РОЗРОБЛЕННЯ СТАНДАРТУ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s38

Ключові слова:

цифрова компетентність педагога, інформаційно-комунікаційна компетентність, післядипломна освіта, післядипломна педагогічна освіта

Анотація

У статті визначено когнітивний та функціональний компоненти цифрової компетентності сучасного педагога. Проаналізовано міжнародні стандарти ЮНЕСКО (ICT-CFT), європейські рамки цифрових компетентностей для громадян (DigComp 2.1 та DigCompEdu), норвезьку рамку цифрової компетентності для вчителів (Professional Digital Competence Framework for Teachers), . На основі аналізу європейських документів щодо цифрових компетентностей визначено п’ять структурних елементів когнітивного та функціонального компонентів цифрової компетентності (робота в операційних системах та офісних застосунках; цифрові технології для спілкування, співпраці та саморозвитку та безпека в Інтернеті; пошук, створення, просування та використання цифрових ресурсів; цифрові технології в інклюзивній освіті; доброчесність та авторське право) та їх складові. Методом експертної оцінки визначено вагомість кожного структурного елемента та їх складових (робота в операційних системах, робота в офісних застосунках, комунікації та співробітництво, безпека в цифровому суспільстві, пошук та використання цифрових ресурсів, створення та просування власних цифрових ресурсів, інформація та вміння працювати з даними, використання цифрових технологій в інклюзивній освіті, доброчесність та авторське право, використання ліцензійного програмного забезпечення). Наведений опис функціонального та когнітивного компонентів цифрової компетентності сучасного педагога орієнтовано на застосування в системі післядипломної педагогічної освіти, а також у неформальній освіті вчителів і може бути покладений в основу розробки навчальних програм, інструментарію щодо оцінювання рівня цифрової компетентності педагога. Доведено, що розробка вітчизняних стандартів цифрових компетентностей на основі європейських рамок цифрових компетентностей, створення відповідної нормативно-правової бази, розробка регіональних програм підвищення кваліфікації вчителів у сфері цифрових технологій  сприяють розвитку цифрової компетентності педагогів, побудові ними власної траєкторії професійного розвитку.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Olha Zakhar, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

кандидат педагогічних наук, заступник директора з науково-педагогічної роботи

Посилання

Developing key competences for all throughout life (2019). https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/document-library-docs/factsheet-key-competences-lifelong-learning_en.pdf

Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (No. JRC106281). Joint Research Centre (Seville site)

http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_(online).pdf

Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre (Seville site). https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/digcompedu_leaflet_en-2017-10-09.pdf

Kelentrić, M., Helland, K., & Arstorp, A. T. (2018). Professional digital competence framework for teachers, 15

https://www.udir.no/in-english/professional-digital-competence-framework-for-teachers/

Tondeur, J., Aesaert, K., Pynoo, B., van Braak, J., Fraeyman, N., & Erstad, O. (2017). Developing a validated instrument to measure preservice teachers’ ICT competencies: Meeting the demands of the 21st century. British Journal of Educational Technology, 48(2), 462-472.

https://biblio.ugent.be/publication/7036378/file/7036560

Bykov, V. Yu., & Ovcharuk, O. V. (2014). Formation of information and communication competences in the context of European integration processes of creation of information educational space: manual, Кyiv : Аtika (in Ukrainian)

Bykov, V. Yu., Bilous, O. V., Bohachkov, Yu. M., Hrabovskyi, P. P., Kolos, K. R., Kryvonos, O. M., Ovcharuk, O. V., Spirin, O. M., & Rozhdestvenska D. B. (2010). Fundamentals of standardization of information and communication competences in the education system of Ukraine: method. recommendations, Кyiv: Аtika. (in Ukrainian)

Vorotnikova, I. (2019). Conditions for forming the teacher’s digital competency in the postgraduate education.

https://www.researchgate.net/profile/Iryna_ Vorotnykova/publication/332989028_Umovi_formuvanna_cifrovoi_kompetentnosti_vcitela_u_pisladiplomnij_osviti/links/5cd67c6692851c4eab9368de/Umovi-formuvanna-cifrovoi-kompetentnosti-vcitela-u-pisladiplomnij-osviti.pdf (in Ukrainian)

Hrynevych, L., Elkin, O., Kalashnikova, S., Kobernyk, I., Kovtunets, V., Makarenko, O., Shyian, R. (2016). New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform. [Online] (in Ukrainian)

Law of Ukraine “On Education” Vidomosti Verkhovnoi Rady, № 38-39, art. 380 (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian)

Concept of realization of state policy in the sphere of reforming of general secondary education "New Ukrainian School" for the period till 2029. (2016). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р (in Ukrainian)

Concept of development of digital economy and society of Ukraine for 2018-2020 (2018). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р (in Ukrainian)

Morze, N., & Kocharian, A. (2014). Model of the standard of ICT competence of university teachers in the context of improving the quality of education. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 5 (43), 27-39 (in Ukrainian)

Ovcharuk, O., Hrytsenchuk, O., Ivaniuk, I., Kravchyna, O., Malytska, I., & Soroko, N. (2018). European experience in developing digital teacher competence in the context of contemporary educational reforms. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 3(65), 317-336 (in Ukrainian)

Ovcharuk, O., Hrytsenchuk, O., Ivaniuk, I., Soroko, N., Leshchenko, M., Tymchuk, L., & Malytska, I. (2017). Assessment of information and communication competence of students and teachers in the context of Euro integration processes in education: manual. Кyiv: Pedahohichna dumka. (in Ukrainian)

Structure of teachers' ICT competences. UNESCO Recommendations. [Version 2.0. Russian translation] (2011).

http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf (in Russian)

Downloads


Переглядів анотації: 303

Опубліковано

2019-09-24

Як цитувати

Zakhar, O. (2019). РОЗРОБЛЕННЯ СТАНДАРТУ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, 418–427. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s38

Номер

Розділ

Спецвипуск «Нові педагогічні підходи в STEAM освіті»