ПОЛІТИКИ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: УКРАЇНСЬКИЙ ТА МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.196Ключові слова:
штучний інтелект (ШІ), генеративний штучний інтелект (ГШІ), політика використання ШІ, заклади вищої освіти, декларування використання ШІ, академічна доброчесність, міжнародний досвідАнотація
Стрімкий розвиток технологій штучного інтелекту, зокрема генеративних мовних моделей, кардинально трансформує освітнє середовище та створює необхідність формування спеціалізованих політик їх використання в закладах вищої освіти (ЗВО). Масштабне впровадження ШІ-технологій супроводжується суттєвими ризиками порушення принципів академічної доброчесності, що зумовлює потребу в нормативному врегулюванні використання ШІ з урахуванням як інноваційних можливостей, так і вимог якості освіти.
Проведений порівняльний аналіз українського та міжнародного досвіду показав, що українські заклади вищої освіти перебувають на стадії переходу від загальних декларативних документів до формування конкретних механізмів регулювання використання ШІ. Досліджено політики провідних українських університетів (Херсонського державного університету, Національного технічного університету України “КПІ ім. Ігоря Сікорського”, Дніпровського національного університету ім. Олеся Гончара та ін.) та міжнародних університетів (Уппсальського університету, Кембриджського університету, Массачусетського технологічного інституту та ін.).
Встановлено, що міжнародні практики вирізняються системністю, гнучкістю та акцентом на практичній імплементації, включаючи обов'язкове маркування ШІ-контенту, створення внутрішніх безпечних платформ та запровадження локальних політик на рівні факультетів. Українські заклади вищої освіти здебільшого обмежуються декларативними положеннями, що потребують подальшої деталізації.
На основі аналізу виокремлено чотири ключові напрями формування політик використання ШІ: управління ризиками та безпека, гнучкість і автономія, практична імплементація та підтримка, прозорість і відповідальність. Запропоновано рекомендації щодо адаптації міжнародних практик до національного контексту, зокрема впровадження механізмів декларування та маркування ШІ-контенту, створення безпечної інфраструктури та розвиток інституційної культури відповідального використання ШІ. Результати дослідження можуть слугувати основою для розробки ефективних політик використання штучного інтелекту українськими закладами вищої освіти.
Завантаження
Посилання
Ullah, M., Bin Naeem, S., & Kamel Boulos, M. (2024). Assessing the Guidelines on the Use of Generative Artificial Intelligence Tools in Universities: A Survey of the World’s Top 50 Universities. Big Data and Cognitive Computing, 8(12), 194. https://doi.org/10.3390/bdcc8120194
Batista, J., Mesquita, A., & Carnaz, G. (2024). Generative AI and Higher Education: Trends, Challenges, and Future Directions from a Systematic Literature Review. Information, 15(11), 676. https://doi.org/10.3390/info15110676
2023 EDUCAUSE Horizon Report 2023 (2025). September 10, 2025. https://library.educause.edu/-/media/files/library/2023/4/2023hrteachinglearning.pdf
2024 EDUCAUSE Horizon Report 2024. (2025). September 10, 2025. https://library.educause.edu/-/media/files/library/2024/5/2024hrteachinglearning.pdf
Moundridou, M., Matzakos, N., & Doukakis, S. (2024). Generative AI tools as educators’ assistants: Designing and implementing Inquiry-based lesson plans. Computers and Education: Artificial Intelligence. P. 100277. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100277
2025 EDUCAUSE Horizon Report 2025. (2025). September 20, 2025. https://library.educause.edu/-/media/files/library/2025/5/2025hrteachinglearning.pdf
The evolving risk to academic integrity posed by generative artificial intelligence: A TEQSA discussion paper (2024). ТEQSA, 19 p. October 13, 2025. https://www.teqsa.gov.au/sites/default/files/2024-08/evolving-risk-to-academic-integrity-posed-by-generative-artificial-intelligence.pdf
Ali, A., Collier, A. H., Dewan, U., McDonald, N., & Johri, A. (2025). Analysis of generative AI policies in computing course syllabi. In Proceedings of the 56th ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 1 (pp. 18-24). https://doi.org/10.1145/3641554.3701823
European Union (2024). Regulation - EU - 2024/1689 - EN - EUR-Lex. September 17, 2025.https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj/eng
Cacho, R. (2024). Integrating Generative AI in University Teaching and Learning: A Model for Balanced Guidelines. Online Learning, 28(3). https://doi.org/10.24059/olj.v28i3.4508
Barus, O., Hidayanto, A., Handri, E., Sensuse, D., & Yaiprasert, C. (2025). Shaping generative AI governance in higher education: Insights from student perception. International Journal of Educational Research Open, 8, 100452. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2025.100452
Wilson, T. (2025). The development of policies on generative artificial intelligence in UK universities. IFLA Journal, Vol. 51(3) 722-734. https://doi.org/10.1177/03400352251333796
Temper, M., Tjoa, S., & David, L. (2025, February). Higher Education Act for AI (HEAT-AI): a framework to regulate the usage of AI in higher education institutions. In Frontiers in Education (Vol. 10, p. 1505370). Frontiers Media SA. https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1505370
Androshchuk, A.H., & Maliuha, O.S. (2024). Use of the artificial intelligence in higher education: state and tendencies. International Science Journal of Education and Linguistics, 3(2), 27–35. https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240302.04 [in Ukrainian]
Palchuk, O. (2025). Artificial intelligence as a new tool for the formation of the educational system. Current Problems of Economics, 3(285), 306-316. https://doi.org/10.32752/1993-6788-2025-1-285-306-316 (in Ukrainian)
