УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО Е-СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.199

Ключові слова:

цифрова компетентність, управління, заклади дошкільної освіти, електронне освітнє середовище, професійний розвиток педагогів, цифрова культура

Анотація

У статті розглянуто управлінські аспекти розвитку цифрової компетентності педагогічних працівників закладів дошкільної освіти в умовах сучасного електронного освітнього середовища. Підкреслено, що цифрова компетентність виступає не лише однією з важливих складових професійної підготовки, а й базовою умовою результативної діяльності педагога, яка визначає якість організації освітнього процесу, ефективність взаємодії з усіма учасниками освітнього середовища та безпечність використання цифрових ресурсів у роботі з дітьми дошкільного віку. Вона включає в себе вміння раціонально добирати цифрові інструменти, критично оцінювати інформаційні джерела, створювати та адаптувати навчальний контент, а також організовувати безпечну цифрову взаємодію, що має стратегічне значення для сучасної педагогічної практики. На основі аналізу вітчизняних і зарубіжних досліджень обґрунтовано значущість цифрової грамотності педагогів як необхідної передумови інноваційного розвитку дошкільної освіти та її відповідності сучасним європейським і світовим тенденціям у сфері цифровізації. У статті здійснено систематизацію основних груп управлінських інструментів розвитку цифрової компетентності, до яких належать нормативно-правові, організаційні, методичні, освітньо-тренінгові, технологічні, діагностично-моніторингові та мотиваційні. Детально розкрито їхній зміст, взаємозв’язок і потенціал у формуванні стійкої цифрової культури педагогічних колективів, що забезпечує цілісність і стабільність освітніх змін та сприяє запровадженню ефективних управлінських рішень. Особливу увагу приділено ролі керівника закладу дошкільної освіти як координатора цифрової трансформації, здатного поєднувати стратегічне планування, методичний супровід, організаційні механізми і практичні дії у напрямі розвитку цифрових навичок працівників. Зроблено висновок про необхідність комплексного та послідовного використання управлінських інструментів, яке створює передумови для підвищення якості освітнього процесу, підсилює готовність педагогів до інноваційної діяльності, формує стійку цифрову культуру у професійному середовищі та сприяє інтеграції українського дошкілля у цифрове суспільство.

 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Baranovska, I., & Mozghalova, N. (2020). Media literacy as a vital competence of future teachers of the 21st century. Information Technologies: Science, Engineering, Technology, Education, Health: Proceedings of the XXVIII International Scientific and Practical Conference MicroCAD-2020 (pp. 28–30) (in Ukrainian)

Martín Párraga, L., Llorente Cejudo, C., & Barroso Osuna, J. (2022). Validation of the DigCompEdu Check-in Questionnaire through Structural Equations: A study at a university in Peru. Education Sciences, 12(8), 574. https://doi.org/10.3390/educsci12080574

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., & Gutiérrez-Castillo, J. J. (2023). Digital teaching competence according to the DigCompEdu framework: Comparative study in different Latin American universities. Journal of New Approaches in Educational Research, 12(2), 276-291. https://doi.org/10.7821/naer.2023.7.1452

Lucas, M., Bem-Haja, P., Siddiq, F., Moreira, A., & Redecker, C. (2021). The relation between in-service teachers' digital competence and personal and contextual factors: What matters most? Computers & Education, 160. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360131520302505

Chiu T. K. F., Falloon G., Song Y., Wong V. W. L., Zhao L., Ismailov M. (2024). A self-determination theory approach to teacher digital competence development. Computers & Education, Vol. 214. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131524000319

Ministry of Education and Science of Ukraine (2021, December 10). Order №1340 «On approval of the standard program for advanced training of pedagogical workers on the development of digital competence» https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-programi-pidvishennya-kvalifikaciyi-pedagogichnih-pracivnikiv-z-rozvitku-cifrovoyi-kompetentnosti (in Ukrainian)

Diia. Osvita. (2022-2025). Digital competence test for teachers («Cyfrohram»). https://osvita.diia.gov.ua/digigrams (in Ukrainian)

Masoumi, D. (2024). Framing adequate digital competence in early childhood education. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12646-7

Peng R., Abd Razak F., Hajar Halili S. (2024). Exploring the role of attitudes, self-efficacy, and digital competence in influencing teachers' integration of ICT: A partial least squares structural equation modeling study. Heliyon Volume 10, Issue 13. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844024102654

Gao, C., Li, Z., & Zheng, L. (2024). Develop and validate a scale to measure primary and secondary teachers’ digital teaching competence. Education and Information Technologies, 29, 10763-10789. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12228-z

Tzafilkou, K., Perifanou, M., & Economides, A. (2023). Assessing teachers’ digital competence in primary and secondary education: Integrating pedagogical and professional elements. Education and Information Technologies, 28(12), 16017-16040. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11848-9

Jiménez Cortés R. (2025). Teacher digital empowerment scale: Study of validity and measurement invariance by gender and educational level. Social Sciences & Humanities Open Volume 12.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590291125006965

Momdjian L., Manegre M., Gutiérrez-Colón M. (2025). A study of preservice teachers’ digital competence development: Exploring the role of direct instruction, integrated practice, and modeling. Evaluation and Program Planning. Volume 109. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149718925000059

Downloads


Переглядів анотації: 42

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Панченко, А. Г., Юрійчук, І. Я., & Стегній, О. В. (2025). УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО Е-СЕРЕДОВИЩА. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (19), 142–152. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.199

Номер

Розділ

Статті