РОЗРОБЛЕННЯ СТАНДАРТУ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s38Ключові слова:
цифрова компетентність педагога, інформаційно-комунікаційна компетентність, післядипломна освіта, післядипломна педагогічна освітаАнотація
У статті визначено когнітивний та функціональний компоненти цифрової компетентності сучасного педагога. Проаналізовано міжнародні стандарти ЮНЕСКО (ICT-CFT), європейські рамки цифрових компетентностей для громадян (DigComp 2.1 та DigCompEdu), норвезьку рамку цифрової компетентності для вчителів (Professional Digital Competence Framework for Teachers), . На основі аналізу європейських документів щодо цифрових компетентностей визначено п’ять структурних елементів когнітивного та функціонального компонентів цифрової компетентності (робота в операційних системах та офісних застосунках; цифрові технології для спілкування, співпраці та саморозвитку та безпека в Інтернеті; пошук, створення, просування та використання цифрових ресурсів; цифрові технології в інклюзивній освіті; доброчесність та авторське право) та їх складові. Методом експертної оцінки визначено вагомість кожного структурного елемента та їх складових (робота в операційних системах, робота в офісних застосунках, комунікації та співробітництво, безпека в цифровому суспільстві, пошук та використання цифрових ресурсів, створення та просування власних цифрових ресурсів, інформація та вміння працювати з даними, використання цифрових технологій в інклюзивній освіті, доброчесність та авторське право, використання ліцензійного програмного забезпечення). Наведений опис функціонального та когнітивного компонентів цифрової компетентності сучасного педагога орієнтовано на застосування в системі післядипломної педагогічної освіти, а також у неформальній освіті вчителів і може бути покладений в основу розробки навчальних програм, інструментарію щодо оцінювання рівня цифрової компетентності педагога. Доведено, що розробка вітчизняних стандартів цифрових компетентностей на основі європейських рамок цифрових компетентностей, створення відповідної нормативно-правової бази, розробка регіональних програм підвищення кваліфікації вчителів у сфері цифрових технологій сприяють розвитку цифрової компетентності педагогів, побудові ними власної траєкторії професійного розвитку.
Завантаження
Посилання
Developing key competences for all throughout life (2019). https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/document-library-docs/factsheet-key-competences-lifelong-learning_en.pdf
Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (No. JRC106281). Joint Research Centre (Seville site)
http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_(online).pdf
Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre (Seville site). https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/digcompedu_leaflet_en-2017-10-09.pdf
Kelentrić, M., Helland, K., & Arstorp, A. T. (2018). Professional digital competence framework for teachers, 15
https://www.udir.no/in-english/professional-digital-competence-framework-for-teachers/
Tondeur, J., Aesaert, K., Pynoo, B., van Braak, J., Fraeyman, N., & Erstad, O. (2017). Developing a validated instrument to measure preservice teachers’ ICT competencies: Meeting the demands of the 21st century. British Journal of Educational Technology, 48(2), 462-472.
https://biblio.ugent.be/publication/7036378/file/7036560
Bykov, V. Yu., & Ovcharuk, O. V. (2014). Formation of information and communication competences in the context of European integration processes of creation of information educational space: manual, Кyiv : Аtika (in Ukrainian)
Bykov, V. Yu., Bilous, O. V., Bohachkov, Yu. M., Hrabovskyi, P. P., Kolos, K. R., Kryvonos, O. M., Ovcharuk, O. V., Spirin, O. M., & Rozhdestvenska D. B. (2010). Fundamentals of standardization of information and communication competences in the education system of Ukraine: method. recommendations, Кyiv: Аtika. (in Ukrainian)
Vorotnikova, I. (2019). Conditions for forming the teacher’s digital competency in the postgraduate education.
https://www.researchgate.net/profile/Iryna_ Vorotnykova/publication/332989028_Umovi_formuvanna_cifrovoi_kompetentnosti_vcitela_u_pisladiplomnij_osviti/links/5cd67c6692851c4eab9368de/Umovi-formuvanna-cifrovoi-kompetentnosti-vcitela-u-pisladiplomnij-osviti.pdf (in Ukrainian)
Hrynevych, L., Elkin, O., Kalashnikova, S., Kobernyk, I., Kovtunets, V., Makarenko, O., Shyian, R. (2016). New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform. [Online] (in Ukrainian)
Law of Ukraine “On Education” Vidomosti Verkhovnoi Rady, № 38-39, art. 380 (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian)
Concept of realization of state policy in the sphere of reforming of general secondary education "New Ukrainian School" for the period till 2029. (2016). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р (in Ukrainian)
Concept of development of digital economy and society of Ukraine for 2018-2020 (2018). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р (in Ukrainian)
Morze, N., & Kocharian, A. (2014). Model of the standard of ICT competence of university teachers in the context of improving the quality of education. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 5 (43), 27-39 (in Ukrainian)
Ovcharuk, O., Hrytsenchuk, O., Ivaniuk, I., Kravchyna, O., Malytska, I., & Soroko, N. (2018). European experience in developing digital teacher competence in the context of contemporary educational reforms. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 3(65), 317-336 (in Ukrainian)
Ovcharuk, O., Hrytsenchuk, O., Ivaniuk, I., Soroko, N., Leshchenko, M., Tymchuk, L., & Malytska, I. (2017). Assessment of information and communication competence of students and teachers in the context of Euro integration processes in education: manual. Кyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian)
Structure of teachers' ICT competences. UNESCO Recommendations. [Version 2.0. Russian translation] (2011).
http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf (in Russian)