ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ САМОРОЗВИТКУ ВЧИТЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.139Ключові слова:
саморозвиток; ІКТ; неформальна освіта; вчитель; освіта дорослихАнотація
Стаття присвячена проблемі саморозвитку педагогічного працівника закладу загальної середньої освіти. Зроблено огляд моделі саморозвитку педагога в розрізі інформальної освіти, використовуючи інформаційно-комунікативні технології. Проведений аналіз різних досліджень показав, що ІКТ для освітньої діяльності мають вагомий вплив і є рушійним важелем у наданні якісного освітнього контенту. Володіння основними принципами, уміннями та навичками з використанням цифрових інструментів є пріоритетним завданням наразі для всіх закладів загальної середньої освіти. Компетентності з ІКТ наразі є основою для саморозвитку та самоорганізації вчителя в процесі сталого розвитку особистості фахівця. Бути сучасним і володіти практичними навичками застосування ІКТ для вчителя – це радше необхідність, ніж просте бажання до вдосконалення. Підхід до навчання використання засобів ІКТ вчителів різного циклу можна реалізувати, враховуючи такі твердження: нові підходи до навчання, підвищена гнучкість; орієнтація на користувача, більша автономія для учнів; підтримка та використання нових технологій; посилення мережевих зв'язків між установами та партнерство між зацікавленими сторонами в галузі освіти (стейкхолдерами); покращені можливості доступу дозволять тим, хто має менше ресурсів, скористатися досягненнями у знаннях. Окреслено складові саморозвитку вчителя: внутрішні й зовнішні. Перша група стосується роботи над собою, прийняття і прояв себе у світі. Друга – це виважена глибинна робота з ним, що є власне особистість. До зовнішніх складових саморозвитку вчителя належать такі характеристики: середовище, відносини, пріоритети, діяльність. Окрім зовнішніх аспектів, що потребують розвитку, педагогу потрібно не нехтувати і внутрішніми, які є рушієм у цьому процесі: самопізнання, осмислення, планування, реалізація. Зроблено аналіз результатів опитування, щодо використання й користування вчителями загальноосвітніх шкіл Інтернет-платформ і ресурсів до та після впровадження карантинних обмежень.
Завантаження
Посилання
Astashova, N. A. (2000). Teacher: the problem of choice and the formation of values. M.; Voronezh.
Ghoncharenko, S. U. (1997). Ukrajinsjkyj pedaghoghichnyj slovnyk. Kyjiv: Lybidj.
Kabinet Ministriv Ukrajiny, Postanova vid 21 serpnja 2019 r. № 800, «Dejaki pytannja pidvyshhennja kvalifikaciji pedaghoghichnykh i naukovo-pedaghoghichnykh pracivnykiv». Oficijnyj vebportal parlamentu Ukrajiny. September 25, 2022. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text
Kostenko, M. A. (2004). Pedagogical conditions of professional and creative self-development of the future teacher (dissertation). H.S. Skovoroda Kharkiv State Pedagogical University, Kharkiv.
Lesnik, V. O. (2011). Formuvannja voljovykh jakostej studentiv vyshhykh navchaljnykh zakladiv. P 86 Pedaghoghika formuvannja tvorchoji osobystosti u vyshhij i zaghaljnoo, 301.
Osvita.ua. (2020, December 10). 8 tysjach osvitjan projshly kurs vid google for education. Osvita.UA. September 26, 2022.
https://osvita.ua/school/77863/
Pokryshen, D.A., Prokofiev E.H., Azaryan A.A. (2018) Blogger and YouTube services at a distant course “Database management system Microsoft Access”. Proceedings of the 6th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2018): Vol. 2433, 516-528. February 25, 2018.
http://ceur-ws.org/Vol-2433/paper35.pdf
Schlosser, K. (2020). Bill Gates says coronavirus will forever alter work, but face-to-face school is 'totally irreplaceable'. GeekWire. September 25, 2022. https://www.geekwire.com/2020/bill-gates-says-coronavirus-will-forever-alter-work-face-face-school-totally-irreplaceable/
Smoliuk, A. I. (2018). Professional Self-Development of Primary School Teachers in the Pedagogical College Educational Environment (dissertation). Lesya Ukrainka Eastern European National University. – National Dragomanov Pedagogical University, Kyiv.
Verkhavna Rada Ukrajiny, Zakon Ukrajiny «Pro osvitu». Oficijnyj vebportal parlamentu Ukrajiny. September 25, 2022.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Vorotnykova, I. (2019). Umovy formuvannja cyfrovoji kompetentnosti vchytelja u pisljadyplomnij osviti. Vidkryte osvitnje e-seredovyshhe suchasnogho universytetu, (6), 101-118.