ІНФОРМАЦІЙНО-БІБЛІОТЕЧНІ РЕСУРСИ З ПИТАНЬ ПЕДАГОГІКИ ТА ОСВІТИ (ЗА МАТЕРІАЛАМИ САЙТІВ БІБЛІОТЕК УНІВЕРСИТЕТІВ НІМЕЧЧИНИ)

Автор(и)

  • Наталія Миколаївна Кропочева Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського https://orcid.org/0000-0002-7025-8272

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.109

Ключові слова:

бібліотека університету; Німеччина; бібліотечна мережа; фонди; інформаційно-бібліотечні ресурси з питань освіти і педагогіки

Анотація

Представлено результати інформаційного огляду матеріалів сайтів бібліотек університетів Німеччини. Сформовано вибірку із одинадцяти бібліотек, критеріями добору до якої слугували наступні показники: універсальність комплектування фонду; наявність в структурі інформаційних ресурсів зібрань рідкісних, рукописних та старовинних друкованих видань; участь в мережі бібліотечних установ, розташованих в студентських містечках (кампусах), фонди бібліотек укомплектовано документами вузького спеціалізованого направлення. Висвітлено практичні проблеми створення інформаційно-бібліотечних ресурсів з питань освіти та педагогіки; описано визначальні складові змістового наповнення та композиційного оформлення сайтів зазначених бібліотек. Виявлено та узагальнено напрями формування ресурсів досліджуваного сегмента бібліотек університетів з одноконтурною та двоконтурною структурою. В університетах першого типу бібліотеками здійснюються функції центральної і периферійної бібліотечної структури, як правило, інформаційно-бібліотечні ресурси з питань педагогіки і освіти експортуються з OPAC (Online public access catalog) і KVK (Karlsruher Virtuelle Katalog). В університетах з двоконтурною структурою бібліотек на сайті представлено ресурси освітнього і педагогічного призначення, у відділеннях бібліотек відображено ресурси спеціалізованого спрямування. Наведено якісні характеристики порталів освітньої та педагогічної проблематики, розміщені на основі інформаційної системи DBIS. Розкрито особливості сформованих інформаційних ресурсів на основі різнорідних інформаційних джерел, відповідно до потреб користувачів, мінімізуючи інформаційне перевантаження необов’язковими («зайвими») інформаційними потоками. Висвітлено напрями формування контенту, перспективи розвитку порталу «Pädagogik».

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Наталія Миколаївна Кропочева , Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського

Науковий співробітник відділу науково-освітніх інформаційних ресурсів

Посилання

Костик М. В. Он-лайн послуги та ресурси американських та німецьких наукових бібліотек. Використання інструментів веб-технологій як основа розширення бібліотечних он-лайн послуг у формуванні сучасного іміджу бібліотеки : матеріали наук.-практ. інтернет-конф. (Ужгород, 18–25 черв. 2019.). ДВНЗ «Ужгор. нац. ун-т.», Наук. б-ка. Ужгород, 2019. URL : http://www.lib.uzhnu.edu.ua/public/uploads/files/ОН-ЛАЙН%20ПОСЛУГИ%20ТА%20РЕСУРСИ%20АМЕРИКАНСЬКИХ%20.pdf (Дата звернення: 11.12.2020).

Дем'янюк Л. Сучасні напрями розвитку інформаційно-комунікаційної діяльності наукових бібліотек (За матеріалами зарубіжних фахових видань). Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського. 2016. Вип. 44. С. 20–33.

Малолєтова Н. Німецька національна бібліотека у Лейпцигу: основні напрями діяльності. Бібл. вісн. 2010. № 6. С. 34–39.

Вербіцька О. Державна і університетська бібліотека Нижньої Саксонії: історія і внесок в інформаційне забезпечення навчального та наукового процесів. Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського. 2011. Вип. 31. С. 14–26.

Зефельдт Ю., Сире Л.. «Двери в прошлое и будущее – библиотеки в Германии [Изд. по заказу Библ. и информ. сообщества Германии (BID), предисл. Барбари Лизон. 3-е исправл. изд. Хильдесхайм, Цюрих, Нью-Йорк, 2007. 98 с.

Геллер Л. Бібліотека у світі відкритого доступу до інформації. Бібл. вісн. 2009. № 5. С. 9–10.

Klaus Gantert, Günther Neher und Frauke Schade. Die digitale Transformation meistern. Aktuelle Entwicklungen in der Bibliotheks- und informationswissenschaftlichen Aus- und Weiterbildung. Bibliothek Forschung und Praxis. 2018. Band 42. Heft 3. S. 441–452. DOI: https://doi.org/10.1515/bfp-2018-0053. Zuletzt geprüft am: 22.12.2020.

Jonas Tiepmar, Jens Mittelbach, Melanie Kaiser, Daniela Dobeleit, Paul Schwanse, Uta Fröhnerund Maik Jähne. Wissen kommt von Machen. Bibliothek Forschung und Praxis. 2018. Vol. 42 (1). S. 69–82. DOI: https://doi.org/10.1515/bfp-2018-0009. Zuletzt geprüft am: 22.12.2020.

Irmgard Siebert. Die Strategie der Universitäts- und Landesbibliothek Düsseldorf 2016 bis 2021. 2016. Bibliotheksdienst. Volume 50: Issue 8. S. 698–711. Zuletzt geprüft am: 25.12.2020. DOI: https://doi.org/10.1515/bd-2016-0089.

Althaus, Bernd, Hentschke, Jana, Heuvelmann, Reinhold, Löhden, Aenne. SWIB14 – Die sechste «Semantic Web in Libraries Conference»: Bibliotheken, Daten, Anwendungen und Linked Data [SWIB14 – The sixth «Semantic Web in Libraries Conference»: Libraries, data, applications and linked data]. Zeitschrift für Bibliothekswesen und Bibliographie. 2015. Jahrgang 62. Heft 2. S. 115–120. DOI: http://dx.doi.org/10.3196/186429501562287. Zuletzt geprüft am: 15.11.2020.

Sabine Stummeyer. Open Educational Resources im Hochschulbereich. Neue Aufgaben für Bibliotheken. Digitale Medien. In der Hochschullehre. Eine Publikationsreihe des ELAN e.V. Band 7. Münster ; New York : Waxmann 2019. S. 157–165. Online verfügbar unter: https://open-educational-resources.de/fp_materialien/open-educational-ressources-im-hochschulbereich-neue-aufgaben-fr-bibliotheken/. Zuletzt geprüft am: 23.12.2020.

Downloads


Переглядів анотації: 369

Опубліковано

2021-04-28

Як цитувати

Кропочева , Н. М. (2021). ІНФОРМАЦІЙНО-БІБЛІОТЕЧНІ РЕСУРСИ З ПИТАНЬ ПЕДАГОГІКИ ТА ОСВІТИ (ЗА МАТЕРІАЛАМИ САЙТІВ БІБЛІОТЕК УНІВЕРСИТЕТІВ НІМЕЧЧИНИ). Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (10), 89–102. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.109

Номер

Розділ

Статті