ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЙ 3D-МОДЕЛЮВАННЯ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ТЕХНІЧНИХ ТА МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Ірина Георгіївна Барановська Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-8223-1683
  • Дмитро Миколайович Барановський Національний авіаційний університет https://orcid.org/0000-0002-0019-6256

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.171

Ключові слова:

3D-технології, 3D-моделювання, адитивні технології, інноваційні технології, біометрична інженерія, мистецтво, вчителі мистецьких дисциплін

Анотація

Стаття присвячена вивченню можливостей застосування (впровадження) 3D-технологій у процес підготовки спеціалістів у галузі біомедичної інженерії та майбутніх учителів мистецьких дисциплін. Визначено актуальність та перспективність проблеми, обґрунтовано важливість спрямування освітньої галузі України на інноваційне навчально-методичне та технічне забезпечення.

Розглянуто феномен «сучасні інноваційні технології», зокрема 3D-технології, як ресурс, котрий володіє широкими можливостями для компетентнісного, гармонійного, творчого розвитку здобувачів та їх якісної професійної підготовки. Проаналізовано наукові праці дослідників на предмет визначення векторів застосування 3D-технологій в освітньому процесі підготовки здобувачів, подано класифікації 3D-технологій за різними показниками.

Представлено загальну характеристику 3D-технологій. Розглянуто два основні напрямки розвитку 3D-технологій: 3D-моделювання та адитивне виробництво. Окрему увагу приділено методам фіксації шару матеріалу, що застосовуються у 3D-друкуванні: SLА – стереолітографія, SLS – селективне лазерне спікання, FDM – технологія пошарового наплавлення. Зроблено опис матеріалів, що використовують у 3D-друкуванні, вказано можливі сфери їх застосування.

Зазначено, що здобувачі різних спеціальностей на початку навчання засвоюють базові знання та навички в роботі з технологіями 3D-моделювання та підготовки моделей до друку, використовуючи однакові інструменти. В процесі здобуття досвіду, студенти обирають більш спеціалізоване програмне забезпечення, котре зручніше відповідає вимогам їхньої галузі. 

Проаналізовано найпопулярніші та доступні програмні засоби для створення і роботи з 3D моделями. Онлайн сервіс Tinkercad визначено як найбільш зручний та доступний для використання в освітньому процесі. Представлено зразки робіт (ЗD-моделі протезів ока) здобувачів спеціальності «біомедична інженерія», що розроблені за допомогою Tinkercad на заняттях з «Основ 3D-моделювання». Презентовано досвід інтеграції 3D-технологій в освітній процес (проєкт «Еrasmus+ (CBHE) BioArt: «Інноваційна мультидисциплінарна навчальна програма зі штучних імплантів для біоінженерії для рівнів бакалавр та магістр» (номер 586114-EPP-1-2017-1-ES-EPPKA2-CBHE-JP).

Розглянуто можливості застосування технологій 3D-моделювання в різних галузях, зокрема архітектурі, дизайні та конструюванні костюмів, кіно- та сценічному мистецтві. Зазначено, що 3D-технології відкрили нові можливості для розвитку мистецтва, зокрема сприяли появі нового мистецького напряму, що отримав назву 3D-art. З’ясовано, що в мистецтві 3D-художники покладаються більше на інтуїтивний метод («на око»), що дозволяє реалізовувати унікальні творчі задуми.

Представлено досвід застосування 3D-технології під час підготовки здобувачів освітньо-професійної програми: Початкова освіта. Мистецтво, в рамках реалізації освітнього проєкту програми Еразмус + Модуль Jean Monnet 620252-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-MODULE. «Підготовка майбутніх педагогів до впровадження європейського досвіду формування soft skills дітей дошкільного віку та учнів початкової школи засобами театральної діяльності».

Доведено, що впровадження 3D-технологій у підготовку здобувачів технічних та мистецьких спеціальностей є не лише сучасною освітньою тенденцією, а й необхідністю для адаптації здобувачів до вимог сучасного ринку праці та забезпечення високого рівня їх професійної підготовки, інтеграції нових технологій у професійне й освітнє середовище.

Перспективами подальших досліджень є розробка та реалізація нових освітніх проєктів та технологій медичної та мистецької інноватики, удосконалення освітньо-професійних програм з підготовки здобувачів, здатних працювати та бути конкурентноспроможними в умовах інноваційної економіки та освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Law of Ukraine "On Higher Education" № 1556-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (in Ukrainian).

Yashan, B. & Skrypnychuk, N. (2023). Application of 3D printing technologies in the educational process as an element of STEM education. Osvitni obrii. №1(56), 85-88 (in Ukrainian).

Ford, S. & Minshall, T. (2019). Where and how 3D printing is used in teaching and education. Additive Manufacturing. 25, 131–150. DOI: https://doi.org/10.1016/j.addma.

