IMPLEMENTATION EXPERIENCE OF DISTANCE LEARNING UNDER THE CIRCUMSTANCES OF THE PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.105Keywords:
distance learning, blended learning, information environment, educational and cognitive activity of students, electronic resources, methods of communication.Abstract
The modern information society formulates tasks for the education of professionals who are able to adapt quickly to life situations, acquire the necessary knowledge and apply them in practice without assistance. Problems with the provision of education, which arose during the establishment of quarantine and the introduction of enhanced anti-epidemic measures in areas with a high prevalence of acute respiratory disease caused by the coronavirus, required in real life to find ways to solve them rationally, using modern technologies. The situation made teachers work with information properly, be communicative, work on the development of their own IT competence by themselves. The development of modern technologies has diversified the methods of communication between teachers and students. This article presents an analysis of the implementation of distance learning in the Zaporizhzhia region and focuses on the difficulties faced by teachers, students, their parents, and ways to reduce the problems of introducing distance learning environment in particular. Monitoring the activities of various participants in the educational process provides opportunities to systematize information and provide recommendations for overcoming such difficulties. The experience of 2020 and the results of the survey showed that there was almost no separate distance and e-learning. An online survey was conducted during March 2021 in order to determine the opinion of teachers in the Zaporozhzhia region on the organization of educational and cognitive activities of students in the form of distance learning. The effectiveness of distance learning in educational institutions of the Zaporozhzhia region depends on the technical support of the educational process, the skill of teachers involved in this process, the use of effective communication. Survey participants believe that teacher motivation has less impact on the effectiveness of distance learning than the motivation of the learner. According to many respondents, the schedule of lessons has not changed, but the usual schedule of life has changed dramatically. Many educators emphasize that they work at a computer for more than half a day. Analysis of statistical data and freely expressed opinions of teachers, participants of the survey, suggests that no effective solutions have been found for the organization of "distance" learning, but there are teachers who respond positively to the existing situation and are in innovative search.
Downloads
References
Андреев А. А. Дистанционное обучение в системе непрерывного профессионального образования. Школьные технологии. 2001. № 6. С.158-165.
Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. Київ: Атіка, 2009. 684 с.
Васильченко Л. В., Лапшина І. С. Організаційно-методичне забезпечення дистанційного навчання в закладах освіти. Харків: Вид. група «Основа», 2016. 128 с. – (Бібліотека журналу «Управління школою». Вип. 01 (157).
Васильченко Л. В., Шевченко В. Л. Основи дидактичного проектування комп’ютерно-орієнтованих навчальних комплексів. Харків: Вид. група «Основа», 2009. 208 с.
Колос К. Р. Система MOODLE як засіб розвитку предметних компетентностей учителів інформатики в умовах дистанційної післядипломної освіти: дис. канд. пед. наук : 13.00.10. Житомир, 2011. 238 с.
Теорія та практика змішаного навчання : монографія. В. М. Кухаренко та ін. Харків: НТУ «ХПІ», 2016. 284 с.
Кухаренко В. М., Бондаренко В. В. Екстрене дистанційне навчання в Україні: монографія. – Харків : Вид-во КП «Міська друкарня», 2020. 409 с.
Литвинова С. Г. Методика використання технологій віртуального класу вчителем в організації індивідуального навчання учнів : дис. канд. пед. наук : 13.00.10. Київ, 2011. 250 с.
Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти: наказ МОЗ України від 25. 09. 2020 р. № 2205 URL: https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-25092020--2205-pro-zatverdzhennja-sanitarnogo-reglamentu-dlja-zakladiv-zagalnoi-serednoi-osviti (дата звернення 03.04.2021).
Деякі питання організації дистанційного навчання: наказ МОН України від 8.09.2020 р. № 1115. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/deyaki-pitannya-organizaciyi-distancijnogo-navchannya-zareyestrovano-v-ministerstvi-yusticiyi-ukrayini-94735224-vid-28-veresnya-2020-roku (дата звернення 03.04.2021).
Організація дистанційного навчання в школі : методичні рекомендації. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf (дата звернення 03.04.2021).
Організація освітнього процесу в школах України в умовах карантину: аналітична записка. Л. Гриневич та ін. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2020. 76 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1_WQpXTDzajHFRbO76lasv4aCmTIlEmSI/view?fbclid=IwAR1L2bLkcH_bC5krmxq0_sTvOvJN3OnD_qu8Mn-4Yj6l2BIoGVTqRkgtWjU (дата звернення 03.04.2021).
Сирбу О. Коронавірус та освіта: аналіз проблем і наслідків пандемії URL: https://cedos.org.ua/researches/koronavirus-ta-osvita-analiz-problem-i-naslidkiv-pand emii/ (дата звернення 03.04.2021).