ASSESSMENT METHODS OF TEACHERS’ INFORMATION-COMMUNICATION COMPETENCE (ESTONIA EXPERIENCE)

Authors

  • Natalia V. Soroko Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2015.1.8390

Keywords:

information and communication technology, information and communication competence, evaluation of information and communication competence, teacher training, international activity

Abstract

The article discussed approaches to evaluation of teachers information and communication competence by using ICT in the context of the research the positive experience of the European Union (EU), for example in Estonia. There are considered Estonian researchers proposals to assessment methods of teachers information and communication competency.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia V. Soroko, Institute of Information Technologies and Learning Tools of NAPS of Ukraine

PhD (pedagogical sciences), Senior Researcher

References

Cороко Н.В. Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів філологічної спеціальності в умовах комп’ютерно-орієнтованого середовища: дис. к-та пед. наук: 13.00.10/ Сороко Наталія Володимирівна, НАПН України, Інститут інформ. технологій і засобів навчання. – К., 2012. – 256 с.

Сороко Н.В. Використання ІКТ для оцінювання інформаційно- комунікаційної компетентності вчителів (досвід Естонії)// Наукові записки. –Випуск 5. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної ітехнологічної освіти. Частина 1. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В.Винниченка, 2014 – 238с. – с. 55 – 61.

Овчарук О. В., Сороко Н. В. Загальні підходи до проблеми оцінювання інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти впродовж життя/ О. В.Овчарук, Н. В. Сороко/ Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 2. Комп‘ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць /Редрада. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2015. – № 16 (23). – 167 с., c. 145 – 148.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. ― К. : Либідь, 1997. ― 376 с., c. 206.

Виговська С.В. Педагогіка вищої школи: Метод. рекомендації — К.: Природничо-гуманітарний ННІ Національного університету біоресурсів і природокористування України, 2011. — 164 с.

Mart Laanperе, Peeter Normak. Training teachers to become educational software developers. (2003). Journal of Digital Contents, 1(1), 146 – 150 р.

Hans Põldoja & Terje Väljataga & Mart Laanpere & Kairit Tammets. Webbased self- and peer-assessment of teachers’ digital competencies/Advances in Web-based Learning - ICWL 2011: 10th International Conference, Hong Kong, China, December 8-10, 2011. – Springer, 2011– 334 р., pp. 122 – 131.

REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Vygovska S.V. Higher Education Pedagogy: Method. Recommendations - The National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, 2011. - 164 p. (in Ukrainian).

Goncharenko S.U. Ukrainian Pedagogical Dictionary / S.U. Goncharenko. - Kyiv: Lybid, 1997. - 376 p., p. 206. (in Ukrainian).

Ovcharuk O.V., Soroko N.V. Common approaches to assessment of information and communication competence in lifelong learning / O.V.Ovcharuk, N.V. Soroko / Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series № 2. Computer-oriented training system: Coll. Science. Labor / Redrada. - K.: National Pedagogical Dragomanov University, 2015. - № 16 (23). - 167 pp., p. 145 - 148. (in Ukrainian).

Soroko N.V. Using the Web tools for evaluation of teachers information and communication competence (Estonia experience)/ N.V. Soroko / Scientific notes. № 5. Series: Problems of methods for physical and mathematical and technological education. Part 1 - Kirovograd: Kirovohrad Volodymyr Vynnychenko State Pedagogical University, 2014 – 238 p. – p. 55 - 61. (in Ukrainian).

Soroko N.V. The development of information and communication competence of teachers philological specialty in computer-based oriented environment /Thesis of the Candidate of Pedagogical Sciences Degree, specialty 13.00.10 – Information and communication technologies in education. – Institute of Information technology and learning tools at NAPS of Ukraine, Kyiv, 2012. – 256 p. (in Ukrainian).

Mart Laanperе, Peeter Normak. Training teachers to become educational software developers. (2003). Journal of Digital Contents, 1(1), 146 – 150 р.

Hans Põldoja & Terje Väljataga & Mart Laanpere & Kairit Tammets. Webbased self- and peer-assessment of teachers’ digital competencies/Advances in Web-based Learning - ICWL 2011: 10th International Conference, Hong Kong, China, December 8-10, 2011. – Springer, 2011– 334 р., pp. 122 – 131.

Downloads


Abstract views: 683

Published

2015-09-23

How to Cite

Soroko, N. V. (2015). ASSESSMENT METHODS OF TEACHERS’ INFORMATION-COMMUNICATION COMPETENCE (ESTONIA EXPERIENCE). Electronic Scientific Professional Journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”, (1), 83–90. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2015.1.8390

Issue

Section

Статті