МОДЕЛЬ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2023.145Ключові слова:
інформаційно-цифрові технології; результативність педагогічних досліджень; оцінювання результативності педагогічних досліджень; модель; критерії оцінювання результативності педагогічних дослідженьАнотація
У роботі уточнено поняття «оцінювання результативності педагогічних досліджень з використанням інформаційно-цифрових технологій». Розроблено модель використання інформаційно-цифрових технологій для оцінювання результативності педагогічних досліджень, що містить чотири блоки: цільовий, змістовий, організаційно-діяльнісний та оцінювально-результативний. Схарактеризовано виокремлені складники. Зокрема, у цільовому блоці визначено мету моделі – розробити зміст і технології використання інформаційно-цифрових технологій для оцінювання результативності педагогічних досліджень; цільову групу та нормативно-правові документи, на яких базується розроблена модель. У змістовому блоці виокремлено такі цифрові засоби та платформи: наукометричні бази, електронні науково-освітні бібліотеки, альтметричні засоби та ін. У організаційно-діяльнісному блоці в якості орієнтовної тематики семінарів/вебінарів запропоновано: оцінювання результативності педагогічних досліджень з використанням статистичних модулів наукових електронних бібліотек, хмарних сервісів Google, міжнародних і вітчизняних наукометричних баз даних, наукових соціальних мереж, альтметричних і бібліометричних систем, створення е-портфоліо. У оцінювально-результативному блоці розглянуто проєктно-конкурсний, науково-публікаційний, наукометричний, альтметричний, експертний і представничо-науковий критерії оцінювання результативності педагогічних досліджень наукових і науково-педагогічних працівників, наукових установ і ЗВО. Вагу кожного із критеріїв можна скоригувати, ввівши коефіцієнти значущості. Результатом розробленої моделі є розвиток компетентності наукових і науково-педагогічних працівників з використання інформаційно-цифрових технологій для оцінювання результативності педагогічних досліджень.
Завантаження
Посилання
Hariton E., Locascio J. J. Randomised controlled trials – the gold standard for effectiveness research. BJOG. 2018. № 125. pp. 1716-1716. doi:10.1111/1471-0528.15199.
Masson A., De Marchi G., Merin B. et al. Google dataset search and DOI for data in the ESA space science archives. Advances in Space Research. 2021. № 67(8). рр. 2504-2516. doi:10.1016/j.asr.2021.01.035.3. Tagarev T.,
Sharkov G., Lazarov А. Cyber Protection of Critical Infrastructures, Novel Big Data and Artificial Intelligence Solutions. Information & Security: An International Journal. 2020. № 47(1). рр. 7-10. doi:10.11610/isij.4711.
Zhang Y., Zhang C., Mayr P. et al. An editorial of “AI + informetrics”: multi-disciplinary interactions in the era of big data. Scientometrics. 2022. № 127. рр. 6503-6507. doi:10.1007/s11192-022-04561-w.
Bykov V. Yu., Spirin О. М., Ivanova S. М. et al. Scientometric Indicators for Evaluating the Effectiveness of Pedagogical Research of Scientific Institutions and Educational Institutions. Information Technologies and Learning Tools. 2021. № 86(6). pp. 289-312. doi:10.33407/itlt.v86i6.4656.
Bykov V.Yu., Spirin О. М., Biloshchytskyi А. О. et al. Open Digital Systems for Assessment of Pedagogical Research Results. Information Technologies and Learning Tools. 2020. № 75(1). pp. 294-315. doi:10.33407/itlt.v75i1.3589.
Martín-Martín А., Orduna-Malea Е., Thelwall М. et al. Google Scholar, Web of Science, and Scopus: A systematic comparison of citations in 252 subject categories. Journal of Informetrics. 2018. № 12(4). рр. 1160-1177. doi:10.1016/j.joi.2018.09.002.
Strübing J., Hirschauer S., Ayaß R. et al. Gütekriterien qualitativer Sozialforschung. Ein Diskussionsanstoß. Zeitschrift für Soziologie. 2018. № 47(2). pp. 83-100. doi:10.1515/zfsoz-2018-1006.
