СУПЕРВІЗІЯ В ОСВІТІ ТА СОЦІАЛЬНИХ УСТАНОВАХ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.176Ключові слова:
супервізія, цифрові технології, дистанційна супервізія, формальна супервізія, неформальна супервізія, онлайн-платформи, цифрова компетентність, підвищення кваліфікації педагогівАнотація
Використання цифрових технологій у сучасному цифровому просторі набуває вагомого значення для різних фахівців. Проте їх опанування не можливе без здійснення формальної та неформальної супервізії цих навичок, що пов’язано зі стрімким розвитком та високою гнучкістю цих засобів. Мета дослідження – визначити потреби фахівців у супервізії та розробити рекомендації для підвищення їхньої цифрової грамотності. Нами було проаналізовано стан навичок використання цифрових технологій та досвід запровадження супервізії щодо покращення цифрових компетентностей у фахівців соціальної та освітньої сфери. Емпіричне дослідження було проведено серед установ та закладів міста Запоріжжя та Запорізької області. Опитування стосувалось питань оцінки навичок використання цифрових технологій та досвід запровадження супервізії, щодо використання цифрових технологій. Результати дослідження показали, що великий відсоток фахівців освітньої сфери обізнані стосовно запропонованих додатків та програм. Окремо звернули увагу на використання великих мовних моделей, таких як Chat GPT, Gemini, Claude для оптимізації робочих обов’язків. Результати дослідження показали, що більшість респондентів не використовують їх. Частина емпіричного дослідження була присвячена аналізу практики неформальної супервізії. Зокрема, було розглянуто статистику звернень фахівців за неформальною супервізією до колег, а також проведення супервізії в їхніх закладах стосовно використання цифрових технологій протягом останніх п’яти років. За допомогою анкетування було встановлено, що хоча більшість респондентів позитивно оцінюють свої навички роботи з комп’ютером, існує потреба в подальшому розвитку певних компетенцій. Супервізія виступає ефективним інструментом для подолання цих прогалин, проте її застосування в українських реаліях має певні особливості. Результати дослідження можуть бути використані для розробки програм підвищення кваліфікації, популяризації супервізії, як форми професійного розвитку, формулювання рекомендацій щодо підтримки розвитку цифрової компетентності фахівців.
Завантаження
Посилання
Vasyljjeva, M. & Romanova, I. (2021).Practices of providing social services remotely. Bulletin of Alfred Nobel University. Series "Pedagogy and Psychology". Pedagogical Sciences, (2(22)). (in Ukrainian)
Dija.Osvita (2024). Dija.Osvita. Retrieved October 10, 2024. https://osvita.diia.gov.ua/catalog/appointment/for-teachers (in Ukrainian)
Dubovyk, V. (2017). The essence and types of innovative communication technologies in education. Problems of Modern Teacher Training, 15. (in Ukrainian)
Ivanjuk, I. (2024). Supervision and intervision at school: effective means against professional burnout of teachers. October 10, 2024. http://surl.li/munczf (in Ukrainian)
Inkljuzyvna molodizhna robota. (2024). Dija.Osvita. Retrieved October 10, 2024, from https://osvita.diia.gov.ua/courses/inclusive-youth-work (in Ukrainian)
Lytvynova, S. & Vodop'jan, N. (2021). Preparing teachers to design a cloud-oriented distance learning environment in non-formal education. In Continuous education: current discourses. Proceedings of the XV All-Ukrainian Scientific-Practical Conference with International Participation (Dedicated to the 75th anniversary of the Transcarpathian Institute of Postgraduate Pedagogical Education), p. 2010. (in Ukrainian)
Ljubchenko, N. & Bilyk, N. (2021). Supervision as a technology of postgraduate education for pedagogical workers in the context of the "New Ukrainian School" concept. Point of View, 5(200). (in Ukrainian)
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2024). On approval of the Procedure for providing professional support and assistance to pedagogical workers (implementation of supervision) (Order №. 855). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1201-24#Text (in Ukrainian)
On social services, Law of Ukraine № 2671-VIII (2019). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text (in Ukrainian)
Action plan for the implementation of the key project and reforms defined in the Strategic Government Programme. October 10, 2024. https://valtioneuvosto.fi/documents/10616/1986338/Action+plan+for+the+implementation+Strategic+Government+Programme+EN.pdf
Alfaro-Navarro, J.-L., López-Ruiz, V.-R., Huete-Alcocer, N., & Nevado-Peña, D. (2024). Quality of life in the urban context, within the paradigm of digital human capital. Cities, 153, 105284. https://doi.org/10.1016/j.cities.2024.105284
Ambrosetti, A., Knight, B. & Dekkers, J. (2014). Maximizing the potential of mentoring: A framework for pre-service teacher education. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 22(3), 224–239. https://doi.org/10.1080/13611267.2014.926662
Chandranaik, D., Goyal, J., Singh, K. & Kumar, P. (2024). Association of digital media use with sleep habits in school children: A cross-sectional study. Sleep Medicine: X, 100117. https://doi.org/10.1016/j.sleepx.2024.100117
Das, S., Vaishnavi Nakshatram, S., Söbke, H., Baalsrud Hauge, J. & Springer, C. (2025). Towards gamification for spatial digital learning environments. Entertainment Computing, 52, 100893. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2024.100893
European Union. (2021). Digital education action plan 2021-2027. European Union. Resetting education and training for the digital age. Resetting education and training for the digital age. October 10, 2024. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/1384-deap_communication_sept2020_en.pdf
Kennisnet. (2024). Kennisnet - Let ICT work for education. October 10, 2024. https://www.kennisnet.nl/
Lohr, A., Sailer, M., Stadler, M. & Fischer, F. (2024). Digital learning in schools: Which skills do teachers need, and who should bring their own devices? Teaching and Teacher Education, 152, 104788. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104788
Kelentriс, M., Helland, K., & Arstorp, A.-T. (2017). Professional Digital Competence Framework for Teachers. https://www.udir.no/globalassets/filer/in-english/pfdk_framework_en_low2.pdf
United Nations Department of Economic and Social Affairs. (1956). Manual III Methods for Population Projections by Sex and Age. United Nations. https://www.un.org/development/desa/pd/sites/www.un.org.development.desa.pd/files/files/documents/2020/Jan/un_1956_manual_iii_-_methods_for_population_projections_by_sex_and_age_0.pdf
Mok, S. Y. & Staub, F. C. (2021). Does coaching, mentoring, and supervision matter for pre-service teachers’ planning skills and clarity of instruction? A meta-analysis of quasi-experimental studies. Teaching and Teacher Education, 107, 103484. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103484
Schmitz, M.-L., Consoli, T., Antonietti, C., Cattaneo, A., Gonon, P., & Petko, D. (2023). Why do some teachers teach media literacy while others do not? Exploring predictors along the “will, skill, tool, pedagogy” model. Computers in Human Behavior, 108004. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.108004
ZakonOnline. (2020). Order No. 414 of 12.06.2020 On approval of Methodical recommendations. Analytical and legal system ZakonOnline. https://zakononline.com.ua/documents/show/514496___713144 (in Ukrainian)
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Матвієнко Є. В., Авраменко У. В., Савчин М. М.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.