2018.10.028

Romanyuk, O., Romanyuk, O., Chekhmestruk, R., Mykhaylov, P., Kovtonyuk, M., Baranovska, I., ... & Uvaysova, A. (2022). Rendering of inhomogeneous volumes using perturbation functions. In Photonics Applications in Astronomy, Communications, Industry, and High Energy Physics Experiments 2022 (Vol. 12476, pp. 135-140). SPIE. https://www.spiedigitallibrary.org/conference-proceedings-of-pie/12476/124760O/Rendering-of-inhomogeneous-volumes-using-perturbation-functions/10.1117/12.2659703.full?SSO=1

Strutynska, O. (2019). The use of robotics and 3D technologies in the context of STEM education development. Electronic Scientific Professional Journal “Open educational e-environment of modern University”. Issue 7, 96-109. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019.7.10 (in Ukrainian).

Yemelianov, R. & Havrylenko, K. (2018). Implementation of training using 3-D technologies. Naukovi zapysky molodykh uchenykh, № 2, 7. https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/1556 (in Ukrainian).

Potashynska, N. & Izonin, I. (2020). Technologies of 3D modeling in the 3ds Max software environment in the discipline “3D Graphics”. https://www.yakaboo.ua/ua/tehnologii-3d-modeljuvannja-v-programnomu-seredischi-3ds-max-z-disciplini-3d-grafika.html (in Ukrainian).

Baranovska, I., Baranovskyi, D. & Yakymenko, Yu. (2022). Distance education of future music teachers: today's challenges. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 14 i metodyka mysteckoi osvity, Issue 28, 76–84.

https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/39233 (in Ukrainian).

3D Printing Technology Comparison: FDM vs. SLA vs. SLS. (2021). https://facfox.com/docs/kb/3d-printing-technology-comparison-fdm-vs-sla-vs-sls

Rubakh, M. (2022). Reverse engineering and additive manufacturing. The global trend of import substitution and localization to ensure sustainable development. https://old.newfolk.com.ua/ua/novyny/%D0 (in Ukrainian).

Bilynskyi, Y., Zhivotivskyi, S., Nikolskyi, A., Baranovskyi, D., Tsikhanovska, О., Mamyrbayev, О., Dzierżak, R. & Kydyrbekova, А. (2023). Optical system for enhancing the precision of geometric parameter estimation for objects utilizing defocused images. Proceedings of SPIE.

http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/38970 (in English).

Minsu, R., Kim, D., Noh, J. & Ahn, S. (2024). 3D-printed electronics for biomedical applications. International Journal of Bioprinting. Volume X, 1-19. https://www.researchgate.net/publication/384030246_3D-printed_electronics_for_biomedical_applications.

Zlepko, S., Tymchyk, S., Palamarchuk, M., Koval, L. & Dushkevych, A. (2020). 3D bioprinting and development of dental implantation classifications. Naukovi pratsi VNTU, Issue 3, 85–88 (in Ukrainian).

Human organs on a printer, robotic prostheses, and 3D models of body parts: medicine of the future in Ukraine and the world. https://thepharma.media/publications/articles/18766-ljudski-organi-na-printeri-robotizovani-protezi-i-3d-modeli-chastin-tila-medicina-majbutnogo-v-ukraini-ta-sviti (in Ukrainian).

Baranovska, I., Mozghalova, N., Baranovskyi, D. & Bordiuk, O. (2021). The use of ICT tools in the process of distance learning of future music teachers. Naukovi zapysky: zbirnyk naukovykh statei. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M.P. Drahomanova. Issue 150, 21-37. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35295 (in Ukrainian).

How and why to use 3D printing when creating architectural models. https://utsav.com.ua/uk/blog-uk/yak-i-navishcho-vikoristovuvati-3d-druk-pri-stvorenni-arkhitekturnikh-maketiv.html (in Ukrainian).

Kazmirchuk, N. & Baranovska, I. (2020). The use of modern media technologies in the process of organizing theatrical action in primary school. Inclusive education as an individual trajectory of personal growth of a child with special educational needs: collection of materials of the 4th All-Ukrainian scientific and practical conference with international participation (December 10-11, 2020), Issue 3, 275-278 (in Ukrainian).

Laboratory of performance technologies from Maria Pyatkova. Muzyka – Ukrainian Internet journal.

http://mus.art.co.ua/laboratoriia-performatyvnykh-mediatekhnolohiy-vid-marii-piatkovoi/ (in Ukrainian).

Avrunin, O., Mustetsova, E., Zabolotna, N., Baranovskiy, D. & Dyvak, A. (2019). Possibilities of apnea diagnostics by fuzzy logic methods. In Information technology in medical diagnostics II, 39–47.

https://www.taylorfrancis.com /chapters/edit/10.1201/9780429057618-6/possibilities-apnea-diagnostics-fuzzy-logic-methods-avrunin-mustetsova-zlepko-zabolotna-baranovskiy-dyvak-maciejewski-bazarbayeva.

Downloads


Переглядів анотації: 29

Опубліковано

2024-12-03

Як цитувати

Барановська, І. Г., & Барановський, Д. М. (2024). ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЙ 3D-МОДЕЛЮВАННЯ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ТЕХНІЧНИХ ТА МИСТЕЦЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (17), 1–17. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.171

Номер

Розділ

Статті