenTEST 2 як форма оцінювання знань та вмінь студентів спеціальності "Інформаційна, бібліотечна та архівна справа". Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 64. № 2. С. 138-151.

Болюбаш Н. М. Педагогічне тестування в системі LMS Moodle. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т. 60. № 4. С. 116-127.

Шийка С. В. Проблема оптимізації комп’ютерного тестового контролю навчальних досягнень студентів з української мови (за професійним спрямуванням). Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т. 60. № 4. С. 288-299.

Tseas K., Katsioulas N. and Kalandaridis T. Gamification in higher education. M.S. thesis, Dept. Electrical and Computer Engineering, University of Thessaly. Volos, Greece. 2014.

Федотова Н. А. Возможности и риски геймификации в медийной практике.Знак: проблемное поле медиаобразования. 2018. № 4 (30). С. 54-59.

Волкова Н. П. Гейміфікація як один із трендів сучасної вищої освіти", на VІ Всеукр. наук.-практ. конф. Сучасна вища освіта: проблеми та перспективи, Дніпро, 2018. С. 33-35.

Ткаченко О. Гейміфікація освіти: формальний і неформальний простір. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип. 11. С. 303-309.

Deterding S., Dixon D., Khaled R. and Nacke L. Du game design au gamefulness: definir la gamification. Sciences du jeu. 2014. № 2. [Online]. Available: https://journals.openedition.org/sdj/287?lang=en. Accessed on: July 02, 2019.

Польова В. В. Застосування web-quest технологій з елементами гейміфікації та online-тестування як складова частина smart-інтерактивного навчання студентів digital-покоління, на Міжнар. наук.-практ. конф. Формування сучасної моделі управління та підвищення якості менеджменту в системі вищої освіти, Дніпро, 2018. С. 244-247.

Подік І. І. Сервіси Google у навчанні студентів покоління Z. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т. 60. № 4. С. 264-274.

O’Donovan S., Gain J. and Marais P. A case study in the gamification of a university-level games development course, in Proc. of the South African Institute for Computer Scientists and Information Technologists Conf., New York, 2013. Р. 242-251.

Nahl D. and James L. Gamification in Instruction and the Management of Intersubjectivity in Online University Courses. International Journal of Web Portals. 2013. Vol. 5, № 2. P. 48-62.

Kaufmann D. A. Reflection: Benefits of Gamification in Online Higher Education. Journal of Instructional Research. 2018. Vol. 7. P. 125-132.

Петренко С. В. Gamification як інноваційна освітня технологія. Інноватика у вихованні. 2018. Т. 2. № 7. С. 177-185.

Kapp K. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education, San Francisco, USA: Pfeiffer, 2012.

Costello R. and Lambert M. Motivational Influences for Higher Education Students. International Journal of Online Pedagogy and Course Design. 2019. Vol. 9. № 1. P. 38-50.

Downloads


Abstract views: 437

Published

2020-11-27

How to Cite

Yanenko, Y. (2020). ELECTRONIC TESTS IN GAMIFICATION DISCOURSE. Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (9), 193–207. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.9.16

Issue

Section

Статті