ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ІНСТРУМЕНТ ВИБУДОВУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ТРАЄКТОРІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Оксана Олександрівна Барліт Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, Запоріжжя, Україна https://orcid.org/0000-0002-8014-6442
  • Вікторія Моїсеівна Могілевська Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, Запоріжжя, Україна https://orcid.org/0000-0002-1730-5527
  • Олена Іванівна Сібіль Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, Запоріжжя, Україна

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.135

Ключові слова:

інформаційно-цифрова компетентність; індивідуальна траєкторія професійного розвитку; післядипломна освіта, навчання протягом життя; професійний розвиток

Анотація

Автори проводять думку, що ефективність навчання протягом життя напряму залежить від вибудовування фахівцем власної індивідуальної траєкторії професійного розвитку. Законодавство трактує її, як персональний шлях реалізації професійного потенціалу педагога, що базується на його вільному виборі закладів чи установ освіти, суб’єктів освітньої діяльності, видів, форм, темпу навчання, що сприяє якомога більшому розкриттю професійних можливостей фахівця [1]. В статті зазначається, що в умовах стрімкого розвитку цифрового суспільства перелік професійно значущих якостей педагога поповнюється ще одною важливою складовою – інформаційно-цифровою компетентністю. Володіння нею забезпечує високий рівень інформаційно-технологічної культури фахівця та відкриває широкі можливості як для його подальшого навчання, так і для професійної діяльності. Зміст статті акцентує увагу на значенні володіння інформаційно-цифровою компетентність для педагогів закладів позашкільної освіти. Зауважується, що позашкільна освіта, як частина неформального сектору освіти, за своєю специфікою відрізняється від інших структурних елементів вітчизняної освітньої системи, цілком спрямованої на формування компетентної особистості, здатної до самореалізації в умовах суспільства, що тяжіє до цифрових трансформацій у найбільш важливих сферах. Але значна частина педагогів ще не усвідомила сутність таких змін, які спричиняють зміну місця і ролі позашкільної освіти в ХХІ столітті. І це не позначилось на їх позиції щодо власного професійного розвитку. Вона залишається пасивною. Зміст і характер змін прискорюють необхідність змінити позицію на протилежну, що забезпечить професійне становлення керівника гуртка як сучасного фахівця.  Автори наголошують, що володіння інформаційно-цифровою компетентністю дозволить керівникам гуртків вибудовувати індивідуальну освітню траєкторію професійного розвитку на основі  власних професійних інтересів, запитів та уподобань. Кінцевим результатом на цьому шляху будуть: саморозвиток педагога, його вихованців і якість позашкільної освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Оксана Олександрівна Барліт, Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, Запоріжжя, Україна

доцент, кандидат педагогічних наук., завідувач кафедри теорії та методики виховання

Вікторія Моїсеівна Могілевська , Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, Запоріжжя, Україна

доцент, кандидат соціологичних наук., доцент кафедри теорії та методики виховання

 

Олена Іванівна Сібіль , Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, Запоріжжя, Україна

доцент, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методики виховання

 

 

Посилання

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 31.10.2022).

Каганцова, Т.М. Професійний розвиток керівника гуртка позашкільного закладу: підходи до визначення URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23369

Мартинець Л. Управління освітнім середовищем професійного розвитку вчителів у загальноосвітньому навчальному закладі [монографія]. Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2017. 408 с. URL: https://r.donnu.edu.ua/handle/123456789/76 (дата звернення: 03.11.2022)

Копилець, Є. В. До питання про сутність і структуру професійної компетентності керівників гуртків закладів позашкільної освіти. Імідж сучасного педагога. (6 (183). 2018. 40–42. URL: http://isp.poippo.pl.ua/article/view/147970/149386 (дата звернення: 03.11.2022)

Вороніна, Г. Розвиток професійної компетентності педагогів-позашкільників у системі післядипломної освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, 2016. (44). 283–286. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/3147

Мачуський В. Професійна компетентність педагога позашкільного навчального закладу. 2014. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tmpvd_2014_18(2)__3

Мариновська О. Проєктування індивідуальної траєкторії професійного розвитку педагога в контексті Концепції «Освіта впродовж життя»: збірник тез доповідей науково-практичної конференції з міжнародною участю, м. Краматорськ, 10 грудня 2020 р., відп. ред. Д. В. Малєєв. Вінниця: Європейська наукова платформа. 2020. 284 с.

Ясінська Н. В. Сучасна наука про проєктування індивідуальної освітньої траєкторії педагога в системі неперервної освіти. 2022. URL: https://znayshov.com/FR/14402/%D0%9F%D0%9F_2_2022_2-5-9.pdf

Боровік, О. М. До питання про зміст поняття «індивідуальна освітня траєкторія розвитку вчителя». Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Вип. 55. Херсон. Видавництво ХДУ. 2019. С. 234-238. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/download/398/362/

Полякова Г. Напрями моделювання індивідуальної траєкторії безперервної освіти і самоосвіти педагогічних працівників. 2010. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_3/28.pdf

Половенко О. В., Кірішко Л.М. Безперервна освіта педагога за індивідуальною освітньою траєкторією [навчально-методичний посібник]. Кропивницький: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського». 2018. 60 с.

Генсерук Г. Міжнародні рамки цифрової компетентності. 2021. URL: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2021-94-4 (дата звернення: 14.11.2022).

Scott, C. The Futures of Learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century? UNESCO Education Research and Foresight, Paris. ERF Working Papers Series, no. 15. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pdf 0000243126 (date of access: 14.11.2022).

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 03.11.2022).

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». Р.7. Орієнтовний опис професійних компетентностей вчителя відповідно до кваліфікаційних категорій педагогічних працівників. 2020. URL: https://nus.org.ua/news/zatverdyly-try-profesijni-standart-vchytelya-dokument/

Хлєбнікова Т. Діагностика професійної компетентності вчителя. 2009. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_2/30.pdf

Петрова Л., Подліняєва О. Модель розвитку інформаційно-цифрової компетентності педагогів на основі мережевої взаємодії в системі післядипломної освіти. 2020. C. 374–384. URL: Медіаосвіта і медіаграмотність (medialiteracy.org.ua)

Метод рекомендації формування інформаційно-цифрової компетентності. URL: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2022/07/metodychni-rekomendacziyi-z-rozvytku-czyfrovoyi-kompetentnosti.pdf

Downloads


Переглядів анотації: 354

Опубліковано

2022-11-27

Як цитувати

Барліт, О. О., Могілевська , В. М., & Сібіль , О. І. (2022). ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ІНСТРУМЕНТ ВИБУДОВУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ТРАЄКТОРІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (13), 62–74. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.135

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають