MULTIMEDIA TECHNOLOGIES USAGE TO OPTIMIZE MOTOR ACTIVITY OF KINDERGARTEN CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.13Keywords:
multimedia technologies, physical activity, physical education, senior preschoolersAbstract
The article analyzes psychological and pedagogical literature on the problem of optimization of the preschool children’s motor activity. It is noted that movements are just as necessary for the normal growth and development of a child as good nutrition. Physical exercise does not only develop and strengthen a child’s body, prevents various diseases, but also is one of the effective means of treating and restoring a child's strength after illness. Based on the analysis of modern scientific and methodological literature, it is found that a considerable part of the studies in the field of physical education is devoted to the creation of recommendations for physical exercises of schoolchildren and other segments of the population on the basis of computer technologies, control systems, assessment and accumulation of information on the physical fitness level and health status. It is established that the use of multimedia technology in the process of carrying out physical and health measures in the institution of preschool education helps to optimize the motor activity of preschool children. The specifics of the multimedia presentations usage in work with preschool children are characterized. It is noted that multimedia technologies allow solving the problem of finding and storing information, planning, controlling and managing physical education, diagnostics of health status and of children’s physical fitness level. The author notes that the presentation can also be used to explain to children the rules of sports games, tactical actions of players, vividly present historical events, biographies of athletes. It is noted that the creation of flash presentations and videos with complexes of developmental exercises is appropriate to use during the morning gymnastics. The use of multimedia educational tools allows to visualize clearly the spatial characteristics of movements, to calculate with high accuracy the kinematic parameters of the motor actions performing technique in the playing activities, which is of particular importance in the development of children’s spatial orientation. It is noted that the priority area in the work of each pre-school educational establishment is to improve the quality of education through the use of innovative technologies in physical education classes, in particular optimization of physical activity. The prospects for further research in this area, the need to use multimedia technologies in the process of preparing future caregivers for the implementation of the tasks in physical education of preschool children in the context of distance education which include the need to find and develop of science-based information and communication technologies in the preschoolers’ physical education are specified.
Downloads
References
Богініч О. Л. Педагогічні умови підвищення рухової активності дітей 4–5 років на заняттях з фізичної культури: автореф. дис. канд. пед. наук. Київ, 1997. 24 с.
Вільчковський Е. С., Денисенко Н. Ф. Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Мандрівець, 2008. – 156 с.
Бардакова Ю. Комп’ютер у ДНЗ. Дошкільний навчальний заклад. 2003. №3. С. 4‒6.
Гандера М. В. Создание и использование мультимедийных презентаций на занятиях по ознакомлению с окружающим с детьми старшей группы детского сада [Електронний ресурс]. Режим доступу:http://sociosphera.com/conference/2012/ii_mezhdunarodnaya_nauchnoprakticheskaya_konferenciya_innovacii_i_sovremennye_tehnologii_v_sisteme_obrazovaniya/
Гудирева О. М. Використання сучасних інформаційних технологій в освітній програмі. Комп’ютер в школі та сім’ї. 2006. №5. С. 27‒29.
Дроздюк І. До питання розробки рекомендацій щодо зміцнення й корекції стану здоров’я та формування здорового способу життя в інтерактивній програмі «Здоров’я сім’ї». Педагогіка, психологія та медико-бiологiчнi проблеми фізичного виховання і спорту. 2006. № 4. С. 47–50.
Дубогай О., Маковецька Н., Погребняк Н. Оздоровлення дошкільнят, або Канікули влітку. Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2005. 228 с.
Махонина О. В. Методические рекомендации «Использование мультимедийных презентаций как эффективное средство в обучении детей дошкольного возраста» [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://nsportal.ru/detskiy-sad/raznoe/2012/01/24/metodicheskie-rekomendatsii-ispolzovanie-multimediynykh-prezentatsiy
Шандригось В. І. Організація навчальної роботи вчителя фізичної культури за допомогою комп’ютера: монографія. Тернопіль: ТНПУ, 2005. 260 с.