ВИКОРИСТАННЯ ВІДКРИТИХ ОСВІТНЬО-НАУКОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ ДЛЯ МОНІТОРИНГУ ВЕБРЕСУРСІВ НАУКОВИХ УСТАНОВ

Автор(и)

  • Алла Віленівна Кільченко Інститут цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0003-2699-1722
  • Світлана Миколаївна Іванова Інститут цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-3613-9202
  • Тетяна Леонідівна Новицька Інститут цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0003-2591-5218

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.195

Ключові слова:

моніторинг вебсайту, наукова установа, розвиток цифрової компетентності, наукові та науково-педагогічні працівники, відкриті освітньо-наукові інформаційні системи, наукові дослідження, інформаційно-цифрові технології, наукометричні бази даних

Анотація

У статті представлено презентацію досвіду застосування відкритих освітньо-наукових інформаційних систем щодо здійснення моніторингу вебресурсу наукової установи. Досвід Інституту цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України демонструє, що використання відкритих освітньо-наукових інформаційних систем дозволяє комплексно та якісно провести моніторинг вебресурсу сайту наукової установи з метою здійснення більш повного та релевантного комплектування різними базами даних сайту відповідно до запитів та потреб користувачів. Проаналізовано використання безоплатних відкритих освітньо-наукових інформаційних систем, таких як пошукова й наукометрична система Google Scholar (Google Академія), міжнародний рейтинг National H-index Ranking, міжнародна наукометрична база даних Web of Science, інформаційно-аналітична система Google Analytics 4 та популярна соціальна мережа Facebook. Проведений моніторинг сайту наукової установи показав, що комплексне використання обраних вебсистем дозволяє отримати різні ключові показники, такі як кількість цитувань, індекс Гірша (H-index) в Google Scholar, National H-index, H-index в Scopus і Web of Science, ранжування публікацій та авторів, а також статистику завантажень, переглядів публікацій і відвідувань сайту та багато ін. Аналіз досвіду використання вебресурсу Інституту цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України демонструє, що використання наукометричних баз даних і системи вебаналітики можна застосовувати для ефективного моніторингу діяльності наукових установ, а також для оцінювання результатів науково-педагогічних досліджень. Впровадження нових інформаційно-цифрових технологій вимагає подальших досліджень електронних систем відкритого доступу. Перспективним є вивчення бібліометричних та наукометричних сервісів для комплексного моніторингу вебресурсів наукових установ із застосуванням математичних моделей, які сприятимуть автоматизації цього процесу. Розвиток цифрової компетентності у наукових і науково-педагогічних працівників є ключовим для успішного моніторингу та оптимізації вебсайтів наукових установ. Для досягнення цілей важливо продовжувати дослідження в даній галузі та впроваджувати інновації в цифровій освіті.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Kremenj, V., Cybalj-Mikhaljsjka, A., Avshenjuk, N.M., Aksamit, D., Aljeksjejeva, S., & Banit, O. et al. (2024). Education for the digital transformation of society: a monograph. U2 t. T. 1; za nauk. red. V. Kremenja, N. Nychkalo, L. Luk'janovoji, N. Lazarenko. Kyjiv: TOV «Jurka Ljubchenka», 2024. 526. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742488 (in Ukrainian).

Bykov, V., Spirin, O., & Pinchuk, O. (2020). Modern challenges of digital transformation of education. Visnyk Kafedry JuNESKO «Neperervna profesijna osvita KhKhI stolittja», 1, 27-36. https://lib.iitta.gov.ua/722869 (in Ukrainian).

Spirin, O., Ivanova, S., Kiljchenko, A., & Novycjka, T. (2020). Use of scientometric databases and web analytics systems for monitoring electronic scientific professional publications. Informacijni tekhnologhiji v osviti. Kherson, 4(45), 18-30. https://doi.org/10.14308/ite000732 (in Ukrainian).

Proiekt Kontseptsii tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky na period do 2026 roku (2021). https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya (in Ukrainian).

Chaffey, D., & Patron, M. (2012). From web analytics to digital marketing optimization: Increasing the commercial value of digital analytics. Journal of Direct, Data and Digital Marketing, 14, 30-45. https://link.springer.com/article/10.1057/dddmp.2012.20.

Kadykova, I., Docenko, N., Skachkov, O., Ghusjeva, Ju., Tymofjejev, V. & Chumachenko, I. (2021). Information technologies of educational monitoring in the system of strategic management. Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja, 6(86), 334-356. https://doi.org/10.33407/itlt.v86i6.3866 (in Ukrainian).

Bykov, V., Vernyghora, S., Ghurzhij, A., Novokhatjko, L., Spirin, O., & Shyshkina, M. (2019). Designing and using an open cloud-oriented educational and scientific environment of a higher education institution. Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja, 6(74), 1-19. https://doi.org/10.33407/itlt.v74i6.3499 (in Ukrainian).

Kikutadze, V., Sikharulidze, D., & Lekishvili, T. (2023). Peculiarities of Digital Transformation of Higher Educational Institutions in Georgia. ISPC 2022. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham. 231-243. https://doi.org/10.1007/978-3-031-45601-5_21.

Spirin, O., Nosenko, Ju., & Jacyshyn, A. (2016). Modern requirements and content of training of highly qualified scientific personnel in information and communication technologies in education. Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja, 6(56). 219-239. https://doi.org/10.33407/itlt.v56i6.1526 (in Ukrainian).

Vasyliv, V., & Beztelesna, L. (2021). Web analytics as a means of assessing and shaping the competitive advantages of Ukrainian universities. Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja, 5(85), 323-343. https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.3918 (in Ukrainian).