Shchedrina, A., & Drach, I. (2024). Recommendations for higher education institutions regarding the implementation of artificial intelligence in the educational process. Scientific Bulletin of the Vinnytsia Academy of Continuing Education. Series «Pedagogy. Psychology», 5, 203-214. https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.30 (in Ukrainian)
Moskalyets, O., Hordiienko, N., Zhukorska, L., Andriienko, O., & Kremenystka, Ye. (2025). Artificial Intelligence in Higher Education: Policy Visions and Implementation Frameworks in Ukraine and the EU. Pedagogical Academy: Scientific Notes, 20. https://doi.org/10.5281/zenodo.15869851
Ocen, S., Elasu, J., Aarakit, S. M., & Olupot, C. (2025, March). Artificial intelligence in higher education institutions: review of innovations, opportunities and challenges. In Frontiers in Education (Vol. 10, p. 1530247). Frontiers Media SA. https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1530247
Schmidt, D., Alboloushi, B., Thomas, A., & Magalhaes, R. (2025). Integrating artificial intelligence in higher education: perceptions, challenges, and strategies for academic innovation. Computers and Education Open, 9, 100274. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2025.100274
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2025, April 24). Recommendations for the responsible implementation and use of artificial intelligence technologies in higher education institutions. September 19, 2025. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2025/04/24/shi-v-zakladakh-vyshchoi-osvity-24-04-2025.pdf (in Ukrainian)
Ministry of Digital Transformation of Ukraine (2024, June). White Paper on AI Regulation in Ukraine: The vision of the Ministry of Digital Transformation. Consultation version. September 19, 2025. https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/page/community/docs/Регулювання%20ШІ.pdf (in Ukrainian)
Council of Europe (2024). Framework Convention on Artificial Intelligence, Human Rights, Democracy and the Rule of Law. September 19, 2025. https://www.coe.int/en/web/artificial-intelligence/the-framework-convention-on-artificial-intelligence (in Ukrainian)
European Union (2024). Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 laying down harmonised rules on artificial intelligence (AI Act). September 19, 2025. https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj/eng
Kotun, K. (2025, April). International policies for the use of artificial intelligence in higher education. Institute of Pedagogical Education and Adult Education named after Ivan Zyazyun, NAES of Ukraine. September 20, 2025. https://ipood.com.ua/novini/mjnarodn-poltiki-vikoristannya-shtuchnogo-ntelektu-u-vischy-osvt/ (in Ukrainian)
Uppsala University (2024, December 10). Guidelines on generative AI in teaching from 20 January 2025. September 20, 2025. https://www.uu.se/en/staff/news/2024/2024-12-10-guidelines-on-generative-ai-in-teaching-from-20-january-2025
University of Cambridge (2024, March 15). AI and scholarship: A manifesto. September 20, 2025. https://www.cam.ac.uk/stories/ai-and-scholarship-manifesto
University of Cambridge, School of the Humanities and Social Sciences. (2024). Template declaration of the use of generative artificial intelligence. September 20, 2025. https://www.cshss.cam.ac.uk/education/generative-artificial-intelligence-ai-and-scholarship/template-declaration-use-generative
Craig, L. (2024, June 26). How Harvard is approaching AI in the classroom. TechTarget. September 20, 2025. https://www.techtarget.com/searchenterpriseai/feature/How-Harvard-is-approaching-AI-in-the-classroom
Massachusetts Institute of Technology (2025). Guidance for use of generative AI tools. September 20, 2025. https://ist.mit.edu/ai-guidance
Melisa, R. (2025). Critical Thinking in the Age of AI: A Systematic Review of Artificial Intelligence’s Impact on Higher-Order Skills in Higher Education. Educational Policy and International Journal, 14(3), 13-35. https://doi.org/10.22521/edupij.2025.14.31
Kherson State University (2023). General policy on the use of artificial intelligence in teaching, learning, and research at Kherson State University (Order No. 281-D of 29.06.2023). September 20, 2025. https://www.kspu.edu/FileDownload.ashx?id=00653012-555c-46b2-bb64-05ba9bf26773 (in Ukrainian)
National Technical University of Ukraine «Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute». (2023). Policy on the use of artificial intelligence for academic activity at Igor Sikorsky KPI (Order No. NON/393/2023 of 29.12.2023). September 20, 2025. https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/63457/1/Polityka_vykorystannia_ShI.pdf (in Ukrainian)
Oles Honchar Dnipro National University (2025). Policy on the use of artificial intelligence at Oles Honchar Dnipro National University (Order No. 106 of 14.04.2025). September 20, 2025. https://www.dnu.dp.ua/docs/osvitnya/N106_14_04_25_Polityka_Shtuchnyi_intelekt.pdf (in Ukrainian)
Chernihiv Polytechnic National University. (2025). Concept for the implementation of artificial intelligence in the educational process and research activities of Chernihiv Polytechnic National University (Order No. 82/VS of 28.04.2025). September 20, 2025. https://stu.cn.ua/wp-content/stu-media/normobaza/normdoc/norm-osvitproces/konczepczia-vprovadgennya-shi.pdf (in Ukrainian)
Sumy State University (2025). Policy on the use of artificial intelligence at Sumy State University. September 20, 2025. https://normative.sumdu.edu.ua/?task=getfile&tmpl=component&id=a81944c5-1357-f011-b755-005056015693&kind=1&version=1751521132.197 (in Ukrainian)
Yuvko, Z. (2025). For plagiarism checking and methodology: How AI is used at SumDU. September 20, 2025. https://cukr.city/news/2025/sumdu-shi/ (in Ukrainian)
Cabinet of Ministers of Ukraine (2020). Concept for the Development of Artificial Intelligence in Ukraine: Order No. 1556-r dated December 2, 2020. September 10, 2025. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Коваленко Ірина Іванівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.