Fang Z., Costas R., Tian W. et al. An extensive analysis of the presence of altmetric data for Web of Science publications across subject fields and research topics. Scientometrics. 2020. № 124. рр. 2519-2549. doi:10.1007/s11192-020-03564-9.
Karmakar М., Banshal S. K., Singh V. K. A large-scale comparison of coverage and mentions captured by the two altmetric aggregators: Altmetric.com and PlumX. Scientometrics. 2021. № 126(5). рр. 4465-4489. doi:10.1007/s11192-021-03941-y.
Thelwall M., Kousha K. ResearchGate: Disseminating, Communicating, and Measuring Scholarship? Journal of the Association for Information Science and Technology. 2015. №66. рр. 876-889. doi:10.1002/asi.23236.
Maz-Machado A., Jiménez-Fanjul N. Collaboration and Citation Analysis Within Social Sciences: A Comparative Analysis Between Two Fields. Scientometrics. Eds. Jibu M., Osabe Y. Rijeka, IntechOpen. 2018. doi:10.5772/intechopen.76732.
Moreno R., Pérez-Gil F. J., Pardo J. J. et al. Science for everyone (ScifE): A proposed framework for science as a service using interactive web technologies. Computers & Geosciences. 2019. № 131. рр. 70-79. doi:10.1016/j.cageo.2019.06.001.
Toelch U., Ostwald D. Digital open science – Teaching digital tools for reproducible and transparent research. PLOS Biology. 2018. № 16(7). рр. e2006022. doi:10.1371/journal.pbio.2006022.
Costas R., Zahedi Z., Wouters P. Do “Altmetrics“ Correlate With Citations? Journal of the Association for Information Science and Technology. 2015. № 66. рр. 2003-2019. doi:10.1002/asi.23309.
Waltman L., Costas R. F1000 Recommendations as a Potential New Data Source for Research Evaluation: A Comparison With Citations. Journal of the Association for Information Science and Technology. 2014. № 65. рр. 433-445. doi:10.1002/asi.23040.
Bykov V. Yu., Vernygora S. М., Hurzhii А. М. et al. The Design and Use of the Open Cloud Based Learning and Reserch Environment of a University. Information Technologies and Learning Tools. 2019. №74(6). pp. 1-19. doi:10.33407/itlt.v74i6.3499.
Spirin О. М., Ivanova S. М., Іatsyshyn А.V. et al. The Model for the Application of Open Electronic Scientific and Educational Systems to the Development of Researchers’ Information and Research Competence. Information Technologies and Learning Tools. 2020. № 77(3). pp. 302-323. doi10.33407/itlt.v77i3.3985.
Agreement on Reforming Research Assessment – Science Europe. [Online]. URL: https://www.scienceeurope.org/our-resources/agreement-reforming-research-assessment/. (дата звернення: 12.01.2023).
Squazzoni F., Brezis E., Marušić A. Scientometrics of peer review. Scientometrics. 2017. № 113. рр. 501-502. doi:10.1007/s11192-017-2518-4.
Цифрова адженда України – 2020. [Електронний ресурс]. URL: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf (дата звернення: 12.01.2023).
Концепція цифрової трансформації освіти і науки на період до 2026 року [Електронний ресурс]. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-mon-zaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya. (дата звернення: 12.02.2023).
Розпорядження КМУ від 23 лютого 2022 року №286-р «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки». [Електронний ресурс]. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovano-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki. (дата звернення: 21.02.2023).
Developing Institutional OA Publishing Models to Advance Scholarly Communication [Online]. URL: https://cordis.europa.eu/project/id/101058007. (date of access: 21.02.2023).
GitHub – scholarly-python-package/scholarly. [Online]. URL: https://github.com/scholarly-python-package/scholarly. (дата звернення: 12.01.2023).
Hlavcheva Y. M., Kanishcheva O. V., Borysova N. V. A Survey of Informetric Methods and Technologies. Cybernetics and Systems Analysis. 2019. № 55. рр. 503-513. doi:10.1007/s10559-019-00158-z.
Home | DORA. [Online]. URL: https://sfdora.org/. (дата звернення: 12.01.2023).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Спірін О.М., Вакалюк Т.А., Олексюк В.П., Іванова С.М., Мінтій І.С., Кільченко А.В.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.