Corrales-Garay, D. Ortiz-De-Urbina-Criado, M., & Mora-Valentín, E.-M. A (2020). Research Agenda on Open Data Impact Process for Open Innovation. IEEE Access, 8, 34696–34705. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2974378.

Kersanszki, T. (2022). Are we prepared to learn digital in the digital economy and society? SAMI 2022 – IEEE 20th Jubilee World Symposium on Applied Machine Intelligence and Informatics, Proceedings. 413-418. https://doi.org/10.1109/SAMI54271.2022.9780859.

Gusenbauer, M, & Haddaway, N. R. (2020). Which academic search systems are suitable for system-atic reviews or meta-analyses? Evaluating retrieval qualities of Google Scholar, Pub-Med, and 26 other resources. Res Syn Meth, 11, 181-217 https://doi.org/10.1002/jrsm.1378.

Cohen, R., & Thorpe, A. (2015). Discovering User Behavior: Applying Usage Statistics to Shape Frontline Services. From the Printed Page to the Digital Age, 69(1), 29-46. https://doi.org/10.1080/0361526X.2015.1040194.

Budapest Open Access Initiative (2025). BOAI. https://www.budapestopenaccessinitiative.org.

Bykov, V.Ju., Spirin, O.M., Biloshhycjkyj, A.O., Kuchansjkyj, O.Ju., Dikhtjarenko, O.V. & Novycjkyj, O.V. (2020). Open digital systems for assessment of pedagogical research results. Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja, 1(75), 294-315. https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.3589 (in Ukrainian).

Spirin, O., Jacyshyn, A., Ivanova, S., Kiljchenko, A., & Luparenko, L. (2017). The model of information and analytical support of educational research based on electronic systems of open access. Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja, 3 (59), 134-154. https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1694 (in Ukrainian).

Burby J., Brown A., & WAA Standards Committee. (2007). Web Analytics Definitions – Version 4.0. Web Analytics Association, 34. https://www.webanalytiker.dk/wp-content/logo/blog/WAA-Standards-Analytics-Definitions.pdf.

Sholjak, V. (2024). Web analytics: what it is, how to use it, basic web analytics tools? https://wizeclub.education/blog/web-analitika-shho-tse-yak-yiyi-vikoristovuvati-osnovni-instrumenti-veb-analitiki/ (in Ukrainian).

Ivanova, Ja. (2023). A complete guide to web analytics. Netpeak Journal. https://netpeak.net/uk/blog/povniy-gayd-po-vebanalititsi/ (in Ukrainian).

Encyclopedia of education (2021). Nac. akad. ped. nauk Ukrajiny; [ghol. red. V. Gh. Kremenj]: 2-ghe vyd., dopov. ta pererob. Kyjiv: Jurinkom Inter, 1144 (in Ukrainian).

Spirin, O. (2013). Information and communication technologies for monitoring of scientific research results implementation. Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja, 4(36), 132-152. https://doi.org/10.33407/itlt.v36i4.890 (in Ukrainian).

Borozdykh, N. (2023). Principles of open science as the basis for the formation of research area in Ukraine. Nauka ta naukoznavstvo, 2(120), 116-137. https://doi.org/10.15407/sofs2023.02.116 (in Ukrainian).

Ivanova, S., Kiljchenko, A., Labzhynsjkyj, Ju., Luparenko, L., Novycjka, T., Odud, O., Spirin, O., Tkachenko, V., Shynenko, M., & Jacyshyn, A. (2019). Information and analytical support of pedagogical research based on electronic open access systems: a manual / za nauk. red. O. M. Spirina. Kyjiv: FOP Jamchynsjkyj O. V., 208. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/719178 (in Ukrainian).

Haddaway, N., Collins, A., Coughlin, D., & Kirk, S. (2015). The Role of Google Scholar in Evidence Reviews and Its Applicability to Grey Literature Searching. PLoS One, 10 (9). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0138237.

National H-index Ranking (2025). https://ua.h-index.com/uk/about (in Ukrainian).

Mintij, I., Vakaljuk, T., Ivanova, S., & Kiljchenko, A. (2023). Separate components of the technology of using the web of science scientometric database for evaluating the effectiveness of pedagogical research. Naukovi zapysky. Serija: Pedaghoghichni nauky. Kropyvnycjkyj: Centraljnoukrajinsjkyj derzhavnyj pedaghoghichnyj un-t imeni Volodymyra Vynnychenka, 208, 177-187. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-208-177-187 (in Ukrainian).

Google Analytics (2025). https://analytics.google.com (in English).

Ivanova, S., Vakaljuk, T., Kiljchenko, A., & Novycjka, T. (2022). Technology for using the google analytics service as a tool for monitoring and improving the efficiency of using educational web resources. Innovacijna pedaghoghika: periodychnyj naukovyj zhurnal, 1(49), 171-176. https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/49.1.35 (in Ukrainian).

Jasjkova N., & Labzhynsjkyj Ju. (2024). Development of digital competence among researchers and educational professionals through electronic social networks. Fizyko-matematychna osvita, 39(5), 46-57. https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i5-07 (in Ukrainian).

Downloads


Переглядів анотації: 41

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Кільченко, А. В., Іванова, С. М., & Новицька, Т. Л. (2025). ВИКОРИСТАННЯ ВІДКРИТИХ ОСВІТНЬО-НАУКОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ ДЛЯ МОНІТОРИНГУ ВЕБРЕСУРСІВ НАУКОВИХ УСТАНОВ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (19), 73–96. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.195

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають